عضو ارشد اتحادیه علمای لبنان از جنگ ۳۳ روزه و شرایط امروز مقاومت می‌گوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی، نقطه آشکارساز پیروزی نظامی بزرگ مقاومت‌اسلامی لبنان بر دشمن صهیونیستی محسوب می‌شود. سیدحسن نصرا... و فرزندان مقاومت با بهره‌گیری از ایمان الهی، خلوص‌نیت و مهارت در رصد تحرکات رژیم‌صهیونیستی، توانستند شکستی تاریخی و سنگین را بر تل‌آویو وارد سازند. شکستی که تا به امروز، تبعات و مصائب آن برای صهیونیست‌ها، حامیان غربی و مهره‌های منطقه‌ای آن‌ها باقی‌مانده‌است. طی ۱۴ سال اخیر، حزب‌ا... لبنان و دیگر جریان‌ها و گروه‌های وابسته به جبهه مقاومت، حماسه‌های دیگری را علیه دشمنان امنیت منطقه خلق کرده‌اند. در این خصوص گفت‌وگویی با شیخ صهیب حبلی، روحانی مشهور اهل‌سنت و عضو ارشد اتحادیه علمای لبنان صورت داده‌ایم:

در چهاردهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه قرار داریم. طی ۱۴ سال اخیر، مقامات امنیتی سابق و فعلی آمریکایی و صهیونیستی نیز اذعان کرده‌اند که پیروزی مقاومت در آن جنگ، معادلات و محاسبات استراتژیک و تاکتیکی آن‌ها در منطقه را برهم‌زده و شوک بسیار سنگین و جبران‌ناپذیری به واشنگتن و تل‌آویو وارد ساخت. نظر شما در این خصوص چیست؟
دقیقا همین طور است. پیام جنگ ۳۳ روزه برای دشمن صهیونیستی و حامیان و مهره‌های آن کاملا واضح بوده، هست و خواهدبود. این‌که مقاومت در هر زمان و هر مکانی قدرت و توانایی پاسخگویی نسبت به هرگونه تجاوز دشمنان را خواهدداشت. مقاومت در سایه ایمان و مهارت خود و به هر شیوه و تاکتیکی که مناسب بداند، پاسخ دشمن صهیونیستی و هر دشمن دیگری را خواهد داد.
باید بگویم که مقاومت، بازدارندگی نوین و موثری را در منطقه تعریف کرده‌است. ابعاد این بازدارندگی نوین از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا قابل محاسبه نیست. تل‌آویو پس از جنگ ۳۳ روزه و تحولات سال‌های اخیر به‌وضوح دریافت که هرگونه اقدام علیه مقاومت، کاملا به ضرر آن خواهد بود.


بیشتر بخوانید


برخی گروه‌ها و افراد وابسته‌ای که در جریان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی، امید به شکست حزب‌ا... داشتند، امروز بیش از هر زمان دیگری در مقابل ملت لبنان و آزادیخواهان جهان روسیاه و منزوی‌ا‌ند.

جنگ ۳۳ روزه، نماد پیروزی بزرگ مقاومت و معجزه‌ای بود که به اذن خداوند به‌وقوع‌پیوست.

این جنگ و تحولات پس از آن، جهانیان را مبهوت و حقانیت و قدرت مقاومت را به‌صورت همزمان به اثبات همگان رساند. حزب‌ا... این جایگاه و موقعیت را به‌سادگی به‌دست نیاورده‌است.

به ویژگی‌های خاص جنگ ۳۳ روزه اشاره کردید و این‌که بسیاری از محاسبات رژیم‌صهیونیستی و غرب پس از پیروزی حزب‌ا... نابود و به چالش کشیده‌شد. کمی در این خصوص صحبت کنید.
به‌طورکلی، تا قبل از جنگ ۳۳ روزه نوعی مدل نظامی خاص در مناسبات نظامی و لجستیک بین آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها جاری و حاکم بوده‌است.

آن‌ها معتقد بودند که یک خودروی پیشرفته نظامی یا یک ناوچه قدرتمند که دارای قابلیت‌های گسترده فنی و نظامی است، به‌تن‌هایی با صد یا هزار سرباز و نیروی نظامی برابری می‌کند. اما رزمندگان حزب‌ا... توانستند بر جنگنده‌ها، تانک‌ها و ناوچه‌های دشمن صهیونیستی، به‌عنوان مثال ناوچه ساعر، فائق آیند و دشمن را با آن‌همه امکانات و تجهیزات زمینگیر کنند. بدون‌شک منطق جهاد در راه خدا و مقاومت، از سوی دستگاه‌های امنیتی و نظامی غرب و رژیم‌صهیونیستی قابل محاسبه نیست. این همان رمز پیروزی حزب‌ا... در جنگ ۳۳ روزه و در هر گونه جنگ در آینده خواهدبود.

دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان در تازه‌ترین سخنان خود، از اهمیت جهاد اقتصادی و صنعتی در برابر دشمنان سخن گفته و بر ورود موثر مقاومت در این عرصه تاکید کرده‌است. نظر شما در این خصوص چیست؟
سخنان اخیر سید حسن نصرا... اهمیت زیادی دارد. جهاد اقتصادی و صنعتی که اخیرا توسط رهبر حزب ا... مطرح شده‌است، بر اساس ظرفیت‌های موجود و در راستای مواجهه با هرگونه تحرک دشمن علیه معیشت مردم انجام می‌گیرد. در آینده‌ای نزدیک اثبات خواهدشد که مقاومت لبنان در نبرد اقتصادی و صنعتی با دشمن و خنثی‌سازی توطئه‌های آن مانند نبرد نظامی با دشمن موفق خواهدبود.

موقعیت و وضعیت جریان مقاومت را در حال‌حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دلیل توطئه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مستمر غرب و دشمن صهیونیستی علیه حزب‌ا... را چه می‌دانید؟
دشمنان مقاومت، پس از ناامیدی از پیروزی بر حزب‌ا... در عرصه نظامی، در عرصه‌های دیگر نیز سعی دارند مقاومت را تحت فشار، تحریم و تهدید قرار دهند. برخی جریان‌ها در داخل لبنان نیز با این روند همراهی می‌کنند.

کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی، سعی دارند از مطالبات برحق شهروندان در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی سوء استفاده کرده و هرگونه بهبود اوضاع اقتصادی در لبنان را به حضور نداشتن حزب‌ا... در دولت، پارلمان و معادلات سیاسی بیروت منوط کنند.

این روشی است که غرب و متحدان منطقه‌ای آن طی سال‌های اخیر به کار گرفته‌اند. آن‌ها مردم را در تنگنا گذاشته‌اند تا از حزب‌ا... و مقاومت رویگردان شوند. این در حالی است که مقاومت یک گفتمان و حزب‌ا...، تبلور این گفتمان هستند. این گفتمان نه تنها تضعیف نمی‌شود، بلکه شاهد حمایت بیشتر مردم آزادیخواه از آن هستیم.

هدف دشمنان، انزوای حزب‌ا... در بیروت است. این توطئه، سال‌هاست ادامه داشته و اعمال این روش از سوی غرب و رژیم صهیونیستی غیرمنتظره محسوب نمی‌شود. بدون شک، دشمنان در این مسیر نیز مانند گذشته شکست خواهندخورد. در مقابل، ابعاد مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و کشور‌های غربی دیگر محدود به مسائل و حوزه نظامی نمی‌شود. حزب‌ا... و جریان‌های مقاومت در همه ابعاد، از جمله ابعاد اقتصادی، اجتماعی و ... تحرکات دشمنان را رصد و در هر یک از این موارد پاسخی متناسب و هوشمندانه طراحی کرده‌اند.

حزب‌ا...، توانایی مقابله با تحریم‌ها و توطئه‌های اقتصادی دشمنان را در عرصه داخلی و خارجی دارد.
ما شکست رژیم صهیونیستی و حامیان و عوامل آن را در برابر جبهه مقاومت قطعی می‌دانیم. سید مقاومت (سید حسن نصر ا...) در جریان جنگ ۳۳ روزه، با همان استواری و ایمان خاص خود تاکید کرد اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر است.

امروز نیز ما در سالگرد جنگ ۳۳ روزه، همین جمله را مورد تاکید قرار می‌دهیم: اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر بوده و در مقابل حزب‌ا... و جریان مقاومت، سرنوشت و فرجامی جز شکست و نابودی ندارد. این وعده صادقی است که خداوند در قرآن کریم به مسلمانان حق طلب و مومن داده‌است.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.