مدیر دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : باید مراقب کم آبی بدن بیماران سالمند مبتلا به کووید-۱۹ بود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  نسرین علیزاده مدیر دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درخصوص نکات تغذیه‌ای سالمندان در زمان ابتلا به پنومونی کووید-۱۹  گفت : در این بیماری بویژه در سالمندان که بطور طبیعی هم مستعد کم آبی هستند، باید مراقب کم آبی بدن آن‌ها بود.

او ادامه داد: مصرف روزانه ۳ تا ۳.۵ لیتر مایعات و پایین آوردن درجه حرارت بدن برای پیشگیری از کم آبی بدن توصیه می‌شود همچنین نوشیدن مایعات گرم نظیر چای کم رنگ به مقدار فراوان بویژه در صورت وجود احتقان و گرفتگی بینی و حلق بسیار مفید است.

علیزاده بیان کرد : مراقبین این گروه سنی، احتمال کاهش وزن فرد بر اثر شرایط جدید که سوخت و ساز بدن بالاست و بدن مستعد عفونت‌های ثانویه و یبوست است را در نظر داشته باشند.

او عنوان کرد : در رژیم غذایی بیمار سالمند، به مصرف انواع غذا‌های حاوی آنتی اکسیدان‌ها که در انواع میوه و سبزی تازه وجود دارد تاکید می‌شود همچنین استفاده از آب میوه‌ها و سبزیجات سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود.


بیشتر بخوانید 


علیزاده تاکید کرد: در برنامه غذایی بیمار سالمند تا حد امکان از مصرف کربوهیدرات‌های ساده از جمله قند و شکر و روغن‌های جامد مانند کره و چربی‌های حیوانی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب و خامه پرهیز شود و نان سنگک، نان جو، غلات سبوس دار و انواع سبزی و میوه تازه به منظور جلوگیری از یبوست و دریافت بیشتر فیبر در برنامه غذایی قرار گیرد.

او با بیان اینکه روغن‌های گیاهی مایع مثل روغن ذرت، آفتابگردان، سویا، کلزا، کنجد و زیتون و همچنین جوانه گندم، سیب زمینی و میگو منابع خوبی از ویتامین E هستند، افزود: استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال خصوصا ویتامین‌های A و c برای سالمندان توصیه می‌شود.

علیزاده بیان داشت: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های E، C، B۶، سلنیم و روی به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند و منابع غذایی ویتامین C شامل خربزه، کلم بروکلی، گل کلم و انواع میوه‌ها و منابع غذایی ویتامین B۶ نیز شامل جگر گوساله، سیب زمینی، موز، عدس و اسفناج است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.