طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان می‌تواند بسیار عذاب آور باشد و این احساس حتی در بزرگسالی هم در افراد باقی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، قاسم گرجی کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: طبق تحقیق پژوهشگران علوم رفتاری، محرومیت از وجود والدین حداقل تا ۴ نسل اثرات مخربی را بر فرزندان آن خانواده از نظر سلامت رفتار و شکل گیری شخصیتی خواهد گذاشت.

او افزود: طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان می‌تواند بسیار عذاب آور باشد، احساس طرد حتی در بزرگسالی نیز برای افراد عذاب آورد است.

گرجی گفت: این افراد دچار نارسایی‌های در تربیت و آموزش شده و بعد از آن خود به عنوان سرپرست خانواده و یا فردی تاثیرگذار در جامعه ناخواسته آنچنان رفتار می‌کنند که سبب پسرفت خانواده و اعضای آن در زمینه‌های مختلف شده و در نهایت جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.


بیشتر بخوانید


کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران افزود: مصداق بارز این ادعا نتیجه تحقیقاتی است که در زمینه تاثیر طلاق بر فرزندان، اعتیاد بر فرزندان، فرزندان محروم از والدین و خشونت بر فرزندان خانواده‌های گسیخته انجام شده است.

او گفت: بر اساس تحقیق محققان علوم رفتاری فرزندان این خانواده‌ها در معرض رفتار‌های پرخطر قرار می‌گیرند، در این طیف رفتار‌های پرخطر شامل گرایش به انواع مواد مخدر، مشروبات الکلی، رفتار‌های پرخطر جنسی، گرایش به مصرف مواد مخدر و خشونت است.

گرجی افزود: فرزندان خانواده‌های معتاد، طلاق، گسیخته و محروم از والدین و قربانی خشونت از نظر رشد فکر و سطح هوش در مقایسه به افراد هم سن و سال خود در سطحی بسیار پایین‌تر قرار می‌گیرند.

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: کودکانی که در کنار پدرخوانده‌ها و مادر خوانده‌های خود به دور از حضور والدین اصلی زندگی می‌کنند و یا فرزندانی که سرپرستی آن‌ها را افرادی غیر از والدین آن‌ها مثل عمو‌ها و دایی‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برعهده دارند، در آینده از نظر شخصیتی تفاوت‌های چشمگیری با کودکانی دارند که در کنار والدین واقعی خود زندگی می‌کنند.

او افزود: این کودکان از نظر هوش نسبت به کودکان دیگر در حالت طبیعی، پایین‌تر بود و در معرض ابتلا به برخی از اختلالات روانی قرار گرفته و از نظر ویژگی‌های هیجانی و حتی دلبستگی نیز با افراد هم سن و سال خود که در شرایط عادی و طبیعی قرار دارند.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.