استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه یکی از بدترین پیامدهای قاچاق را کاهش تولید ملی، افزایش رکود و بیکاری، ایجاد موانع تجاری و عدم شفافیت در بسیاری از کارها عنوان کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، سهراب دل انگیزان استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اینکه قاچاق نوعی فعالیت اقتصادی غیررسمی و زیرزمینی است، گفت : فعالان این بخش به‌ منظور فرار از چارچوب‌های قانونی که خود می‌تواند ناشی از عوامل انگیزشی گوناگونی باشد در این حوزه وارد شده اند.

او گفت : فعالیت غیررسمی در قالب مفهوم اقتصاد زیرزمینی، میزان گسترده‌ ای از فعالیت ‌ها مانند قاچاق کالا، موادمخدر و حتی وجود شغل‌ های کاذب را شامل می ‌شود و براساس ماهیت این نوع اقتصاد یعنی پنهانی ‌بودن، امکان اندازه‌گیری و مطالعه آن بسیار محدود است.

این استاد دانشگاه افزود: نرخ‌ های بالای مالیات از دلایل اصلی تقویت و رشد اقتصاد زیرزمینی‌ است که گسترش و تقویت این نوع اقتصاد و فعالیت‌های غیررسمی باعث تحمیل فشار بر تولیدکنندگان رسمی شده است.

او با بیان اینکه ممنوعیت های وارداتی و صادراتی برای کمک به رونق تولید و افراد تولیدکننده زمان مشخصی دارد، گفت: معمولا در بیشتر جوامع این محدودیت ها برای کمک به رونق داخلی تولیدات و یا جبران کمبودها است که آن هم بین پنج تا ۱۰ سال زمان می برد.

دل انگیزان ادامه داد: قاچاق کالا در ۲ حالت رخ می دهد، حالت اول آن است که کالایی در داخل کشور ارزان و در خارج گران باشد و یا عکس آن که کالا در داخل کشور گران و در خارج ارزان باشد.

او افزود: دولت ها وقتی این تضاد را می بینند برای حمایت از تولیدکننده داخلی خود دست به یکسری ممنوعیت های وارداتی می زنند تا تولیدکننده بتواند کالای موردنیاز را به مقدار لازم تولید و عرضه کند ولی این حمایت زمان محدودی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تجربه به خوبی ثابت کرده اگر این حمایت بیشتر از پنج تا ۱۰ سال باشد حالت رانت پیدا کرده و امکان قاچاق آن به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

دل انگیزان ارزان بودن برخی محصولات در داخل کشور را نیز عامل دیگری برای تهییج افراد برای قاچاق آن به خارج کشور عنوان کرد و گفت: این موضوع نیز باید به گونه ای مدیریت شود که نه در قاچاقچیان ایجاد انگیزه کند و نه فشاری به مردم برای تهیه آن وارد شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.