پیشینه پرورش گل محمدی به دوران هخامنشی و استان فارس برمی گردد، اما امروزه کشت این محصول در استان اصفهان از رونق بسیار مطلوبی برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در ایران  ۱۳ گونه بومی گل محمدی وجود دارد، گل محمدی در استان اصفهان فقط یکبار در سال برداشت می‌شود، اما به دلیل شرایط اقلیمی و آب هوایی مطلوب استان اصفهان، می‌توان زمینه پرورش چنین گل‌هایی را در اکثر نقاط این استان فراهم کرد و از لحاظ علمی نیز امکان اصلاحِ عطر و اسانس آن گل‌ها وجود دارد. 
 
کشت بافت برای حفظ گونه‌های در حال انقراض گل محمدی در استان اصفهان و به خصوص در کشور ضروری است، گل محمدی اگر چه در شرایط اقلیمی و طبیعی متفاوتی می‌روید، اما از نظر کیفیت باید در محیطی ویژه پرورش یابد که آب و هوای ییلاقی و نیمه خشک بهترین محیط برای کیفیت عطر آن است.

باید توجه داشت که این گل در دمای ۱۵ تا ۲۱ درجه هوایی بهترین رشد را دارد. اما اگر اختلاف درجه حرارت هوا در شب و روز ۵ تا ۱۰ درجه باشد، گل‌ها خوشبوتر خواهد بود. مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه‌ای و اقالیم خشک و نیمه خشک با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد است.

بهترین و با کیفیت‌ترین گل محمدی کشور در مزارع شهرستان کاشان استان اصفهان در بخش‌هایی همچون برزک، جوشقان قالی، نیاسر و قمصر برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید


 

از درآمد زایی تا اشتغال با پرورش گل محمدی


اصفهان درجایگاه سوم مزارع گل محمدی در کشور


اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهارداشت: گل محمدی یک محصول استراژی در حوزه کشاورزی در کشور است که استان اصفهان با داشتن بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار ارا ضی زیرکشت گل محمدی به عنوان سومین استان پیشرو در زمینه پرورش این محصول سطح در کشور شناخته می‌شود.

او افزود:گل محمدی به عنوان یک محصول زراعی پر رونق و یک گیاه دارویی هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از مزارع کل استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: مزارع گل محمدی به صورت عمده در ۱۴ استان کشور وجود دارد که بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور به ترتیب در استان‌های فارس، اصفهان، مرکزی، سمنان و کرمان و آذربایجان شرقی است.

رستمی اضافه کرد:خوشبختانه از سال‌های گذشته تا کنون توانسته ایم سطح اراضی کشت گل محمدی در استان را علاوه بر شهرستان کاشان در دیگر از شهرستان‌های استان مانند آ را ن و بیدگل، شاهین شهر و میمه و بخش‌هایی از شهرستان نجف آباد گسترش دهیم.
 
 
از درآمد زایی تا اشتغال با پرورش گل محمدی


گل محمدی، گیاهی مقاوم به کم آبی


او یادآور شد: از مهم‌ترین ویژگی‌های گل محمدی می‌توان به نیاز کم این گیاه به منابع آب و مقاوم بودن در بسیاری از مناطق دارای شرایط اقلیمی متفاوت اشاره کرد که این مسئله می‌تواند در نهایت افزایش بهره وری آب و جایگزین کشت گیاهان پر آب بر را در استان اصفهان به دنبال داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت:کشت گل محمدی نسبت به هرگونه شرایط آب و هوایی گرمسیر و سردسیر مقاوم بوده و همین باعث شده تا توسعه بیشتر سطح اراضی کشت این گیاه پر رونق در دستور کار و اولویت اصلی وزارت جهادکشاورزی و دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان قرار گیرد.

در همین باره مجید سلیمانی کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر  بهترین زمان برداشت گل محمدی را قبل از طلوع آفتاب و گرم شدن هوا دانست و گفت: کم آب بر بودن، قابلیت کشت در زمین‌های شیب دار، قابل کشت در مناطق گرم و سرد با توجه به شرایط اقلیمی و صرفه اقتصادی از مزایای کشت گل محمدی است.
 

گل محمدی، گیاه شفابخش طبیعت


سلیمانی اضافه کرد:محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. مصارف دارویی این گیاه بیشتر در درمان درد‌های رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردرد‌ها بوده و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی‌سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او در مورد فواید فرآورده‌های گل محمدی در به کار گیری صنایع مختلف ادامه داد:  تمامی فرآوده‌های حاصل از گل محمدی علاوه بر رونق اقتصادی، به عنوان یک گیاه دارویی در بسیاری از صنایع مختلف نقش افرینی می‌کنند که یکی از این فرآوده‌ها عنبر گل ست که به عنوان یکی از فرآورده‌های گل محمدی در صنعت گلابگیری استفاده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: فرآورده عنبر گل، مایع سیاهی است که در صنعت گلاب گیری، در پایان عملیات تقطیر همراه با تفاله گل‌ها در دیگ به جای می‌ماند و در درمان‌های عضلانی مناسب است. همچنین باید درنظر داشت که دم کرده گلبرگ‌های خشک شده اثر درمانی برای تقویت اعصاب، برطرف کردن بیماری‌های گلو و دهان دارد.

رستمی در مورد اینکه چه مناطقی برای کشت گل محمدی مناسب‌تر هستند یادآور شد: همان طور که گفته شد گل محمدی در بسیاری از مناطق مختلف آب و هوایی برای کشت مقاوم بوده، اما با این حال کشت این گیاه در مراتع سردسیر و کوهپایه‌ای می‌تواند از بازدهی بیشتری برخور دار باشد چرا که در حال حاضر بسیاری از مراتع زیر کشت گل محمدی در مناطق کوهستانی و سرد استان قراردارند.

از درآمد زایی تا اشتغال با پرورش گل محمدی


بهبود صنایع کشاورزی با توسعه کشت گل محمدی

مجیدکافی زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان   اظهار داشت:کشت گل محمدی به عنوان یک محصول استراژی در حوزه کشاورزی استان اصفهان محسوب می‌شود و ایجاد سرمایه گذاری‌های لازم می‌تواند در نهایت در بهبود اوضاع کشاورزی کشور تاثیر بسزایی داشته باشد.

او افزود:جلوگیری از خام فروشی فرآورده‌های گل محمدی می‌تواند علاوه بر افزایش درآمد زایی، کاهش قاچاق و جلوگیری از خروج ارز از کشور رشد و شکوفایی صنایع تولید این فرآورده هارا رقم بزند.
 

شهرستان کاشان قطب نخست صنعت تولید گلاب اصفهان


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان ادامه داد: شهرستان کاشان به عنوان قطب نخست صنعت تولید گلاب و داشتن بیشترین اراضی زیر کشت گل محمدی در استان اصفهان از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است ومی توان به آینده درخشان و اثر گذار این حوزه بر روی افزایش توان و اقتدار کشاورزی استان اصفهان امید داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم در این باره گفت: رونق یافتن کشت گیاهان کم آب بر که گل محمدی هم یکی از آن‌ها ست به خاطر افزایش درآمد زایی، افزایش تولید و سازگاری با شرایط اقلیمی می‌توانند در بهبود مشکلات حوزه کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی استان اصفهان موثر باشند.

او افزود: برای توسعه اراضی زیر کشت گل محمدی در استان اصفهان در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان اعتبار از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان هزینه شده است.

رستمی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون فعالیت‌هایی برای ایجاد سرمایه گذاری‌های لازم از سوی سازمان‌های خصوصی و ارتقای برند سازی با ایجاد کارخانجات بسته بندی انجام گرفته است.

از درآمد زایی تا اشتغال با پرورش گل محمدی
 

ورود محصولات گل محمدی به بازار‌های صادراتی


او ادامه داد:یکی از اساسی‌ترین ظرفیت‌هایی که در درون کشت و برداشت گل محمدی و فرآورده‌های حاصل از آن وجود دارد و به زودی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اجرایی می‌شود باز شدن پای محصولات فرآوری شده گل محمدی استان اصفهان که شامل گلاب، اسانس‌های عطر، عرقیات و شربت‌ها می‌شوند به بازار‌های صادراتی و تجاری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: محصولات حاصل از گل محمدی مزارع استان اصفهان هم اکنون به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق و اروپا صادر می‌شود.

کافی زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان  هم در این باره گفت: محصولات فرآوری شده گل محمدی که در بیش از ۳۸ کارخانه صنعتی شهرستان کاشان تولید شده اند به کشور‌های فرانسه، هلند، انگلستان و دیگر کشور‌های اروپایی صادر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که در سه ماه ابتدایی امسال بیش از ۵۰۰ کیلو گلاب استان اصفهان به کشور‌های مختلف خارجی صادر شده که هرکیلو گلاب فرآوری شده بیش از ۷ هزار یورو درآمد زایی ارزی برای کشور به دنبال داشته است.
 

ایجاد اشتغال ثابت در بیش از هزار هکتار از مزارع گل محمدی اصفهان


کافی زاده اضافه کرد: همه ساله کشت گل محمدی در بیش از هزار هکتار از مزارع استان اصفهان انجام می‌شود که در شرایط فعلی بیش از هزار نفر به صورت ثابت در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان یادآور شد: ۱۰ هزار تن گل محمدی در سال جاری در استان اصفهان به مرحله تولید و برداشت رسیده است که این صنعت هم اکنون برای بیش از ۵ هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

 

از درآمد زایی تا اشتغال با پرورش گل محمدی


پیش بینی برداشت ۲۴۰ تن گل محمدی در اراضی فریدونشهر

 
علیرضا اصلانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر  اظهار داشت: پیش بینی می‌شود بیش از ۲۴۰ تن گل محمدی از اراضی این شهرستان برداشت شود.

او با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گل محمدی است یاد آور شد: به طور متوسط از هر هکتار گلستان‌های گل محمدی شهرستان فریدونشهر ۳ تن محصول گل محمدی برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر با اشاره به اینکه گل محمدی گیاهی کم آب بوده که به صورت دیم هم قابل کشت است، گفت: از هریک تن گل محمدی حدود هزار لیتر گلاب به دست می‌آید و از هر تن گل محمدی نیز یک کیلو گرم اسانس تولید می‌شود.

اصلانی در ادامه با اشاره به نبود صنایع تبدیلی گل محمدی در این شهرستان افزود: تنها ۳ واحد سنتی گلاب گیری در فریدونشهر وجود دارد که یک سوم گل محمدی را فرآوری می‌کند و بقیه محصول نیز به صورت خشک شده استفاده و یا به طور خام از شهرستان خارج می‌شود.

او درآمد هرکشاورز از هرهکتار گل محمدی را بین ۳۰ تا ۹۰ میلیون تومان بیان کرد و ادامه داد: در صورت اسانس گیری این رقم به حدود ۱۸۰ میلیون در هکتار افزایش می‌یابد.
 
گزارش از عیسی صادقی
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
عالی بود این گزارش دست اقای عیسی صادقی دردنکنه
آخرین اخبار