یک شرکت فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب غرب خوزستان با ۶ هزار تن صادرات خرمای استعمران ۱۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، شاید بی مهری مسئولان، تغییرات اقلیمی، جنگ و شوری آب کمی از طراوت نخلستان‌های سرسبز خوزستان کاسته باشد، اما همچنان محکم و استوار ایستاده اند و هنوز هم نوار سبز این استان را تشکیل می‌دهند.

در مورد درخت نخل داستان‌های زیادی نقل می‌شود؛ از شباهت زیاد این درخت به انسان اینکه گویی در ۱۶ سالگی بالغ شده و ثمر می‌دهد و یا مثلا همچون انسان در زیر آب خفه می‌شود.

شاید جالب ‌ترین وجه اشتراک این درخت پر بار با انسان عاشق شدن آن باشد! علاوه بر این، نخل درخت پر خیر و برکتی است و محصولات فراوانی دارد.

استان خوزستان جزو سه استان اول تولید خرما در کشور است و بیشترین سهم تولید خرمای استعمران را به خود اختصاص داده است که ارزش صادراتی بالایی دارد.

تنوع بسیار زیاد ارقام خرما، الگوی خاص کشت و پرورش نخل و خرما و فرهنگ منحصر به فرد نخلداران در این منطقه، از وجوه تمایز استان خوستان نسبت به سایر استان‌ها است.

اشتغال پویا با طعم شهد خرما

مجاورت با مرز‌های سوق‌الجیشی کشور و نزدیکی به بازار‌های هدف و بنادر مهم، تجارت این استان را در موقعیت متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها قرار داده است.

ایران یکی از تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده خرما در سطح جهان

صادرات خرمای ایران از دیگر محصولات کشاورزی صادراتی، برای ارزآوری و درآمدزایی کشور است. خرما مصارف بسیار متنوعی دارد، از جمله آن در برخی غذاها، به صورت شیره، مکمل، سس خرما، کمپوت، مربا و نیز در صنایع الکل سازی، تولید اسید سیتریک و مخمر‌ها استفاده می‌شود، به همین دلیل بازار مصرف این کالا حتی در مصارف صنعتی هم در حال گسترش است.

خرما در طول سال حجم بالایی از صادرات کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد و جزء پنج محصول عمده کشاورزی صادراتی محسوب می‌شود، صادرات این محصول از ایران به طور کلی در هفت دسته مضافتی، استعمران، شاهانی، بکاب، پیاروم، زاهدی و سایر خرما‌ها قرار می‌گیرد و از بین آن‌ها خرمای مضافتی سهم عمده‌ای از صادرات را به خود اختصاص داده است. خرمای پیارم، گرانترین خرمای صادراتی ایران محسوب می‌شود.

با توجه به میزان صادرات خرما و فرآورده‌های آن می‌تواند سهم به سزایی در ارز آوری غیر نفتی و افزایش تراز ارزی کشور داشته باشد.

بخش اعظم نخلستان‌های استان خوزستان را خرمای سایر یا استعمران تشکیل می‌دهد، البته افراد کمی هم این محصول را با نام‌های خرما سعمران، خرما سعمرون، سمبرون و یا سمبران می‌شناسند. شکل خرمای سایر یا استعمران بیضی شکل می‌باشد و رنگ آن متناسب با زمان برداشت کهربایی و قهوه‌ای متمایل به سرخ و تیره است.

اشتغال پویا با طعم شهد خرما

اندازه خرما استعمران خوزستان ۲ الی ۴ سانتی متر و وزن آن تقریبا از ۶ الی ۱۰ گرم است، خرمای سایر یا استعمران خوزستان در سازمان WIPO ثبت شده و شهرت جهانی دارد.

خرما خوراکی پرطرفدار ایران

خرما یکی از خوراکی‌هایی است که در کشورمان طرفداران زیادی دارد، خرما استعمران سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و برای بهبود فقر آهن و کم خونی بسیار موثر است، این میوه‌ی ارزشمند و مفید در تمام جهان شناخته شده است. خرمای استعمران نخلستان‌های ایران، از مهم‌ترین محصولات صادراتی خرمای کشورمان به حساب می‌آید.

خرمای استعمران مختص آب و هوا و منطقه‌ خوزستان است به طوری که حدود هشتاد درصد مساحت زیر کشت استان خوزستان، متعلق به این نوع خرما می‌باشد. خرمای استعمران نیمه خشک است و طول عمر بالایی دارد.

خواص غذایی و دارویی خرما

با پیشرفت علوم تغذیه و پزشکی، اهمیت دارویی و خوراکی این میوه نیروبخش هر روز بیشتر به اثبات می‌رسد، این میوه دارای مقدار زیادی ویتامین آ و ب، فسفر و کلسیم است که کلسیم موجب استحکام استخوان‌های بدن می‎شود و فسفر یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده مغز بوده و قوه بینایی را می‌افزاید، در خرما قند فراوانی وجود دارد که از سالمترین قندها بوده و حتی در بسیاری از موارد مبتلایان به بیماری قند هم می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند.

راه اندازی شرکت فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب غرب خوزستان

در آبادان یک کارآفرین جوان، شرکت فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب غرب خوزستان را راه اندازی کرده و توجه به اقتصاد مقاومتی را پیشه خود قرار داده است و آن را انگیزه صادرات و ارزآوری در سال جهش تولید می‌داند.

اشتغال پویا با طعم شهد خرما

احسان بنیادی مدیرعامل شرکت فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب غرب خوزستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، با اشاره به نحوه جمع آوری محصول خرما گفت: محصول خرما از نخلستان‌ها به شعب فرآوری ارسال می‌شود که در این مسیر حدود ۳۵۰۰ نفر مشغول به کار شده اند.

او افزود: در مرحله بعد واحد کنترل کیفیت از خرما‌ها نمونه برداری می‌کند و اگر مورد تایید بود وارد کارخانه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب غرب خوزستان تصریح کرد: ما با روحیه بسیجی که در اعضای این کارخانه وجود دارد و با همت و پشتکار بالا توانستیم محصول خرما را جمع آوری کنیم.

یکی از کارگران شاغل در این شرکت هم گفت: به مدت یک سال در این کارخانه مشغول بکار هستم و برای خودکفایی برای مملکت خود در تلاش هستیم و امیدوارم چرخ تولید در این کارخانه همیشه در چرخش باشد و به کشوری متکی نباشیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب غرب خوزستان افزود: شصت درصد محصول خرمای فرآوری شده در این شرکت هم اکنون به ۱۰ کشور دنیا از جمله استرالیا، کانادا، انگلستان، نیوزلند و ترکیه ارسال می‌شود، در واقع ما توانستیم کیفیت محصول خود را حد جهانی نگه داریم.

اشتغال پویا با طعم شهد خرما

بنیادی همچنین گفت: هم اکنون حدود ۷۵ نفر به صورت مستقیم در کارخانه مشغول به کار هستند.

مدیرعامل شرکت فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب غرب خوزستان البته گلایه‌ای هم ازمسئولان داشت.

بنیادی گفت: اگر مسئولان امر حمایت‌های لازم را از شرکت‌های تازه تاسیس شده انجام دهند قطعا بازار کار بیشتری را خواهیم داشت و محصولات بیشتر به صورت متنوع تر ارائه می‌شود.

او تصریح کرد: نوسانات ارزی که در بازار وجود دارد لطمه بزرگی به ما و تولید می‎زند، اگر بتوانیم این نوسانات ارز را کنترل کنیم و یا قابل پیش بینی باشد قطعا با انگیزه و کمک بهتر و بیشتری می‌توان در امر تولید مبادرت داشته باشیم.

در آبادان ۱۳ هزار اصل نخل وجود دارد، اما برای فرآوری محصول خرمای آن‌ها کار بسیجی وار و جهادی نیاز است.

در حال حاضر شرکت فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب غرب خوزستان با صادرات ۶ تن خرمای استعمران در سال ۱۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به دنبال دارد که با حمایت بیشتر مسئولان از این شرکت، علاوه بر دو برابر شدن ارزآوری، آمار اشتغال هم دو برابر خواهد شد.

گزارش از هدی دریس

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.