پادشاه عربستان سعودی امنیت آبی کشور‌های مصر و سودان را امنیت جدایی‌ناپذیر عربی دانست و گفت ریاض با هرگونه اقدامی که این امنیت را نقض کند مخالف است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی در واکنش به مناقشات کشور‌های مصر، اتیوپی و سودان درباره سد النهضه، اعلام کرد ریاض با هرگونه اقدام یا عملی که امنیت آبی مصر و سودان را نقض کند مخالف است.

ملک سلمان که در جلسه کابینه وزیران سخن می‌گفت، افزود: «عربستان سعودی با هرگونه اقدام یا عملی که ناقض حقوق همه طرف‌های سهیم در آب نیل باشد، مخالف است و بر اهمیت ازسرگیری گفت‌وگو‌ها برای دست‌یابی به توافق عادلانه تأکید دارد.»


بیشتر بخوانید


ملک سلمان همچنین امنیت آبی کشور‌های مصر و سودان را امنیت جدایی‌ناپذیر عربی دانست.

پیش از این نیز اعضای شورای امنیت بر حمایت خود از تلاش‌های اتحادیه آفریقا در حل بحران سد النهضه میان کشور‌های مصر، اتیوپی و سودان تأکید کردند.

بخشی از رود نیل از کشور اتیوپی سرچشمه می‌گیرد و بخش دیگری از آن از کشور اوگاندا سرازیر می‌شود، این دو رودخانه در سودان به یکدیگر می‌رسند و نیل بزرگ را تشکیل می‌دهند.

اکنون اتیوپی اعلام کرده که قصد دارد سد النهضه را آب‌گیری کند و این اقدام را نه ظرف ۲۱ سال بلکه در عرض ۳ سال انجام خواهد داد، این تصمیم اتیوپی موجب اعتراض مصر و سودان شده، این دو کشور که در مسیر رودخانه نیل قرار دارند تاکید کرده‌اند که آب‌گیری سد در مدت زمان ۳ سال کشورهایشان را با کمبود آب مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار