سودان اعلام کرد کاروان تجهیزات نظامی ترکیه که از خاک سودان عبور می‌کرده و قصد ورود به اتیوپی را داشته است متوقف و تجهیزات نظامی آن را ضبط کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، منابع امنیتی سودان اعلام کردند که کاروان حامل تجهیزات نظامی ترکیه را که در مسیر اتیوپی قرار داشته متوقف کرده‌اند.

بخش اطلاعات حوزه نظامی استان گداروف در شرق سودان تاکید کرده که کاروان تجهیزات نظامی ترکیه که از خاک سودان عبور می‌کرده و قصد ورود به اتیوپی را داشته، رصد شده و طی عملیاتی تجهیزات داخل این کاروان ضبط شده است، همچنین ۶ نفر مرتبط با قاچاق این تجهیزات نظامی دستگیر شدند. 

بر اساس اعلام فرمانداری گداروف تجهیزات نظامی کشف شده شامل ۲۵ تفنگ کلاشینکوف، ۸۰ قبضه تپانچه ساخت ترکیه و مقادیری از مهمات دوشکا و کلاشینکوف است. سودان خواستار نظارت‌های بیشتر برای کنترل قاچاق اسلحه و مهمات شده است.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌های لفظی سودان و اتیوپی بر سد النهضه، نیروهای منتسب به اتیوپی روز یکشنبه به یک پایگاه نظامی در گداروف حمله‌ای توپخانه‌ای را ترتیب دادند. در پی این حمله چندین نظامی سودانی زخمی شدند. 

سد النهضه در کشور اتیوپی و بر سر مسیر رودخانه نیل قرار دارد. اتیوپی با سودان و مصر بر سر پرکردن این سد دچار اختلاف نظر شده اند. اتیوپی اصرار دارد که این سد را در مدت سه سال آب‌گیری کند، اما سودان و مصر می‌گویند که آب‌گیری این سد باید بیش از  ۲۰ سال به طول بیانجامد تا مشکل کم‌آبی برای کشورهایی که در امتداد روز نیل قرار گرفته‌اند ایجاد نکند. مصر موضوع را به شورای امنیت کشانده و این اقدام موجب خشم آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی شده است.

رود نیل بزرگ با عبور از سودان و مصر به دریای مدیترانه می‌رسد. دو رودخانه‌ای که نیل را تشکیل می‌دهند از کشورهای اوگاندا و اتیوپی سرچشمه می‌گیرند و در سودان به یک‌دیگر ملحق می‌شود.

در این بین و در صورت صحت ادعای سودان در توقیف تجهیزات نظامی متعلق به ترکیه، آنکارا پس از حضور نظامی در لیبی اکنون به دنبال حمایت نظامی از اتیوپی در برابر سودان است.

به گفته دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز‌ السراج، سودان اقدام به ارسال جنگ‌جو به لیبی در حمایت از ارتش خلیفه حفتر می‌کند. این واقعیت می‌تواند دلیلی بر رویارویی ترکیه و سودان باشد، چراکه همه تلاش آنکارا حمایت و حفاظت از دولت وفاق ملی در لیبی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار