آموزش مهارت‌های زندگی، راهکاری برای پیشگیری از اعتیاد

۶ دستگاه اتوبوس سلامت اجتماعی به محلات کم‌برخوردار در شیراز خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آموزش مهارت‌های زندگی در پیشگیری از رفتار‌های پرخطر بسیار اهمیت دارد، در سال‌های گذشته سازمان‌های مسوول در حوزه آسیب‌های اجتماعی به آموزش این مهارت‌ها روی آورده‌اند و آن‌ها را در قالب کارگاه‌هایی در مدارس، مراکز خیریه، فرهنگسرا‌ها و مجموعه‌های زیر نظر سازمان‌های مردم‌نهاد ارائه می‌دهند.

شهرداری‌ها یکی از نهاد‌های متولی در امر پیشگیری از اعتیاد هستند که با بهره‌مندی از امکانات و ارتباط با مردم می‌توانند در این حوزه گام بردارند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز درخصوص اهمیت آموزش به گروه‌های مختلف مردم عنوان کرد: جهانی‌شدن و توسعه تکنولوژی‌های نوین ارتباطی سبب‌ساز گونه‌ای سبک زندگی شده که از برخی لحاظ پرخطر است.

ارتقای سواد اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است

بتول معلم با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی از روش‌های پرورشی جدید به ویژه در حوزه کودک و نوجوان به‌شمار می‌رود، گفت: شهرداری شیراز به دلیل اهمیت آموزش به گروه کودک و نوجوان و نیز از آن روی که این گروه بیشتر تحت تاثیر فرهنگ جهانی‌شدن قرار می‌گیرند، چهار جلد کتاب در این حوزه تالیف کرده است که در قالب آن‌ها سواد ارتباطی، مهارت‌های زندگی همچون مهارت نه گفتن، مهارت حل مسئله، مدیریت بحران و مهارت تصمیم‌گیری را آموزش می‌دهد.

به گفته معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز، انتشار اینگونه کتاب‌ها در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت و قرار است جلوه‌های دیگری نیز همچون سواد عاطفی، سواد قومیتی و نژادی، سواد رسانه‌ای، سواد مالی، سواد عاطفی، سواد رایانه و سواد آموزش و پرورش نیز به آن‌ها افزوده شود.

او عنوان کرد: این کتاب‌ها در فرهنگسرا‌های شهرداری باهدف ایجاد عدالت آموزشی به‌صورت یکسان و در همه محلات آموزش داده می‌شود.

نرم‌افزاری برای برقراری عدالت آموزش در زمینه مهارت‌های زندگی

معلم با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا امکان برقراری ارتباط حضوری و برگزاری کلاس را با دشواری‌هایی همراه ساخته است، گفت: به‌منظور جلوگیری از وقفه در ارائه خدمات آموزشی و دسترسی یکسان به امکانات برای همه شهروندان در همه نقاط شهر، افزون بر پایگاه‌های سیار، نرم‌افزار تخصصی ارائه خدمات اجتماعی را راه‌اندازی کرده‌ایم که امکان بهره‌مندی آنلاین را برای همه شهروندان فراهم کرده است.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز، ابراز داشت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از دیگر راهکار‌ها مهم‌تر است؛ از همین رو در نرم‌افزار یادشده جز امکان دسترسی به کارگاه‌های آموزشی از کتاب‌ها، کلیپ‌ها و دیگر محصولات کارامد در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی بهره می‌گیریم.

او با بیان اینکه امکان دسترسی به مشاور نیز در هر ساعت و هر زمان از این طریق برای شهروندان فراهم است، افزود: از آنجا که حساسیت‌ها به‌ویژه در حوزه اعتیاد گاه سبب می‌شود، فرد از مشاوره حضوری چشم‌پوشی کند و در نتیجه بیش از پیش در اعتیاد گرفتار شود، امکان مشاوره غیرحضوری در این نرم‌افزار دیده شده است.

خدمت‌رسانی ۶دستگاه اتوبوس سلامت اجتماعی به محلات کم‌برخوردار

معلم همچنین درخصوص پایگاه‌های سیار اجتماعی بیان کرد: برخی مراکز ارائه خدمات اجتماعی از پایگاه‌های خدمات سیار نیز بهره‌مند هستند؛ اما در حال حاضر ۶ دستگاه اتوبوس به عنوان اتوبوس سلامت اجتماعی به مجموعه شهری افزوده خواهد شد که به پایش جسم، روان، مشاوره و غربالگری جسمی شهروندان خواهد پرداخت.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز افزود: جز این، سه دستگاه اتوبوس نیز با عنوان اتوبوس‌های نشاط کودک، نشاط نوجوان و نشاط بزرگسالان با برخورداری از سینما، کتابخانه، بازی‌های مختلف و امکان برگزاری نمایشگاه با هدف پر کردن اوقات فراغت شهروندان به‌زودی وارد چرخه خواهند شد و بیشتر در مناطقی فعالیت می‌کنند که دسترسی آن‌ها به امکانات کمتر است.

او با بیان اینکه ایجاد امکانات برای محلات حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار از اهداف فعالیت این اتوبوس‌های سیار است، ابراز داشت: با ایجاد تحولات و ارائه تسهیلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی در اختیار مردم قرار می‌دهد، در تلاش هستیم سبک زندگی پرخطر را از بین ببریم.

معلم با اشاره اینکه افراد محلات پرریسک نیز باید برای زندگی سالم و پویا فرصت انتخاب داشته باشند، گفت:تلاش همه سازمان‌ها باید مناسب‌سازی زندگی باشد تا بتوانیم شهروندانی فعال، مشارکت جو درخور نام شیراز داشته باشیم.

او ادامه داد: با هدف اجرایی شدن برنامه‌های سند تحول بنیادین در مدارس و کلاس‌های درس؛ لزوم توجه به ساحت‌های شش گانه، توجه به اهداف دوره‌های تحصیلی و برنامه درسی در سطح مدارس و ترویج فرهنگ گفتمان سازی سند تحول مورد انتظار است.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار