نایب رییس مجمع نمایندگان استان کرمان از ارائه طرح توسعه صنعت گردشگری استان کرمان به مجلس شورای اسلامی خبر داد. 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، توسعه صنعت گردشگری عفت شریعتی، نایب رییس مجمع نمایندگان استان کرمان دیشب در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از ارائه طرح توسعه صنعت گردشگری استان کرمان به مجلس شورای اسلامی خبر داد. 

 او با اشاره به اهمیت آسیب شناسی و گرفتن راهکار‌های مناسب برای توسعه صنعت گردشگری استان، افزود: باید معیار‌ها و شاخص‌های توسعه صنعت گردشگری استان کرمان شناسایی و اولویت بندی شود و برای هریک از این موارد طرح ارائه شود.

شریعتی بیان کرد: استان کرمان با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی و تنوع اقلیمی و طبیعت چهارفصل، دارای استعداد‌های بی نظیری در توسعه گردشگری در مقایسه با دیگر استان‌های کشور است؛  اما نتوانسته از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند.

او رسانه ملی را مورد خطاب قرار داد و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری استان کرمان، رسانه ملی و استانی باید در این زمینه تبلیغ بیشتری کنند. 

نایب رییس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به اینکه دستیابی به اهداف گردشگری استان کرمان منوط به ارائه راهکار‌های عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، بیان داشت: اغلب طرح‌های گردشگری دیربازده هستند، در حالی که درآمد‌های ناشی از این صنعت بر کسی پوشیده نیست و مطمئنا؛ اگر سرمایه گذاران از حمایت خوب و مناسب برخوردار باشند، وارد این صنعت خواهند شد.

او با بیان اینکه صنعت گردشگری کرمان باید از سوی مسئولان استانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اعتبارات مورد نیاز برای این موضوع تخصیص یابد، بیان کرد: باید نیاز‌ها و شاخص‌های گردشگری محاسبه و در جلسات مختلف با حضور مسئولان کشوری اعلام و راهکار ارائه شود. 

شریعتی با اشاره به اینکه گردشگری کرمان نیاز به برنامه ریزی در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی دارد، افزود: این برنامه ریزی‌ها، حمایت دستگاه‌های مرتبط و تصمیم گیر و همچنین مقامات رده‌های مختلف را می‌طلبد و مجمع نمایندگان استان نیز از توسعه گردشگری این خطه حمایت می‌کند.

او با بیان اینکه باید طرح ارتقا و اعتلای صنعت گردشگری استان کرمان تدوین شود تا از این طریق نمایندگان مجلس بتوانند برای توسعه گردشگری استان مطالبه گری کنند، تصریح کرد: برای تدوین این طرح باید ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با مطالعه و برنامه ریزی اصولی در توسعه صنعت گردشگری منطقه نقش موثری ایفا کرد.

شریعتی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در مسیر توسعه استان کرمان همدل هستند و در یک جهت قدم برمی دارند، افزود: خوشبختانه نمایندگان استان کرمان اجازه نمی‌دهند، سلیقه های سیاسی، مانع رسیدن این استان به اهدافش شود. 

او با بیان اینکه باید معین‌های اقتصادی در حوزه گردشگری استان کرمان مشخص شود، بیان داشت: این استان، دارای ظرفیت‌های خدادادی عظیمی است که می‌تواند در رساندن این استان به اهداف گردشگری آن کمک زیادی کند.

 نمایندگان  مجلس شورای اسلامی، مروجان صنعت گردشگری 

فریدون فعالی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: هنگامی که نگاه گردشگری در بین مسئولان تغییر کند و موضوع گردشگری در اولویت دستگاه‌های دولتی قرار گیرد، آن گاه این استان به عنوان هدف و مقصد گردشگری شناخته خواهد شد.

او با بیان اینکه در هر نقطه از استان کرمان، شاهد ظرفیت‌های گردشگری منحصربه فردی هستیم، افزود: پروژه‌های پیشتاز و شاخص شهرستان‌های استان شناسایی شده است که باغ موزه هرندی و باغ شاهزاده ماهان در کرمان از اولویت‌های این اداره کل برای ساماندهی هستند.

فعالی با اشاره به اینکه از ۲۲ اثر ثبت جهانی کشور، ۷ اثر آن در استان کرمان قرار دارد، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری مسئولان استانی برای این ۷ اثر جهانی برنامه ریزی کرده و اعتبارات مورد نیاز برای ساماندهی آن‌ها جذب کنیم.

او با بیان اینکه صنعت گردشگری کرمان، آسیب شناسی شده است، افزود: باید صنعت گردشگری محور توسعه استان قرار گیرد و به صورت مشخص معین اقتصادی برای آن تعریف شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه به زودی جاذبه‌های گردشگری استان کرمان از طریق راه اندازی کمپین گردشگری معرفی می‌شود، گفت: این کمپین گردشگری با استفاده از ابزار‌ها و شیوه‌های مختلف اطلاع رسانی به معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های این استان خواهد پرداخت.

او با بیان اینکه نمایندگان مجلس به خودی خود یک نوع ابزار اطلاع رسانی در مجلس شورای اسلامی هستند، افزود: حضور هریک از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برای توسعه صنعت گردشگری استان کرمان یک ظرفیت محسوب می‌شود.

فعالی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان کرمان می‌تواند در توسعه گردشگری استان کرمان نقش مهمی را ایفا کند، عنوان کرد: باید از تجربیات و حمایت نمایندگان استان کرمان در برطرف کردن مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت گردشگری این استان استفاده کرد.

او با اشاره به اینکه باید محیط جاذبه‌های گردشگری را توانمند ساخت، افزود: باغ موزه هرندی دارای ۷ هزار شی تاریخی است که برای استان کرمان اعتبار و ارزش محسوب می‌شود؛ ولی متاسفانه به دلیل توانمند نبودن محیط آن، تعداد گردشگران این جاذبه گردشگری بسیار محدود است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: در حال حاضر بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان کرمان انجام شده است.

او به قابلیت‌های صنایع دستی استان کرمان همچون گلیم و پته اشاره کرد و گفت: متاسفانه زنجیره ارزش در حوزه صنایع دستی به ویژه گلیم کامل نیست و صادرات صنایع دستی از خود استان کرمان انجام نمی‌شود.

فعالی بیان کرد: برخی از استان‌ها، نداشته‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری خود را بزرگ نمایی می‌کنند، در حالی که استان کرمان از این داشته‌های گردشگری خاص و منحصر به فرد، مانند کویر لوت و منطقه گندم بریان پر است و ما  هنوز نتوانستیم آن‌ها را به خوبی معرفی کنیم.

 انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.