حمام بیلقان، نماد عافیت کهن البرز/گنبد‌هایی که راز حمام زیر زمینی را بر ملا می‌کند!

حمام بیلقان، بنایی متعلق به دوران قاجار که تا ۱۳۵۰ فعال بوده است.

بهناز علیمحدی، البرزپژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان این که بیلقان یکی از محلات شهر کرج و دره‌ای معتدل و خشک است که در شمال شرقی این شهر واقع شده و رودخانه کرج از میان آن می‌گذرد، گفت: در این آبادی حمامی قدیمی وجود دارد که در نگاه اول چیزی جز برآمدگی مخروطی شکل در یک میدانگاه به نظر نمی‌رسد.

او افزود: بالای هر یک از این برآمدگی های مخروطی سوراخی به شکل نورگیر وجود دارد که با توری‌های سیمی پوشیده شده و با کنجکاوی می‌توان متوجه شد این میدانگاهی در اصل پشت‌بام حمام قدیمی است از سبک بنای حمام قدیمی بیلقان می‌توان نتیجه گرفت بنایی مربوط به دوران قاجاریه است و به گفته اهالی تا سال ۱۳۵۰ دایر و مورد استفاده بوده است.


بیشتر بخوانید


علیمحمدی گفت: ورودی حمام رو به شمال است پس از عبور از ده پله و یک پیچ وارد رختکن یا سربینه می شویم. بین رختکن و گرمخانه راهرویی است که نظافتخانه، مجاور آن قرار دارد.

حمام بیلقان، نماد عافیت کهن البرز/گنبد‌هایی که راز حمام زیر زمینی را بر ملا می‌کند!

او افزود: سقف رختکن و گرمخانه، گنبدی است که از خارج با کاهگل اندود شده و از داخل با آهک اندود و آهک‌بری شده است.

این البرزپژوه گفت: تعداد لایه های متعدد گل اندود پشت بام سابقه مرمت آن را نشان می‌دهد، به علت این که زمین دارای شیب تندی است قسمت غرب و شمال حمام در زمین قرار گرفته و ضلع جنوبی و شرقی آن، دیوارسازی شده است‌.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدجلیل سادات
۱۳:۳۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
پدرم سید جواد سادات با بانیان خیرتجدیدبنای این محل پاکیزه کن بوده و خودومادرم بتنهایی آنرا اداره می کردند یادمه اقوام رایگان میومدن حمام اونایی که وضعشون متوسط بود نون خونگی می دادن اونایی که وضعشون خوب بود یک داده ریال بابت اجرت پرداخت می کردند اونایی هم که ضعیف بودن رایگان خدا همشونو بیامرزه چقد خوش بودیم اون قدیما