مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: عامل انتقال بیماری لمپی اسکین در بین گاو ها، مگس‌ها و کنه‌ها هستند.

حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،گفت: LSD یا بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی پوستی مخصوص گاو است.

او افزود: عامل بیماری ویروسی از خانواده ویروس آبله است که نشانه‌های بیماری، ایجاد ضایعات و ندول‌های (برجستگی‌ها) پوستی روی پوست دام همراه برخی علائم عمومی مثل تب و آبریزش از چشم و تورم موضعی است.

رشیدی بیان داشت: این بیماری در گاو‌های شیری باعث افت تولید شیر هم می‌شود. بیماری قابل انتقال به انسان نیست و میزان واگیری بیماری در بین دام حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد و تلفات حدود ۵ درصد است.

او تصریح کرد: بیماری لمپی اسکین بومی کشور نبوده و در سال‌های گذشته عمدتا از طریق ورود دام قاچاق وارد کشور شده است. از ابتدای سال جاری کانون‌هایی از بیماری در جنوب جیرفت و شهرستان فاریاب مشاهده شده و از ابتدای مشاهده بیماری در حوزه دامپزشکی شمال استان مشخص شد که از طریق دام عشایر به سمت شهرستان‌های ارزوئیه، بافت و رابر در حال انتشار است، که با تشخیص سریع کانون‌های بیماری در نقاط مذکور، اقدامات پیشگیرانه از قبیل واکسیناسیون و سمپاشی به سرعت در حال انجام است.

رشیدی گفت: تاکنون کانون‌هایی از بیماری در بخش ماهان و شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان و شهربابک مشاهده شده است و لذا به تمام گاوداران استان توصیه شده که نسبت به تامین واکسن برای واکسیناسیون گاوداری خود اقدام کنند، خوشبختانه با اقدامات به موقع، بیماری در حال کنترل است.

او افزود: ناقلین ویروس عامل بیماری، مگس‌ها و کنه‌ها هستند که باید با عملیات سمپاشی کنترل شوند. انجام کامل و به موقع عملیات واکسیناسیون در دام‌های عشایر در مناطق قشلاقی جنوب استان می‌تواند کمک شایانی به کنترل بیماری‌ها در سطح استان کند که انتظار می‌رود مورد توجه جدی ادارت جنوب استان قرار گیرد.

رشیدی بیان داشت:  واکسن این بیماری بهادار بوده و خرید واکسن باید توسط دامدار انجام شود، ولی عملیات واکسیناسیون و سمپاشی رایگان است و توسط شبکه‌های دامپزشکی انجام می‌شود. در حال حاضر مشکلی برای تامین واکسن وجود ندارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار