رئیس اداره دامپزشکی بم گفت: با افزایش دما و ازدیاد حشرات، احتمال شیوع بیماری لمپی اسکین در دام‌ها (گاو و گوساله) وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مسعود اسدی پور رئیس اداره دامپزشکی بم گفت: دامداران  آگاه باشند که با توجه به شروع فصل گرم، افزایش دما و ازدیاد حشرات، احتمال شیوع بیماری لمپی اسکین در دام‌ها (گاو و گوساله) وجود دارد.

اسدی پور در توضیح بیماری افزود: لمپی اسکین یک بیماری عفونی ویروسی واگیردار در دام (گاو) است که باعث افت تولید شیر، سقط و ناباروری، آسیب‌های پوستی (بصورت ندول‌های دایره‌ای سفت روی پوستو مجاری بینی و دهان) و... می‌شود. این بیماری قابل انتقال به انسان نمی‌باشد، اما در گاو و گوساله‌ها ابتلای بالایی دارد. راه‌های انتقال بیماری نیش حشرات (بخصوص پشه ها)، تماس مستقیم دام آلوده با دام سالم و جراحات پوستی است.

رئیس اداره دامپزشکی بم بیان داشت: در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری تعداد ۲۷۰۰ رأس گاو، ۱۲۴۰۰ رأس گوسفند و بز و مقدار صد هزار مترمربع جایگاه دام در شهرستان از ابتدای سال جاری تا کنون سمپاشی شده است، همچنین انجام واکسیناسیون دامی توسط بخش خصوصی دامپزشکی و نیز آموزش دامداران از جمله اقداماتی می‌باشد که این اداره انجام داده است و خوشبختانه تاکنون گزارشی از مشاهده این بیماری در شهرستان نداشته ایم.

اسدی پور ضمن تأکید بر عدم تجمع زباله در محیط‌های دامداری تصریح کرد: سمپاشی مستمر در جهت کاهش جمعیت انگل‌های خارجی، خریداری نکردن دام خارج از شبکه دامی منطقه و اخذ مجوز در زمان جابجایی دام‌ها نقش مهمی در کاهش بیماری‌های دامی دارد.

این مقام مسؤل در پایان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه کوبی تمام دام‌های حساس، از همه دامداران درخواست داریم تا برای انجام مایه کوبی دام حساس خود (گاو، گوساله) با مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی دامپزشکی همکاری کنند تا بتوان سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دام‌های هدف ایجاد کنیم و از خسارات احتمالی به دامداران جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار