سرپرست اداره دامپزشکی انار گفت: با توجه به گرم شدن هوا و شیوع احتمالی بیماری دامی لمپی اسکین، باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: با توجه به گرم شدن هوا و شیوع احتمالی بیماری دامی لمپی اسکین، باید اقدامات پیشگیرانه لازم توسط دامداران در این خصوص صورت گیرد. بیماری پوستی لمپی اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دام سنگین (گوساله‌ها و گاو‌های شیرده) بیشترین حساسیت را نسبت به آن دارند.

او افزود: بیماری لمپی اسکین، یک بیماری ویروسی واگیردار با درصد ابتلای بالا و تلفات حدود ۴۰ درصد در گاو‌ها که یک بیماری مهم اقتصادی در دام‌ها می‌باشد که موجب کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، آسیب‌های پوستی در دام می‌شود و با علائمی، چون تب، تاول‌های پوستی، کم اشتهائی، ورم دست و پا‌ها و لنگش در دام، آب ریزش از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، تورم غدد لنفاوی، عفونت ریه و مشکلات تنفسی، سرفه و عدم راه رفتن دام همراه می‌باشد.

سرپرست اداره دامپزشکی انار بیان داشت:راه‌های انتقال این بیماری توسط نیش حشرات به ویژه پشه ها، تماس مستقیم دام آلوده با دام‌های سالم و جراحات جلدی (پوستی) است. واکسیناسیون دامها، سمپاشی و ضد عفونی‌های دوره‌ای و منظم دام و جایگاه دام و خرید دام از مناطق فاقد الودگی و با هماهنگی دامپزشکی در پیشگیری و جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری لمپی اسکین موثر بر شمرده می‌شود و تا حد زیادی از عوارض و خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری جلوگیری می‌کند.

در پایان کامران شفائی از دامداران شهرستان انار خواست برای حفظ سرمایه دامی خود همکاری لازم را با اکیپ‌های عملیاتی مبارزه با بیماری‌های دامی این اداره را داشته باشند و تمام دام‌های خود را علیه بیماری‌های دامی واکسینه کنند و از هر گونه خرید و حمل و نقل دام از مناطق آلوده و بدون هماهنگی و رعایت اصول و ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی جدا خودداری کنند.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار