با توجه به فرا رسیدن فصل گرما برای پیشگیری از شیوع سالک در بین مردم، طرح مبارزه با این بیماری در شهرستان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، پورمحمدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان از آغاز اجرای طرح مبارزه با بیماری سالک در دامغان خبر داد و گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما برای پیشگیری از شیوع سالک در بین مردم، طرح مبارزه با این بیماری در شهرستان آغاز شد.

او افزود: برنامه طرح مبارزه با ناقل سالک و سم پاشی پشه خاکی از ابتدای اردیبهشت در کوره‌های آجرپزی و طرح مبارزه با مخزن سالک از ۱۷ خرداد به مدت ۱۵ روز کاری انجام شد.

پورمحمدی ادامه داد: تاکنون اجرای طرح مبارزه با سالک در بیش از ۵۰ روستا شامل کلیه روستا‌های غرب، جنوب و شرق شهرستان دامغان با جدیت انجام شده است و در مراحل بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان اضافه کرد: از مردم انتظار می‌رود تا از طریق مبارزه با جوندگان در باغ‌ها و اراضی شخصی، استفاده از توری و پشه بند، استفاده از حشره کش و دورکننده حشرات و مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی در صورت داشتن زخم مشکوک به سالک، به شبکه بهداشت در مهار سالک کمک کنند.

پورمحمدی تصریح کرد: تامین تجهیزات، دارو و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بیماری به ویژه در روستا‌ها در دستور کار قرار دارد.

او بیان کرد: در بحث پیشگیری بیماری سالک آموزش در خانه‌های بهداشت روستا‌ها ارایه شد که در کنار آن می‌توان با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و نشریات محلی، فرهنگ پیشگیری از این بیماری را در جامعه نهادینه کرد.

فرمانداری، بخشداری، شبکه بهداشت و درمان، جهادکشاورزی، دامپزشکی، شهرداری‌ها و دهیاری ها، حفاظت از محیط زیست، آب و فاضلاب، منابع طبیعی و بسیج، از جمله دستگاه‌های مرتبط در مبارزه با سالک هستند که به کمک آن‌ها نیاز است.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود.

بیماری سالک تاکنون در بیش از ۱۷ استان و ۸۸ شهرستان کشور مشاهده شده است که در شهرستان دامغان نیز این بیماری به صورت بومی وجود دارد.

بیماری سالک در این شهرستان، دارای سابقه ۱۰ ساله است و در فصل تابستان گریبان‏گیر مردم روستا‌های جنوب و شرق دامغان می‌شود.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار