پاک‌آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

قطعنامه ۳ کشور اروپایی در شورای حکام، آغاز روند تضعیف هرچه بیشتر برجام

کارشناس مسائل بین الملل معتقد است قطعنامه کشورهای تروئیکای اروپایی در نشست شورای حکام آغاز روند تضعیف کننده برجام است.

قطعنامه ۳ کشور اروپایی در شورای حکام، آغاز روند تضعیف هرچه بیشتر برجاممحسن پاک‌آیین کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سرنوشتی که در انتظار توافق هسته‌ای است، گفت: تصویب قطعنامه ضد ایرانی سه کشور تروئیکای اروپایی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز یک روند است که تضعیف هرچه بیشتر برجام را در پی خواهد داشت.

او افزود: ۱۰ کشور از ۲۵ عضو شورای حکام به این قطعنامه رای مثبت ندادند، روسیه و چین رای منفی دادند، پاراگوئه غایب بود و هفت کشور هم رای ممتنع دادند؛ بنابراین قطعنامه با رای ضعیف تصویب شد، اما آنچه مسلم اقدام شورای حکام، تحت تاثیر القائات منفی سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه است که غیرعادلانه هم بود.

پاک‌آیین با اشاره به پایبندی ایران به توافق هسته ای، اظهار کرد: جمهوی اسلامی ایران همانگونه که تعهدات خود را نسبت به برجام انجام داده، همکاری بسیار خوبی هم با آژانس انرژی اتمی داشته و بنابراین حق دارد که از اقدام آژانس ناراضی باشد. در عین حال دلیلی ندارد که ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند، اما اعضای دیگر نسبت به انجام تعهدات خود بی اعتنا باشند.


بیشتر بخوانید

تکلیف برجام چه می‌شود؟


این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ملت ایران هم ثابت کرده که زیر بار فشار نمی‌رود؛ اقدامات یکجانبه و غیرعادلانه آمریکا و اروپا به شدت مغایر با رفتار کشور‌های مستقل است، این سه کشور نتوانستند در مقابل رویکرد یکجانبه ایالات متحده در خروج از برجام بایستند و علی‌رغم دادن وعده‌های متعدد به طور غیرمستقیم در تحریم‌های واشنگتن علیه ایران مشارکت کردند.

او با تاکید بر اشتباه بودن قطعنامه کشور‌های تروئیکای اروپایی در شورای حکام، تصریح کرد: اقدام این سه کشور غیرسازنده، خطرناک و در جهت منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و برجام را در آستانه فروپاشی کامل قرار داد، اما ملت ایران زیاده طلبی کشور‌های اروپایی را نمی‌پذیرند و معتقدند که اروپا خود را به برجام پایبند نمی‌داند. طبعا در این صورت دلیلی ندارد که ایران نیز خود را متعهد به برجام بداند.

پاک‌آیین تصریح کرد: باید از آمریکا و اروپا قطع امید کرد و با اتکا به منابع و توانمندی‌های داخلی به مقاوم سازی اقتصاد و غیر وابسته کردن آن به کشور‌های اروپایی اندیشید تا ان‌شاءالله به نتیجه مطلوب برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
برجام یک طرفه که به درد نمی خورد همان که نباشد
همه اروپائی ها منافق و دو رو هستند با طناب انها به چاه رفتن اشتباه محض است
آخرین اخبار