بر اساس این گزارش، ذخایر نفتی کشور ونزوئلا به قدری زیاد است که این کشور روزانه ظرفیت تولید ۱.۳ میلیون بشکه بنزین دارد، اما اخیرا ظرفیت تولید بنزین در ونزوئلا به دلایل مختلف ۱۰ درصد کاهش یافت به طوری که هزار و ۸۰۰ پمپ بنزین در این کشور تعطیل شد.
کاهش تولید بنزین در کشور ونزوئلا دلایل متعددی دارد که مهمترین آن تحریمهای آمریکا بر علیه این کشور است، به طوری که قیمت هر لیتر بنزین در بازارهای آزاد این کشور بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ برابر گران شد.
یکی دیگر از دلیل کاهش قیمت بنزین در ونزوئلا سالها سرمایهگذاری اندک و عدم انجام فعالیتهای تعمیراتی مرتب پالایشگاهها بود، کاهش تولیدات به جایی رسید که در مارس سال ۲۰۲۰ تنها ۱۰۱ هزار بشکه در روز نفت پالایش و تنها ۷ هزار بشکه در روز بنزین در این کشور تولید میشد.
کاهش عرضه بنزین در کشور ونزوئلا مشکلات متعددی در این کشور از جمله اختلال در توزیع مواد غذایی به وجود آورد بنابر این مردم این کشور از دولت درخواست داشتند هر طور که شده بنزین وارد کنند.
این در حالی است که ظرفیت تولید بنزین در ایران اخیرا با راه اندازی فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۱۰ میلیون بشکه در روز رسید همچنین به دلیل کاهش مصرف روزانه بنزین در داخل کشور، ظرفیت صادرات این فرآورده نفتی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.
ایران و ونزوئلا هر دو تحت فشار تحریمهای آمریکا هستند که با این وجود صادرات بنزین ایرانی به ونزوئلا، کشوری در آمریکای جنوبی، هدفی است که رسیدن به آن با شبهاتی زیادی مواجه بود. با وجود تمام این مشکلات و محدودیتهایی که در راستای تحریمهای آمریکا در کشور حاکم است، اما ایران تصمیم گرفت که ۵ کشتی حامل بنزین و مشتقات نفتی را به کشور ونزوئلا صادر کند.
نهایتا در آوریل امسال ۵ نفتکش ایرانی حامل ۱.۵ میلیون بشکه بنزین و مشتقات نفتی از بنادر آبی ایران وارد آبهای آزاد و بدون هیچ مشکلی به کشور ونزوئلا رسیدند، گفتنی است هر بشکه نفت معادل ۱۵۹ لیتر است یعنی بیش از ۲۳۸ میلیون لیتر بنزین از ایران به ونزوئلا صادر شده است.
علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توان صادرات فرآوردههای نفتی ایران به سایر کشورها گفت: برای فروش فرآوردههای نفتی مصداق بارز ارسال ۵ نفتکش ایرانی حامل بنزین به کشور ونزوئلا است.
آقا محمدی با اشاره به اینکه توان تبادل فرآورده های نفتی در سطوح مختلف هم وجود دارد، بیان کرد: بنابر اصول پیش روی ما درونگرایی صادرات فرآورده هاست یعنی به سمتی برویم که صادرات خام به صفر برسد چرا که ما هم اکنون مازاد فرآورده های نفتی داریم و خوشبختانه فرآورده فروش شده ایم.
بیشتر بخوانید
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان بیان کرد: برنامه اقتصادی کشور با توجه به برنامه ششم توسعه ساخت و تجهیز پتروپالایشگاه ها، پالایشگاه های کوچک و پالایشگاه های بزرگ است چرا که تبدیل نفت و فروش آن، بهترین روش است.
عماد رفیعی کارشناس حوزه انرژی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ظرفیتهای پتروشیمی کشور اظهار کرد: کشور آمریکا به دلیل متفاوت بودن بازار نفت خام، مشتریهای نفتی مختلف و محصولات پتروشیمی متنوع نمیتواند ایران را در زمینه پتروشیمی و فرآوردههای نفتی تحریم کند؛ نفت خام به صورت تک محصولی است که مشتریهای آن در سراسر دنیا مشخص هستند.
وی ادامه داد: کمتر از ۱۰۰ شرکت پالایشی در دنیا وجود دارند که به صورت جداگانه تراکنش مالی داشته و به راحتی قابل رصد است، چون محمولهها و قراردادهای نفت خام تراکنش مالی بسیاری دارند مراودات مالی این شرکتها بسیار بالاست.
این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: وقتی نفت خام از تک محصولی بودن خارج شود به بیش از ۵۰ محصول پالایشگاهی و پتروشیمیایی تبدیل میشود که این ۵۰ محصول در سراسر دنیا میلیونها مشتری دارد.
با ورود این حجم از بنزین به کشور ونزوئلا، صفهای طولانی سوخت گیری در این کشور کوتاهتر شد و مردم با محدودیتهای کمتری اقدام به سوخت گیری میکنند.
همچنین با وجود ظرفیت افزایش یافته صادرات بنزین در ایران و نیاز شدید ونزوئلا به این محصول، مسلما، صادرات بنزین به ونزوئلا یک بازی دو سر برد برای هر دو کشور است.
اخیرا نیز اخباری در خصوص ادامه روند صادرات بنزین به ونزوئلا به گوش میرسد، اما نهادهای مربوطه جزئیات دقیقی از این نفتکش منتشر نکرده اند.
بر این اساس با توجه به سودمندی صادرات بنزین برای ایران و ونزوئلا، ادامه روند صادرات حتی با ظرفیت بیشتر از سابق، به دور از انتظار نیست کما اینکه ثابت شد تحریمهای آمریکا نمیتواند برای صادرات مشتقات نفتی ایرانی محدودیت ایجاد کنند.
انتهای پیام/
تولیدی نفت وارد کنید!؟
110 میلیون بشکه آخه؟ لیتره لیتر
ولی به مردم خودشون که میرسه گران وسهمیه
بندی میکنند
اگه همه چیز مفتی میدادن که همه بخش ها رو باید تعطیل کنن
چرا سهمیه وانت بارها رو کم کردید
اخه سواری ۶۰ لیتر برای یک ماه؟
خواب دیدی خیر باشه
یا اگر دادین پولشو توی راه قسمت نکرده باشین تنها تنها.
اخه خوب بلدین!!!
اینجا همه چی بسته به دلاره.