رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر جدیت در حوزه مبارزه با مفسدان اقتصادی گفت: پارسال ۳۴۴ نفر به دلیل ارتکاب جرائم اقتصادی دستگیر و روانه زندان شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،هفته قوه قضاییه یداالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، ضمن تشریح برنامه‌های هفته قوه قضاییه با اشاره به تاکید رییس قوه قضاییه در امر مبارزه با جرائم اقتصادی گفت: در سال ۹۸، ۳۴۴ نفر بابت جرائم اقتصادی دستگیر و روانه زندان شدند که در سال ۹۹ نیز ۵۹ نفر وارد زندان شدند.

او افزود: درحال حاضر نیز ۱۴۴ نفر که به اتهام جرائم اقتصادی در زندان هستند که یا تحت قرار و رسیدگی و یا زمان محکومیت خود را سپری می‌کنند.

موحد بیان کرد: ۳۱۵ قاضی در استان کرمان در سال ۹۸ فعالیت داشتند که سرانه پرونده هر قاضی برابر با ۲ هزار پرونده بوده است که در استان کرمان، نسبت قضات نسبت به جمعیت ۱۱ و ۸ دهم و  قاضی به ازای ۱۰۰ هزار نفر است در حالی که آمار کشوری ۱۳ و ۸  دهم نسبت به ۱۰۰ هزار نفر است.

او افزود: ۴۲ درصد پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف در استان کرمان با مصالحه مختومه شده است و رتبه دوم کشوری را در این زمینه داریم.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به فعالیت ۱۲ شورای حل اختلاف در زندان‌های استان کرمان گفت: این شورا‌ها، توانستند بیش از ۴ هزار پرونده را مختومه کنند و ۲ هزار و ۳۸ پرونده منتهی به سازش شده است و رتبه برتر کشوری را کسب کرده‌ایم.

او تصریح کرد: ۲۹ نفر در پرونده قتل با مداخله شورا‌های حل اختلاف و شورا‌های صلح و سازش از مرگ نجات یافتند.

موحد گفت: بیش از ۸۰ درصد اوارق قضایی در استان کرمان به صورت الکترونیک صادر می‌شود و دادرسی‌های الکترونیک به یک‌هزار و ۵۰۰ جلسه رسیده است و دادگاه‌هایی که شرایط حضوری نباشد به صورت ویدئوکنفرانس را برگزار می‌کنیم.

او افزود: پارسال هشت واحد قضایی در استان کرمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ساختمان دادگستری رابر، ارزوئیه و ساختمان دادسرای عمومی بافت، شهربابک و جازموریان در هفته قوه قضاییه افتتاح می‌شود و امیدواریم طی دهه فجر بتوانیم سایر پروژه‌ها را نیز افتتاح کنیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه این نشست گفت: شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان پارسال با ادامه فعالیت‌های خود ۵۳۱ جلسه شورا با ۲۴۷ مصوبه در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار کرد و ۷۵۹ هکتار اراضی دولتی برگردانده و ۹۳۵ حکم قضایی صادر شده است.

او تصریح کرد: زمین‌خواری به صورت عمده در استان کرمان نداریم و آنچه اتفاق می‌افتد، مربوط به اراضی خُرد است که باهمت دستگاه‌های نظارتی و قضایی جلوی این کار را هم می گیریم.

موحد اظهار کرد: به منظور حفظ حقوق بیت‌المال در استان کرمان، همچنین ۸۳۷ حکم قضایی برای پلمب چاه‌های آب غیرمجاز و ۲۳۰ حکم برای آزادسازی حریم و بستر رودخانه داشته‌ایم.

 او با بیان اینکه باند خطرناکی که برنامه‌ریزی کرده بود که با اقدامات پیچیده در اینترنت به سیستم بانکی نفوذ کند و قصد داشت،  ۱۵ میلیارد تومان را به نفع خودشان جابه‌جا کنند در زمان جابه‌جایی این مبلغ  از سوی سربازان گمنام امام زمان( عج) دستگیر شدند و هشت نفر در استان کرمان و شش نفر متهم هم در تهران تحت تعقیب و بازداشت هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به پرونده شهرداری سیرجان با ۱۵ متهم اشاره کردو بیان داشت: دو نفر تبرئه شدند و اموال دولتی برگشت داده شد و بقیه آن‌ها محکومیت‌های قابل‌توجهی دریافت کردند.

موحد با اشاره به دستگیری مدیرکل غله استان کرمان و معاون وی و تعدادی دیگر به اتهام دریافت حدود ۲۰۰ میلیون تومان رشوه دستگیر شدند، تصریح کرد: این افراد با قرار بازداشت موقت در زندان به‌سر می‌برند.

اوافزود: شهردار ارزوئیه، یکی از اعضای شورای شهر و یک نفر کارشناس شهرداری اقدام به تشکیل باند ارتشا کرده بودند و در آخرین مرحله و حین رد و بدل شدن پول  از سوی ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شدند و با قرار بازداشت موقت در زندان هستند.

رییس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: پرونده ۱۵۰ میلیون تومانی بخشداری ماهان نیز تشکیل شده که مربوط به سال‌های گذشته است و اینکه به چه رقمی در این پرونده برسند نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

او با تشریح برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان گفت: مصاحبه مطبوعاتی، تبلیغات محیطی و شهری، دیدار اعضای شورای قضایی با امام جمعه و استاندار کرمان، سخنرانی رییس کل دادگستری در بین اصناف، سخنرانی قضات در مساجد و ادارات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرکت در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی از جمله این برنامه‌ها است.

موحد کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های مختلف از جمله مجتمع قضایی در شهرک الغدیر و ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب رفسنجان در هفته قوه قضاییه، طرح هر مسجد یک حقوقدان در مسجد امام حسین (ع)، بازدید از دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه، دیدار مردمی در نمازخانه دادگستری، بازدید از واحد‌های تولیدی و صنعتی و نشست تعاملی دادگستری و نیروی انتظامی از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان اعلام کرد.

او گفت: تهیه، توزیع و انتشار ویژه نامه هفته قوه قضاییه، دیدار امام جمعه با شورای قضایی و قضات محاکم، جلسه مشترک شورای قضایی و اداری استان، دیدار مدیران قضایی با خانواده محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران و دیدار اعضای مجمع نمایندگان با شورای قضایی، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، برپایی میز خدمت جهادی در محل مصلا، شرکت در همایش سراسری قوه قضاییه به شکل ویدئو کنفرانس، عطرافشانی و گلباران قبور مطهر شهدا و مراسم گرامیداشت هفتم تیر با حضور معاون امور بین‌الملل و رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در محل گلزار شهدا از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان است.

هفته قوه قضاییه از اول تیر آغاز و تا جمعه ۶ ادامه دارد.

 انتهای پیام/ م 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
این مفسدان غریبه نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
درود
آخرین اخبار