مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان اردبیل گفت: امسال پوشش بیمه ۱۰ هزار نفر در روستا‌های استان اردبیل هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، رضا عبداللهی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان اردبیل در جمع اصحاب رسانه گفت: این هدف‌گذاری به دلیل نیاز مبرم شهروندان به ویژه اقشار کم برخوردار به برخورداری از خدمات بیمه و با پیگیری مسئولان استانی انجام شده است.

او با اشاره به اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان هر سه قشر روستایی، کشاورز و عشایر را تحت پوشش دارد و از ۱۸۱ هزار نفر مشمول، ۵۶ هزار نفر را پوشش داده است، گفت: متوسط پوشش کشوری ۱۹.۹ درصد و در استان بالغ بر ۳۱ درصد است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل به رتبه چهارم این استان در تحقق سهمیه تکلیفی در مقایسه با سایر استان‌ها اشاره و تاکید کرد: با وجود اینکه سهمیه امسال استان پوشش ۵۴۴۲ نفر است، ما برای ۱۰ هزار نفر برنامه ریزی کردیم.

عبداللهی افزود: در ابتدا، صندوق پوشش بیمه، دو گروه روستایی و عشایر و در ادامه کشاورزان را در برنامه‌های خود قرار داد، اما در حال حاضر شهروندان شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر نیز می‌توانند به عضویت صندوق درآیند.

او تاکید کرد: به غیر از شهر‌های اردبیل، گرمی، خلخال، مشگین شهر و پارس آباد مابقی شهر‌های این استان زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت است و تنها سکونت فرد در چنین شهری برای استفاده از خدمات بیمه کافی است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان اردبیل با بیان اینکه ۳۵ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار خانوار فاقد بیمه هستند، متذکر شد: صندوق این امکان را فراهم ساخته تا مطابق اصول قانون اساسی تمامی افراد از خدمات بیمه برخوردار شوند.

بیمه روستایی شامل خدمات درمانی نیست

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل در تشریح خدمات این صندوق گفت: این بیمه سه بخش بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت را شامل می‌شود و شامل خدمات درمانی نیست.

عبداللهی با بیان اینکه سایر نهاد‌های بیمه‌گر مانند بیمه سلامت و خدمات روستایی، خدمات درمانی به روستاییان ارائه می‌دهند، اظهار کرد: مداخله صندوق بیمه روستایی در امر درمان موازی کاری است و به جای خدمات درمانی، عضویت در صندوق منجر به پرداخت مستمری می‌شود.

او گفت: در عین حال هیچ ممانعتی ندارد که فرد از نهاد بیمه‌گر دیگری خدمات درمانی داشته و برای بازنشستگی عضو صندوق ما باشد. در کل صندوق بیمه اجتماعی مداخله‌ای در محل دریافت خدمات درمانی ندارد.

به گفته عبداللهی پیش از این استفاده از خدمات صندوق محدودیت سنی نداشت، اما در حال حاضر بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند. در عین حال اگر فردی سابقه بیمه داشته باشد، این سنوات به سن وی افزوده خواهد شد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل مبلغ پرداختی بیمه را ۳۳۰ هزار تومان تا ۸۴۰ هزار تومان در سال عنوان کرد و گفت: افزایش رقم بیمه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در سال انجام می‌شود.

سند جامع توسعه بیمه اجتماعی در اردبیل اجرا می‌شود

عبداللهی همچنین با اشاره به اجرای سند جامع توسعه بیمه اجتماعی گفت: در قالب این سند، با تمامی شهرداران شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر، فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی که به بخش روستایی خدمات ارائه می‌دهند، تفاهم نامه منعقد می‌کنیم.

او تاکید کرد: پیش از این با دو دستگاه اجرایی میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی تفاهم نامه منعقد شده و هدف از آن پوشش تمامی اقشار کم برخوردار و فاقد بیمه است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل همچنین به تعدیل کارگزاری‌ها اشاره کرد و گفت: تعداد کارگزاری‌ها در اردبیل از ۷۸ مورد به ۴۵ مورد کاهش یافته است.

عبداللهی تاکید کرد: در پی پایش فعالیت کارگزاری‌ها مشخص شد که برخی غیر فعال بوده و عملکرد کافی ندارند و به همین دلیل این تعداد را حذف کردیم. در مقابل برخی کارگزاری‌ها از روستا‌ها به مراکز بخش‌ها انتقال داده شد تا خدمات در دسترس باشد.

او با بیان اینکه در وضعیت فعلی این صندوق یکی از صندوق‌های موفق است، گفت: هیچ مشکلی در فعالیت صندوق نداریم تا جایی که در صورت توقف درآمد‌ها تا ۲ دهه قادر به پرداخت مستمری‌های خود هستیم.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل با بیان اینکه صرفا با حق بیمه‌ها نمی‌توان مستمری را پرداخت کرد، افزود: به دلیل گردش سرمایه صندوق، قادر به تامین مستمری‌ها هستیم.

ماهانه بیش از ۳ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند

عبداللهی تاکید کرد: ماهانه ۳ هزار و ۵۰ نفر در استان اردبیل از محل این صندوق مستمری دریافت می‌کنند که از این تعداد فقط ۲۵۰ نفر از کارافتاده است.

او با بیان اینکه میزان مستمری متناسب با سنوات بیمه است، گفت: فردی که ۵۰ سال سن دارد و عضو صندوق می‌شود باید ۱۵ سال حق بیمه پرداخت کند و به اندازه سابقه ۱۵ سال نیز در نهایت حقوق دریافت می‌کند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل اظهار کرد:، اما در مقابل فردی که جوان است باید ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کند و حقوق وی نیز کامل خواهد بود.

به گفته عبداللهی هدف نخست صندوق پوشش جامعه هدف خود است، اما در ادامه پوشش افراد به ویژه در روستا‌ها موجب بهبود کیفیت زندگی فرد شده و مانع از مهاجرت از روستا می‌شود.

او تصریح کرد: در واقع در دراز مدت چنین اقدامات حمایتی آبادنی و توسعه روستا‌ها و رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.