عملیات عمرانی طرح بازآفرینی فضای شهری سرای روغنی، به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری تاریخی شیراز، با حضور مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر و کسبه و معتمدان بازار وکیل شیراز، آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کاروانسرا یا سرای روغنی، بنایی متعلق به حدود ۲۵۰ سال قبل و دوره زندیه به شمار می‌رود که همراه با سرای گمرک، به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجاری آن دوران ایفای نقش کرده است.

این بنای ۲ طبقه، دارای حجره‌های متعددی است و اکنون هم به عنوان یکی از مراکز تجارت عمده کالاهای مختلف در شیراز و جنوب کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در آیین آغاز بازآفرینی سرای روغنی شیراز، گفت: امسال بودجه مناسبی به بافت تاریخی و فرهنگی اختصاص یافته و علاوه بر سرای روغنی، دو سرای گمرک و احمدی نیز احیا می‌شود و امیدواریم که شاهد رونق این بخش از شهر باشیم.

سولماز دهقانی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود، ادامه داد: در این شرایط اقتصادی کار کردن، اجرای پروژه ها و مدیریت منابع کار دشواری است اما شهرداری توانسته با قوت پروژه های مختلفی در شهر از جمله تعدادی پروژه در حوزه باز آفرینی شهری را اجرا کند.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از اجرای محور گردشگری حافظ و اجرای تراموا به عنوان دو پروژه اثر گذار حوزه گردشگری در بافت تاریخی فرهنگی یاد کرد.

شهردار منطقه بافت تاریخی و فرهنگی شهرداری شیراز هم در این آیین رویکرد شهرداری را احیا و بازآفرینی بافت تاریخی شیراز بیان و اضافه کرد: از سال گذشته پروژه هایی در سطح منطقه هشت با نگاه گردشگری و بازآفرینی شروع شده و بیشتر آنها به نتیجه رسیده است.

قلندری اضافه کرد: در راستای رویکرد شورا و شهرداری مبنی بر توسعه گردشگری برای بازآفرینی سطح منطقه برنامه ریزی کرده ایم و در این راستا بازآفرینی خیابان طالقانی سال گذشته انجام شد. همچنین برنامه ریزی بازآفرینی سطح منطقه هشت با هدف گردشگری در سه محور شروع شده است.

او اضافه کرد: یکی از این برنامه ریزی ها طرح جامع بازآفرینی زندیه است که بازافرینی سرای روغنی و تیمچه احمدی نیز در همین راستا انجام می‌شود.

قلندری افزود: با نگاه ویژه شهرداری برای احیا بافت تاریخی و گردشگری در بودجه سال ۹۹ اعتباری ویژه اختصاص یافته است.

شهردار منطقه هشت شیراز گفت: انجام اقدامات عمرانی با محوریت بازآفرینی در سطح منطقه هشت به صورتی است که مشکلی برای کسبه فعال در این محورها ایجاد نشود.

قلندری گفت: یکی از اتفاقی که سرای روغنی اتفاق افتاد، تفاهم نامه ای سه جانبه با کسبه و میراث فرهنگی منعقد شده که طبق این تفاهم نامه میراث فرهنگی قول داده که از اعتبارات دولتی برای بازآفرینی بافت تاریخی اقدام کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.