محمدجعفر کامبوزیا، رئیس سابق فدراسیون شطرنج و نائب رئیس فیده درباه شرایط این رشته ورزشی در ایران توضیحاتی را بیان کرد.

کامبوزیا: شطرنج رو به رشد رفته است / انتخابات فدراسیون‌ها، کاملا سالم استمحمد جعفر کامبوزیا، رئیس سابق فدراسیون شطرنج و نائب رئیس فیده در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت فعلی شطرنج کشورمان، گفت: شطرنج، یکی از چندین رشته ورزشی که در ایران دارای فدراسیون است. نمی‌شود به شکل خیلی منفک، درباره شطرنج صحبت کرد.

کامبوزیا افزود: در دو حالت باید موضوع را بررسی کرد. اول، کل ورزش مملکت را باید در نظر گرفت. اگر در کل وضعیت ورزش کشور نمره مثبتی می‌گیرد شطرنج هم وضعیت خوبی دارد. در دیدگاه دوم باید وضعیت رشته شطرنج را به شکل جدا از بقیه رشته‌ها بررسی کنیم.

رشد شطرنج قابل قبول است

رئیس سابق فدراسیون شطرنج ادامه داد: عملکرد ریاست پیشین به لحاظ فنی مثبت بوده است؛ چرا که نتایج بسیار خوبی کسب کردیم. رشد شطرنج، به سمت شکوفایی خوب و قابل قبول بوده است. البته ایراد‌هایی هم وارد است که من معتقدم قسمتی از اشکالات، به مدیریت فدراسیون بر می‌گردد.

مسائل اقتصادی، تصمیم گیری را سخت می‌کند

نائب رئیس فیده تصریح کرد: بیشترین مشکلات به دلیل شرایط اقتصادی است. مسائل اقتصادی در تصمیم گیری‌های تمامی فدراسیون‌ها، تاثیرگذار است.  زمانی که دلار معادل هزار تومان بود، اعتبار فدراسیون شطرنج با حال حاضر که دلار قیمتی بسیار بالاتر دارد، یکسان بوده است. هزینه‌ها زیاد شده اما اعتبارات کمی این این رشته اختصاص داده شده است. این موضوع تصمیم گیری و مدیریت را برای ریاست فدراسیون‌ها، سخت می‌کند.

بازیکنان ما حرفه‌ای هستند

کامبوزیا تغییر تابعیت برخی شطرنج بازان را مربوط به مدیریت فدراسیون ندانست و گفت: شطرنج در کشور ما به مرحله حرفه‌ای رسیده است. بازیکنان ما آماتور نیستند. بازیکن حرفه‌ای از طریق شطرنج، گذران زندگی می‌کند. بازیکن ما به جای تحصیل در رشته مهندسی یا پزشکی، تصمیم گرفته شطرنج را ادامه دهد و از این طریق ارتزاق کند.

کامبوزیا ادامه داد: توجه نکردن به بازیکنان و یا ایجاد محدودیت برای آن‌ها، منجر به تصمیم‌های این چنینی می‌شود. هیچ بازیکن و یا داوری، به سادگی تصمیم به تغییر پرچم نخواهد گرفت؛ مگر اینکه راه دیگری نداشته باشد.

بازیکنان ما اخلاق مدار هستند

نائب رئیس فدراسیون جهانی شطرنج گفت: من تمامی بازیکنان را می‌شناسم. تمامی آن‌ها اخلاق مدار و سالم هستند.

کامبوزیا: شطرنج رو به رشد رفته است / انتخابات فدراسیون‌ها، کاملا سالم است


باید از انتشار مطالب خلاف اخلاق، پرهیز کرد

کامبوزیا با انتقاد از انتشار مطالب خلاف اخلاق، گفت: رسانه‌ها و مردم نباید عکس یا مطلبی را که به واسطه شیطنت عده‌ای تهیه شده است منتشر کنند و یا عده‌ای که دلشان برای ورزش کشور نمی‌سوزد ورزشکاران را به اشتباه اندازند که در خطر هستند.

کامبوزیا افزود: متاسفانه ممکن است فرد این موضوعات را باور کند بترسد و اشتباه تصمیم بگیرد. برخی هم منتظر چنین فرصت‌هایی هستند که به نیت‌های خود جامعه عمل بپوشانند. ما به عنوان بزرگتر و یا پدر و مادر، در صورت خطای فرزندان، آن‌ها را طرد نمی‌کنیم.

باید روند احراز صلاحیت انجام شود

کامبوزیا درباره کاندیدا‌های ریاست فدراسیون شطرنج گفت: فعلا نمی‌توانم اظهار نظری کنم، چرا که باید روند احراز صلاحیت داوطلبان، طی شود. عده‌ای از داوطلبان را می‌شناسم و نسبت به عملکرد آن‌ها شناخت کافی دارم البته شادی پریدر بازیکن من بوده است و نسبت به او شناخت فردی هم دارم.

کاندیدا‌ها، از ظرفیت و توانمندی خود صحبت کنند

رئیس سابق فدراسیون شطرنج گفت: کاندیدا‌ها باید ظرفیت‌های خود را تبلیغ کنند، متوسل به برجسته کردن نقاط ضعف‌ دیگران، برای مطرح کردن خود نشوند. هر کدام از کاندیدا‌ها، کاملا صادقانه از نقاط قوت خود صحبت کنند و درباره سوابق مدیریتی خود توضیح دهند. سوابق و عملکرد قبلی کاندیدا‌ها کاملا مشخص است.

کاندیدا‌ها مواضع خود را به خوبی شرح دهند

کامبوزیا گفت: بهتر است کاندیدا‌ها از اظهارات بی پایه، یا مبهم و بدون سند دوری کنند و مواضع و برنامه‌های خود را به روشنی مشخص کنند. بنا بر این است که در شطرنج کشور، یک کار مدیریتی انجام شود؛ با اظهارات بی اساس نمی‌توان فدراسیون را مدیریت کرد.

از افراد لایق، حمایت می‌کنم

رئیس سابق فدراسیون شطرنج گفت: من به شطرنج علاقه دارم و برای آن زحمت کشیده ام، نمی‌توانم شاهد نابودی آن باشم. در ادوار گذشته، این اتفاق افتاد؛ بنابراین اگر شخص لایقی رئیس فدراسیون شود، هر طور بتوانم او را حمایت می‌کنم.

افرادی در شطرنج فعالیت کنند که در آن تخصص دارند

نائب رئیس فیده بیان کرد: اگر صحبت‌های ناروایی توسط عده‌ای مطرح شود، به نوعی توهین به اعضای مجمع خواهد بود. اعضای مجمع مشخص هستند و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هر کدام تنها یک رای دارند. بهتر است افرادی بر شطرنج ریاست کنند که در این رشته آگاهی و توانمندی دارند.

انتخابات سالم و آزاد است

کامبوزیا افزود: انتخابات کاملا آزاد و سالم است. انتخابات فدراسیون‌ها در کشور ما، سالم‌ترین انتخابات است. افرادی که حق رای دارند، تحت نفوذ هیچکس نبوده و بسیار توانمند هستند. ۹۹ درصد در رشته مورد نظر، تخصص دارند. از ۳۱ هیئت شطرنج، تنها یک نفر از خانواده شطرنج نیست و در رشته‌ای دیگر تخصص دارد. این عزیزان، دلسوز شطرنج هستند و بدون هیچ چشم داشتی در هیئت‌ها، زحمت می‌کشند. حتی از جیب خود هزینه می‌کنند.

کامبوزیا اظهار کرد: من به عنوان یک فرد از خانواده شطرنج، که جایگاه حقوقی در فیده دارد حق دارم برای کسی که فکر می‌کنم صلاحیت دارد تبلیغ کنم و از او دفاع کنم.

هیچ تابعیت و پاسپورت غیر ایرانی ندارم

محمدجعفر کامبوزیا در پایان گفت: من به دلیل تحصیل فرزندم، در فرانسه هستم. با وجود شرایط فعلی و انجام نشدن پرواز‌ها، در تهران حضور ندارم. من تنها اجازه ۵ ساله، برای حضور در کشور فرانسه دارم و هیچ گونه تابعیت و یا پاسپورت غیر ایرانی ندارم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار