نوید دانایی گفت: در مرحله مدیریت بیماری کرونا در استان سمنان هستیم و بیماریابی ادامه دارد تا به مرحله مهار برسیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در ارتباط ویدئوکنفرانسی با اصحاب رسانه گفت: در مرحله مدیریت بیماری کرونا هستیم و درواقع ویروس نه ضعیف شده و نه به مرحله مهار رسیده ایم، مرحله مدیریت یعنی میزان بستری کمتر شده و بیماریابی ادامه دارد و قرنطینه‌ها انجام می‌شود تا به مرحله مهار برسیم.

او افزود: با ویروسی به نام کرونا با همان قدرت اولیه رو به رو هستیم، درست است که بستری و مرگ و میر ناشی از این ویروس کاهش یافته است ولی باید توجه داشت که ویرس با شیوع بالا، تاخت و تاز خود را دارد.

دانایی بیان کرد: نباید فراموش کنیم وظایف همه پس از طی کردن دوره اوج، سنگین‌تر شده است اکنون در شرایطی که نگرانی مردم نسبت به ویروس کمتر شده، باید توجه شهروندان به مراقبت‌ها در برابر ویروس افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: ابتدای اردیبهشت که شیوع و بستری بالایی از کرونا وجود داشت ۹۰ درصد مردم مسائل بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت می‌کردند، اکنون رعایت مردم به روایتی به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

او توضیح داد که رنگ بندی‌های منطقه‌ای با موضوع شیوع کرونا متناسب با شرایط تعیین می‌شود و رسانه‌ها و مردم نباید در این زمینه مسائل بهداشتی را کمرنگ ببینند.

دانایی افزود: طبق اطلاعات، مراسم عروسی و عزاداری و جشن تولد‌ها در خانه‌های کوچک حتی در حدود ۵۰ مترمربع برگزار می‌شود که محل نگرانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تاکید کرد: در این آیین‌ها ابتلای حتی یک نفر باعث ابتلای تعداد زیادی از افراد خانواده می‌شود، خانواده‌ها برای سلامت همدیگر و بدون توجه به رنگ‌بندی مناطق از برگزاری این مراسم‌ها خودداری کنند.

او بیان کرد: کمتر از یک سوم از مردم استان سمنان با ویروس کرونا درگیرشدند، ولی با کوچکترین بی احتیاطی و غفلت ممکن است این آمار در موج‌های بعدی افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه باید برای استفاده از ماسک بسیج همگانی شکل بگیرد و شهروندان در همه مکان‌ها ماسک استفاده کنند گفت: باید زندگی خود را به شکل عادی ادامه دهیم، مشخص نیست تا چه زمانی درگیر ویروس هستیم.

دانایی با اشاره به اینکه با رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی به زندگی عادی بازگردیم، تاکید کرد: مسافرت‌ها باید در حد سفر‌های ضروری انجام شود، سفر به عنوان تفریح و سیاحت ابدا توصیه نمی‌شود.

او اضافه کرد: استان سمنان اکنون در مرحله مدیریت است اگر فردی به مناطق درگیر سفر کند ممکن است ناقل شود و بازگردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره با اینکه اصناف فعال باشند چرا که به اقتصاد نیاز داریم، گفت: فعالان اقتصادی خودشان باید حساس باشند و فرد بدون ماسک را به داخل مغازه راه ندهند، ازدحام داخل نانوایی ممنوع است و اگر وارد شوند با رعایت پروتکل‌ها باشد.

او بیان کرد: میزان بستری ناشی از کرونا در استان سمنان این روز‌ها کاهش یافته است و بیماریابی در حال انجام است و قرنطینه برای آن‌ها انجام می‌شود.

دانایی ادامه داد: اعتبارات خوبی از سوی وزارت بهداشت و درمان اختصاص یافته است و سهم استان مطلوب بوده و امسال نیز برای حوزه عمرانی، کرونا و اعتبارات جاری بودجه خوبی جذب شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار داشت: با ایجاد بخش کرونا در بیمارستان کوثر سمنان، در عمل بیمارستان ۶۰ تختخوابی در کنار بیمارستان کوثر ایجاد شد، امید است در آینده بخش‌های مشابه با امکانات و شرایط مناسب مانند دامغان و گرمسار که بخش کرونا دارند آماده خدمت رسانی شود.

او اضافه کرد: دو آی سی یو کرونا در دامغان و گرمسار پیش بینی شده تا اگر بیشتر درگیر ویروس شدیم به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تاکید کرد: برنامه کشوری هر خانه یک پایگاه سلامت رساندن همه خدمات آموزش و بهداشت به تک تک خانه‌ها در استان است.

دانایی گفت: این طرح به صورت آزمایشی در سه مرکز جامع خدمات سلامت در سمنان اجرا شد و اکنون در کل استان اجرایی می‌شود، از هر خانه یک نفر سفیر سلامت آموزش‌های دانشگاه را فرامی گیرد و مسائل و مشکلات بهداشتی درون خانه‌ها از این طریق برطرف می‌شود.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.