مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهار کرد: بیمارستان شهید بهشتی مرمت می‌شود و به عنوان موزه سلامت زنجان شناخته خواهد شد.

بیمارستان ۸۰ ساله زنجان مرمت می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، گفت: عملیات مرمت بیمارستان شهید بهشتی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی زنجان آغاز خواهد شد و حفظ تاریخ درمانی و بهداشتی استان زنجان از اهداف این موزه است.
 
اواظهار کرد: با افتتاح این موزه تمامی اقشار می‌توانند سختی‌ها و تاریخ درمان استان زنجان را ببینند و وسایل قدیمی دندان‌پزشکی، دستگاه‌های سیتی اسکن و رادیولوژی قدیمی، ابزار و وسایل تزریقات قدیمی را مشاهده کنند و نسبت به تاریخ درمان استان زنجان آگاهی یابند.

ارجمند اظهار داشت: بیمارستان شهید بهشتی، اولین بیمارستان ساخته‌شده در شهر زنجان است و همچون بیشتر بنا‌های دوره پهلوی اول با سبک معماری تلفیقی سنتی ایران و معماری مدرن غربی ساخته شده است

او گفت: از دیگر اهداف راه اندازی این موزه، حفظ و صیانت از دستاورد‌های ارزشمند اساتید حوزه درمان، آشنایی با تاریخچه پزشکی در زنجان و حفظ و صیانت از دستاورد‌های این حوزه است. ویژگی‌های معماری این بنا اهمیت زیادی دارد، از دیدگاه تاریخی نشان از تأثیر زیاد شهر زنجان در منطقه شمال‌غرب کشور در امر بهداشت و سلامتی ساکنان شهر دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: طبق کتیبه کاشی‌ کاری سردر ورودی بیمارستان، این بنا در سال ۱۳۱۶ در دوره پهلوی اول تحت عنوان بیمارستان در ضلع شمالی شهر قدیم زنجان در خارج از محدوده باروی شهر و در ضلع شمالی دروازه ارک در محل قبرستان قدیمی ساخته شد و شهناز نام گرفته است.

او ادامه داد: این بنا در زمان حضور روس‌ها در شمال‌غرب ایران محل استقرار سربازان روس مستقر در زنجان بوده و پس از تخلیه، مجدداً در اختیار اداره بهداری وقت قرار گرفته است؛ پس از انقلاب اسلامی نیز نام بیمارستان به شهید بهشتی تغییر یافت.
 
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.