زیر تابش تیغ تیز خورشید، در حالی که عرق پیشانی اش را پاک می کند، بلند بلند می‌گوید: آهای عیال وار، بدو بیا ببر که حراج کردم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، انگار نه انگار که چیزی به نام کرونا در کمین اوست. جان را در گرو نان گذاشته و فارغ ز غوغای کرونا، بساط دستفروشی را پهن می‌کند.

بازار صفای خرمشهر مملو از جمعیت است، جمعیتی که میان حفظ جان و تامین نان؛ دومی را انتخاب می‌کنند. تا به جای عرق شرمندگی، عرق کسب رزق و روزی حلال برای خانواده را، از پیشانی پاک کنند.

بازاری که محمود پای دیوار‌های پا به سن گذاشته اش؛ مو در آسیاب زندگی سفید کرده و حالا با یک تکه کاغذ سفید علی را صدا می‌زند و می‌گوید: بیا بابا جان، این کاغذ رو بگیر یه نامه برای اداره برق بنویس...

از سوختن وسایل خانگی تا سوز دل مردم

علی کاغذ را می‌گیرد و می‌گوید: این دفعه دیگه چی شده، نکنه باز هم برق هاتون برای چند روز قطع شده؟!

محمود ابروهایش را در هم می‌پیچد و با اخم تعریف می‌کند:‌ ای کاش فقط برق هامون قطع شده بود، چشمت روز بد نبینه؛ اینبار از شدت قطع و وصل شدن برق، کولرمون هم سوخت. از دیروز تا حالا بدون کولر، این گرما رو داریم تحمل می‌کنیم.

با کلافگی و دلسردی به صحبت هایش ادامه می‌دهد: از یه طرف با این گرما و شرجی نمیشه زن و بچه رو بدون کولر نگه داشت، از یه طرف با این قیمت‌های بالا و درآمد روزمزدی، نمیشه کولر نو خرید.

خسارت های قطعی برق به وسایل خانه

همزمان که با هم صحبت می‌کنند، حواسشان به رفت و آمد مشتری‌ها در بازار هم هست. پیرمردی که با قدم‌های آهسته از دور می‌آید با کیسه‌های گوجه و خیار. مردی عینکی که به همراه همسرش برای خرید وسایل سرمایشی، از خانه بیرون آمده است و با عبارت "ای بابا، قطعی برق به وسایل شما هم خسارت وارد کرده؟!" از سوختن اسباب و اثاثیه خانه اش، بر اثر قطعی برق با محمود و علی، دردودل می‌کند.

انگار همدرد‌های محمود کم نیستند؛ همان‌هایی که نبض نامنظم این جریان الکتریسیته ای و در پی آن قطعی مکرر برق، وسایل سرمایشی شان را از نفس می‌اندازد، چراغ‌های خانه شان را به خاموشی می‌کشاند و گاه گداری با فشار‌های اقتصادی ناشی از سوختن وسایل خانگی، نبض زندگی شان را هم کُند می‌کند.

آغاز یک مطالبه برای پایان یک مشکل

از سوختن وسایل خانگی تا سوز دل مردم، تنها به اندازه یک قطعی برق فاصله وجود دارد. قطعی برقی که حالا مطالبه و پیگیری مسئولان را نیز به دنبال دارد.

سوختن وسایل خانگی

در همین راستا، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد عادل پور، امام جمعه خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، قطعی برق در خرمشهر را یک زخم کهنه دانست، که هر ساله به وقت گرما و شرجی در فصل تابستان سرباز می‌کند و در ادامه گفت: علل قطعی برق در خرمشهر کاملاً واضح و روشن است، از فرسودگی شبکه برق رسانی گرفته تا سرقت سیم‌های برق، که مشکل قطعی مکرر برق در شهرستان را، دراز مدت و دوچندان کرده است.

حال این مشکل دیرینه، نیازمند عزمی راسخ و ملی از سوی هیئت دولت، وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی است. البته این مهم، نه با اعتبارات قطره چکانی، بلکه با نگاهی ویژه باید در دستور کار قرار گیرد.

سید لفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، پیرامون مطالبه مردم در مورد قطعی مکرر برق در خرمشهر، گفت: آب و برق از بدیهی‌ترین امکانات معیشتی و حقوق شهروندی برای مردم است و هیچگونه کوتاهی در احقاق حق مردم پذیرفته نیست. حل مشکل برق خرمشهر نیز به ارائه و اجرای راه حلی اساسی و اصولی نیاز دارد.

او تاکید کرد: حل مشکل آب و برق خرمشهر اولین گام ما در مجلس شورای اسلامی خواهد بود. گامی محکم و ملی که تا حصول نتیجه، از طریق هیئت دولت و وزارت نیرو، پیگیر آن خواهیم بود.

انتهای جریان پرنوسان قطعی برق، به چه علت‌هایی منتهی می‌شود؟

محمد حیدری، معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، توضیح داد: به غیر از فرسودگی بخش‌هایی از شبکه برق‌رسانی و سرقت سیم‌های برق در خرمشهر، علل دیگری هم در قطعی و افت ولتاژ برق این شهرستان وجود دارد.

حیدری ادامه داد: یکی از این علت ها، اشباع انشعاب‌های غیرمجاز برق در سطح شهر است. درحال حاضر بیش از ۲ هزار مشترک غیرمجاز برق، از شبکه برق رسانی منطقه مصارف انرژی خود را تامین می‌کنند؛ که این امر غیرقانونی در سوختگی ترانسفورماتور‌ها و از مدار خارج شدن آن‌ها تاثیر به سزایی دارد.

از سوختن وسایل خانگی تا سوز دل مردم

او مقوله تولید و تامین برق را، متفاوت از توزیع برق عنوان کرد و افزود: بر اساس تقسیمات سازمان توزیع نیروی برق کشور، الگوی سرانه مصرف روزانه برق در خرمشهر، ۲۰۲ مگاوات در نظر گرفته شده، در حالی که این روز‌ها مصرف برق در خرمشهر به ۲۲۸ مگاوات رسیده است و این یعنی ما با مصرف بی رویه برق در شهرستان مواجه هستیم. شهروندان، صرفه جویی و مدیریت انرژی را به طور ویژه، مد نظر داشته باشند. چرا که با مصرف بی رویه برق و در پی آن ناپایداری شبکه برق رسانی، نه تنها با قطعی برق، بلکه با مشکلاتی در تاسیسات آب هم روبه‌رو خواهیم شد.

فرماندار خرمشهر با تاکید بر اینکه، می‌بایستی قطعی برق مدیریت شده از قبل به مردم اعلام شود، گفت: منابع برق خرمشهر با دو پُست برق از طریق نیروگاه‌های دیگر، تامین می‌شود و با احداث نیروگاه جدید در این شهرستان، می‌توان مشکل قطعی برق را به صورت ریشه ای حل کرد؛ که ما از طریق مقامات عالی دولت پیگیر این موضوع هستیم.

پرونده قطعی برق، روی میز متولیان امر

اکبر ناصری، مدیر برق ناحیه جنوب خوزستان هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، در بررسی علل و علاج قطعی برق شهرستان خرمشهر، گفت: مشکلی بابت تولید و تامین برق وجود ندارد و ما تنها، از ۵۰ درصد ظرفیت انرژی شبکه برق رسانی خود استفاده می‌کنیم. در حال حاضر مشکل عمده قطعی برق، به خاطر مصرف بی رویه برق در شهر و همچنین مصرف غیرقانونی برق، از طریق اشتراک‌های غیرمجاز در برخی نقاط شهر به ویژه مناطق حاشیه نشین است.

او ادامه داد: متاسفانه مصرف برق برخی از شهروندان، بیشتر از میزان قراردادی است، که برای مصرف برق با شرکت توزیع نیروی برق، منعقد کرده اند و همین امر موجب بروز فشار زیاد به شبکه برق رسانی شده، که در پی فشار به این شبکه، ترانسفورماتورها، سیم‌های برق و کنتور‌های برق خانگی، دچار آسیب جدی می‌شوند. استفاده بی رویه و گاها غیرمجاز از منابع برق، علاوه بر آسیب به شبکه برق رسانی و قطعی برق؛ افزایش هزینه‌های استهلاک و قبض‌های برق را نیز برای شهروندان به دنبال دارد.

مدیر برق ناحیه جنوب خوزستان، با بیان اینکه مردم در ساعات اوج مصرف برق، یعنی از ساعت ۱۱ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳، باید در مدیریت انرژی ما را یاری کنند، افزود: پیش از افزایش سرقت‌ها و اشتراک‌های غیرمجاز برق؛ بر اساس میزان واگذاری و فروش انشعاب‌های برق، شبکه برق رسانی خرمشهر از لحاظ ظرفیت سازی و سیم کشی برق هیچ گونه مشکلی نداشت، ولی اکنون با سرقت سیم‌های برق و استفاده غیرمجاز از برق، شاهد ناپایداری بالانس شبکه توزیع برق در خرمشهر هستیم.

ناصری در تشریح راه حل‌های رفع و رجوع مشکل قطعی برق خرمشهر، اظهار کرد: در حال حاضر تنها راه حل موجود، از دسترس خارج کردن سیم‌های برق، برای جلوگیری از ایجاد انشعاب‌های غیر مجاز و سرقت سیم‌های برق از طریق ایجاد شبکه سیمی خود نگهدار است.

از سوختن وسایل خانگی تا سوز دل مردم

او با اشاره به اینکه، تنها ۱۲ درصد از مردم هزینه قبض‌های برق خود را به موقع پرداخت می‌کنند، گفت: با وجود منابع مالی کم، تاکنون ۵۰ کیلومتر از سیم‌های برق خرمشهر را به شبکه سیم کشی خودنگهدار مجهز کردیم و ۳۰کیلومتر دیگر نیز آماده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

مدیر برق ناحیه جنوب خوزستان در پایان از سرقت بیش از ۸۰ کیلومتر سیم برق در خرمشهر، از اواسط سال ۹۸ تا اوایل سال ۹۹ خبر داد.

سرقت‌هایی که، سرهنگ همت علی ترکارانی فرمانده نیروی انتظامی خرمشهر، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، در مورد تلاش برای دستگیری عاملان آنها، گفت: نیرو‌های پلیس ناجا پیوسته در تلاش برای دستگیری سارقان سیم‌های برق هستند؛ که طی ۸۰ روز گذشته، ۴۷ سارق سیم برق در خرمشهر توسط نیرو‌های انتظامی دستگیر شدند. حتی در اکثر مواقع، ظرف ۲۴ ساعت، سارقان سیم‌های برق دستگیر و تحویل مراجع قضایی می‌شوند.

او با اشاره به اهمیت اجرای اقدامات پیشگیرانه از سوی ادارات و ارگان‌های مختلف، افزود: بر اساس مصوبه ۲۲۴ شورای امنیت ملی مولفه‌های زیادی برای پیشگیری و مقابله با سرقت تعریف شده است و در همین راستا، شرح وظایف سایر نهاد‌های دولتی و حکومتی، جهت کمک به پلیس ناجا در پیشگیری و مقابله با سرقت ها، به واسطه، فرمانداری شهرستان ها، ابلاغ گردید که انتظار می‌رود، نهایت همکاری صورت گیرد.

مقصر اصلی کیست؟

برای پاسخ به این سوال و تکمیل این گزارش، باید اطلاعات و داده‌های موجود را تجزیه و تحلیل کنم. عقربه کوچک ساعت که روی عدد ۱۲ ایستاده، به همراه عقربه بزرگ روی عدد ۳، زاویه ۴۵ درجه‌ای تشکیل می‌دهد. درست در ساعات اوج مصرف برق! نگاهی به اطرافم می‌اندازم.

کامپیوتر را برای تایپ کردن گزارش، روشن گذاشته ام. شارژر گوشی را بدون اینکه به موبایل متصل باشد، در پریز برق فراموش کرده ام. کولر، هم که جای خود دارد.

یعنی الان چقدر برق مصرف شده؟ آیا این حجم از برق، مصرف بی‌رویه محسوب می‌شود؟ نکند با سهل انگاری من، قطعی‌برق، شهروندی را کلافه کرده و یا کارگری را برای تعمیر به زحمت انداخته باشد؟

آری! همه ما به سهم خودمان، مقصر هستیم. باید از خودمان شروع کنیم.

گزارش از راضیه حمید

انتهای پیام/م

برچسب ها: قطعی برق ، مصرف برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.