وزارت حج و عمره عربستان سعودی از احتمال لغو مراسم حج امسال به علت همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و رسیدن تعداد مبتلایان در این کشور به بیش از ۱۰۰ هزار نفر خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فایننشال تایمز اعلام کرد عربستان سعودی در نظر دارد برای نخستین بار، برگزاری مراسم حج را به علت همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و رسیدن تعداد مبتلایان در این کشور به بیش از ۱۰۰ هزار نفر، لغو کند.

یک مقام ارشد وزارت حج و عمره عربستان سعودی گفت تصمیم رسمی در این زمینه ظرف یک هفته آینده اتخاذ خواهد شد.

این در حالی است که پیش‌تر رسانه‌ها اعلام کرده بودند تاثیر بحران کرونا بر مراسم حج در دو شکل تمتع و عمره است؛ شیوع کرونا برگزاری مراسم حج عمره را در عربستان متوقف کرد و برگزاری حج عمره را نیز در سایه‌ای از ابهام فرو برد؛ سیر صعودی شمار مبتلایان به کرونا در عربستان در روز‌های اخیر سبب شده تا برگزاری مراسم حج در آستانه فرا رسیدن موسم آن همچنان مبهم باشد.

رسانه‌ها اعلام کرده بودند عربستان قصد دارد این مراسم را با شمار محدودتری یعنی ۲۰ درصد سهمیه هر کشور به شرط عدم حضور سالمندان و بیماران برگزار کند.

شماری از کشور‌ها مانند مالزی و اندونزی و سنگاپور اعلام کردند سفر حج شهروندان خود را در سال جاری لغو می‌کنند.

این مراسم که سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را راهی عربستان می‌کند، درآمدی معادل ۱۲ میلیارد دلار برای این کشور دارد؛ ناگفته نماند که ارز آوری این مراسم برای عربستان به حدی مهم است که در برنامه‌های محمد بن‌سلمان، جایگاه ویژه‌ای برای افزایش ظرفیت برگزاری آن در نظر گرفته شده است؛ در چشم انداز ۲۰۳۰ بن‌سلمان، شمار زائران حج عمره و تمتع به ۳۰ میلیون و درآمد حاصل از آن نیز به رقمی بالای ۱۳ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

البته بحران کرونا تاکنون ضربات مهلکی بر ساختار اقتصادی این کشور زده و سبب توقف پروژه‌های بزرگ، افزایش مالیات بر ارزش افزوده، کاهش ذخایر مالی خارجی و البته قطع یارانه دولتی در عربستان سعودی شده است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۸:۳۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
حج را تحریم کنید مگر نمیبینید دولت عربستان با درامد اون از گروه های تروریستی حمایت میکنه ، اسلام دین منعطفیه با توجه به شرایط بوجود امده و دولت حاکم بر عربستان باید سفر به مکه و انجام مراسم حج را حرام اعلام کنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۰۳ ۳۱ تير ۱۳۹۹
دوست عزیز با تحریم حج فقط تفکر شیعی خودمون رو منزوی میکنیم و در این کنگره ی جهانی حق طبیعی و تبلیغی تفکر خودمون رو از دست میدیم... در ضمن در آمد حاصل از حج نسبت خیلی کوچکی از سبد درآمدی صعودی هاست. حجم فروش نفت عربستان رو دست کم نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۵۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
الله اکبر الله اکبر الله اکبر :
بسم الله الرحمن الرحیم :
نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین .
مقاومت و پایداری و مبارزه شبانه روزی متحدانه و یکپارچه داشته باشید ای مومنین مستضعفین سر تا سر جهان خداوند را در جهاد با ظالمان و ستمگران بی عدالت بی حقوق بشر با ایمانتان و اراده های پولادیتان شجاعانه و ایثارگرانه یاری رسانید تا قدمهای شما را استوار و شما را پیروز گرداند با امدادها و مددهای الهی خودش پیروزیتان بسیار نزدیک است مومنین مستضعفین ستم کشیدگان از ظلم و ستم نژادپرستان دیکتاتور های عصر جدید آمریکا و سر تا سر جهان استقامت و پایمردی شجاعانه شبانه روزی داشته باشید پیروزیتان به مدد الهی بسیار نزدیک است .
ترامپ: اگر در انتخابات پیروز نشوم می‌روم سراغ کار‌های دیگر !!! .
دیگه زنده نیستی که وجود دروغگوی کلاهبردار باجگیر فاسد فاسق نکبت و ملعون و منحوس خبیثت تروریست جنایتکارت قماربازت بتونه کار دیگری بکند و حزب نژادپرستیتان هم منحل و نابود داره میشه و دارید با سرعت فرو می پاشید و برای همیشه به زباله دان تاریخ بشریت انداخته خواهید شد فراعنه برده داران ظالم و ستمگر دوران سلطنتتان بر روی کره زمین به آخر رسیده دیکتاتورهای سفاکهای بی رحم و مومنین مستضعفین وارثان و حاکمان کره زمین خواهند بود به زودی زود که این وعده خداوند جل جلاله است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Canada
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بیست پنج میلیون تومن پول گرفتید ازما . ؟؟؟؟؟؟
پول مارو باید پس بدید. میدونید تا سال دیگه سودش چقدر میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۰۹:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
الحمد الله
Iran (Islamic Republic of)
کارگر ایرانی
۰۹:۱۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ای کاش لغو بشه . اگه برن مکه با خودشون مریضی میارن . ما کارگران که پولی نداریم بریم مکه .اونا هم که پول دارن و میرن با رفتنشون ما را مریض میکنن.اگه میخان ثواب کنن اون پولو ببرن به کارگرایی که سر فلکه ها ساعتها وامیستن تا کار گیرشون بیاد ونیاز دارن کمک کنن. اصل موضوع خداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
توکارگری ونون شب نداری؟! اونوقت گوشی هوشمند داری واینترنت وآنلاین...!!!
یه چیزی بگو باورمون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
احسنت خیلیا واس چشم و هم چشمی میرن، خدا قبول نکنه ازشون انشاا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
ای کاش لغو بشه خیلی ها به هر ترفندی فقط میخان برن حج نه به فکر بچه هستن و نه چیز دیگری با تمام خودخواهی فقط فکر پول خرج کردن در عربستان هستن
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۰۱:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خدا از رگ گردن به انسان ها نزدیک تر هست.
این پولها رو خرج فقرا کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
جسارتا عرض کنم اسلام دین خدای حکیم است و حکیم حج را واجب کرده و با آن اسلام و مسلمین را تعظیم نموده، حج متعلق به کلییت اسلام است که اهداف بلندی در پس قرار گرفته که نباید از نگاه تنگ و غیر حکیمانه به آن نگریست. والشعراء یتبعهم الغاون الم تر انهم فی کل واد یهیمون و انهم یقولون ما لایفعلون(سوره شعراء آیات 224 تا 226)
Germany
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
جناب محمد حج در صورت استطاعت واجب است که خود استطاعت شامل رعایت موارد بسیاری است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بابا اندازه سوادتون نظر بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
محمد عزیز
نمیخاد شما سواد و ایمانتون رو به رخ دیگران بکشید امروزه هر بچه ای با سرچ در گوگل میتونه مسایل مختلف رو سرچ کنه وادعای با سوادی کنه . مثل شما که استناد به سوره مبارک شعرا میکنید. ایا قران فقط درمورد حج بیان دارد .خیر . بلکه درمورد انفاق و یاری رساندن و کم فروشی نکردن هرزه گویی نگفتن تهمت نزدن و بسیاری مسایل دیگر هم بیان دارند. در ضمن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خدا هم از دست بنده هاش ناراحت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
یعنی از کشور ما کسی میره حج؟؟
Germany
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
آره خیلی هم زیاد
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۲:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
اگر عربستانم لغو نکنه کشور خودمون باید لغو کنه و نبره من خودم به همراه مادر و خواهرم ثبت نام کرده بودم که انصراف دادم و موکول کردم برای سال بعد مسئولین سازمان حج و زیارت نمیدونم چه اصراری دارن که بخوان اعزام کنن و بیخیال نمیشن خیلی از کشورا مثل اندونزی و هند و...خودشون انصراف دادن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۳۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
حال مانده ام که از کم شدن در آمد بن سلمان خوشحالیم یا باید ازغم از دست دادن فیض مراسم حج عزادار شویم
همه چیز قاطی پاتی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
بارک الله به عقل مسئولین مالزی واندونزی که سلامت براشون مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
چه بهتر کمتر پول تو حلق این سعودی ها بریزین
آخر این پول ها صرف خرید تسلیحات جنگی علیه یمنی ها میشه
این جور حج رفتن از نظرم واجب نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
نظر من وشما که ملاک نیست....
باید دید وظیفه چیه...
Germany
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خیر باید دید مصلحت چیه.
Canada
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
فقط
درامدی برای انها شده

ای هزار بار رفته به مکه ...کجایید ...بیایید
مکه ...همین جاست
مکه ...همسایه دیوار به دیوار
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل زاده
۰۹:۵۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
با سلام باید گفت در عین حال که باید مسائل بهداتی را رعایت نمود اما مواظب باشیم در اظهار نظر های خود طوری صحبت نکنیم که به یک امر واجب مخالفت کرده باشیم باید در نظر داشته باشیم که حج تمتع(نه حج عمره )مانند نماز یک امر واجب است وحتی مراجع تقلید هم به راحتی درباره آن فتوا نمی دهند و مانمی توانیم نظرات شخصی که خالی از اشکال نیستند را در این امر واجبدخالت دهیم وباعث تضعیف آن شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
شعار نده...
خودت الان از حال همسایه هات خبر داری؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
پولشم کع بن سلمان میبره یمن رو میزنه ۰۰۰
Canada
وی وان
۲۱:۲۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
کاش برگزار شه
آخرین اخبار