تایر‌های رادیال و بایاس چه تفاوتی باهم دارند؟

تایر‌ها به دو دسته رادیال و بایاس تقسیم می‌شوند. بایاس قدیمی‌تر و رادیال جدیدتر است، درباره کیفیت هرکدام بررسی کوتاهی انجام داده ایم که می‌خوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تایر‌های دارای دو نوع بایاس (BIAS) و رادیال (RADIAL) هستند که بایاس قدیمی‌تر و رادیال جدیدتر است؛ معمولا تکنولوژی‌های مدرن به قدیمی‌ها برتری دارد و این امر در رابطه با تایر‌ها هم مستثنی نیست.

تایر‌های رادیال مزیت‌هایی نسبت به بایاس‌ها دارند و این به دلیل ساختار آن‌ها است:

تایر‌های بایاس از لایه‌های لاستیکی و متقاطع ساخته شده اند که در زاویه ۳۰ درجه‌ای قرار گرفته اند. معمولا جنس این پارچه‌ها نایلونی است. تایر به گونه‌ای ساخته شده تا یک واحد کاری مجتمع و مشخص را تشکیل دهد، اما تایر‌های رادیال از دو بخش مجزا ساخته شده اند. در یک بخش، لایه‌ای از کابل‌های فولادی وجود دارد که توسط لاستیک پوشیده شده اند. این کابل‌ها از یک مهره به دیگری متصل شده اند.

این دو نوع چندین تفاوت اساسی با یکدیگر دارند:

استحکام
تایر‌های بایاس بسیار ساده‌تر از رادیال‌ها سوراخ می‌شوند و این در حالی است که در صورت پارگی تایر‌های رادیال، می‌توان آن‌ها را ترمیم کرد، اما نوع دیگر عموما غیر قابل ترمیم هستند و باید تعویض شوند.

مقاومت در برابر گرما
تایر‌های رادیال به دلیل نوع ساختار می‌توانند گرما را در تمامی سطح تایر به صورت موثرتری توزیع کنند؛ به همین دلیل برای مسافرت‌های طولانی و سرعت‌های زیاد مناسب‌تر هستند.

عمر تایر
شاید تایر‌های بایاس ارزان‌تر از رادیال‌ها باشند، اما از طرفی عمر و مقاومت آن‌ها کمتر از رادیال‌ها است. در نتیجه تایر‌های رادیال نسبت به نوع دیگر به صرفه‌تر است. در برخی موارد تایر‌های رادیال عمری دو تا شش برابر نوع بایاس دارند.

شما از ما بپرسید!

 گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را  با ما در میان بگذارید تا به آن‌ها پاسخ دهیم.
 
منبع: خودرو کار
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار