امروزه بسیاری از افراد زمانی که تمایل و یا وقت کافی برای پخت و پز غذا‌های خانگی ندارند، به مصرف فست فود‌های غربی روی می‌آورند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، امروزه بسیاری از افراد زمانی که تمایل و یا وقت کافی برای پخت و پز غذا‌های خانگی ندارند، به مصرف فست فود‌های غربی روی می‌آورند.

خوراک‌هایی مانند پیتزا، همبرگر، پاستا، چیزبرگر و غیره اما در کنار این خوراک‌های غربی غذا‌هایی نیز هستند که تقریبا با همان مواد اولیه و روش پختی آماده می‌شوند که در تهیه غذا‌های ایرانی کاربرد دارد.

غذا‌هایی مانند حمص، کبه، فلافل، سمبوسه و دسر‌هایی مانند مهلبیه و حلوا. این‌ها بخشی از غذا‌های مردم عرب زبان همسایه ما است که با فرهنگ ایرانی همخوانی بیشتری دارد و به اعتقاد برخی، بهتر می‌تواند زینت بخش سفره‌های ایرانی باشد.

وقتی غذا‌های عربی رقیب فست فود‌های غربی می‌شود

ارزش غذایی خوراک‌های عربی

عزیزی متخصص امور تغذیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: مواد اولیه ای که در تهیه غذا‌های عربی به کار می‌رود، سالم تر و مفیدتر از مواد اولیه غذا‌هایی مانند پیتزا، همبرگر و یا دیگر فست فود‌های غربی است. به عنوان مثال در تهیه فلافل و حمص از نخود یا در پخت کبه از برنج و بلغورگندم و سبزیجات استفاده می‌شود.

او افزود: نخود پروتئین بالایی دارد و نسبت به پنیر پیتزا که در تهیه غذا‌های غربی استفاده می‌شود، چربی و کالری زیادی نداشته و مضرات سوسیس و کالباس را ندارد.

وقتی غذا‌های عربی رقیب فست فود‌های غربی می‌شود

 مهلبیه یا همان فرنی نیز یک دسر بسیار سالم و مفید به خصوص برای کودکان است. مهلبیه طعم بسیار خوبی داشته و می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع دیگر دسر‌ها مانند ژله و دنت هایی که در آن‌ها از اسانس و رنگ‌های خوراکی استفاده می‌شود، باشد.

وقتی غذا‌های عربی رقیب فست فود‌های غربی می‌شود

عزیزی ادامه داد: مردم کشور‌های عربی، اغلب این دسر را در کنار وعده‌های غذایی مصرف می‌کنند، به ویژه در ماه مبارک رمضان که این دسر زینت بخش سفره‌های افطار و سحر آنان است.

عزیزی همچنین درباره گوشت و فرآورده‌های گوشتی که ماده اصلی در پخت غذا‌هایی مانند پیتزا و همبرگر است، گفت: گاهی ممکن است در تولید و استفاده از فرآورده‌های گوشتی تقلب صورت گیرد، در حالی که در مواد اولیه غذا‌های عربی مانند برنج، بلغور گندم یا جو و یا نخود امکان تقلب بسیارکمتر است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بیشتر خوراک‌های عربی از نظر ارزش غذایی در گروه غذا‌های گیاهی قرار می‌گیرند. از نظر علمی غذا‌هایی که از غلات و سبزیجات و منابع گیاهی تهیه می‌شوند، مفیدتر و سالم‌تر از غذا‌های گوشتی و فرآورده های حیوانی هستند.

وقتی غذا‌های عربی رقیب فست فود‌های غربی می‌شود

فاطمه کاسب دیگر کارشناس و متخصص تغذیه معتقد است که یکی از دلایل عمده آمار بالای سرطان در ایران مصرف گوشت قرمز است. او می‌افزاید مردم باید مصرف فرآورده‌های گوشتی را به حداقل برسانند.

کاسب ادامه داد: شهروندان باید برای داشتن رژیم غذایی سالم از مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی کاسته و غذا‌های گیاهی به خصوص سبزیجات را در برنامه غذایی خود جایگزین کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه یکی از عادت‌های بد ایرانی‌ها این است که سرو غذا‌هایی مانند پیتزا یا همبرگر را به عنوان پاداشی برای کودکان در برابر کار‌های خوب آن‌ها یا نمرات بالا درنظر می‌گیرند، درحالی که باید چنین غذا‌هایی را از رژیم غذایی کودکان حذف کرد.

فاطمه کاسب متخصص امور تغذیه تاکید کرد که در تهیه غذا، روش پخت بسیار مهم است از این رو باید با آب پز کردن و بخارپز کردن مواد غذایی و اجتناب از مصرف زیاد روغن و نمک، ارزش غذایی غذا‌ها را حفظ کرد.

وقتی غذا‌های عربی رقیب فست فود‌های غربی می‌شود

ضرورت فرهنگ سازی در جامعه برای تغییر در رژیم غذایی شهروندان

عزیزی کارشناس و متخصص امور تغذیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: بعضی از افراد ظاهرگرا هستند و موقعیت فروشگاه‌ها و رستوران‌ها برای آن‌ها مهم است.

او افزود: این افراد تمایل به سرو غذا در رستوران‌های بالای شهر داشته و غذا‌هایی مانند فلافل و دیگر غذا‌های عربی را غذا‌هایی رده پایین می‌دانند از نظر این افراد یکی از اصلی‌ترین ملاک‌ها در انتخاب، اروپایی بودن است به همین دلیل پوشیدن لباس‌های غربی و یا مصرف غذا‌های غربی را نوعی اعتبار می‌دانند.

عزیزی اظهار امیدواری کرد که با فرهنگ سازی سالم و اطلاع رسانی به افراد جامعه، گرایش به مصرف غذا‌های گیاهی و عربی افزایش یافته و مردم این غذا‌ها را جایگزین فست فود‌های ناسالم نمایند.

افزایش تمایل شهروندان یزدی به مصرف خوراک‌های عربی نسبت به گذشته

شهر یزد از قدیم میزبان بسیاری از مردم عرب زبان بوده و بسیاری از عرب‌ها در این شهر ساکن شده و به کار‌های مختلفی مشغول هستند.

یکی از این مشاغل تهیه و فروش غذا‌های عربی است. خیابان سلمان یکی از خیابان‌های قدیمی شهر یزد است که عرب زبانان زیادی در این خیابان سکونت دارند و به کسب و کار مشغولند. امروزه بیش از ده باب از مغازه‌های خیابان سلمان به فروش غذا‌های عربی اختصاص دارد درحالی که در گذشته عرضه این غذا‌ها به صورت تک فروشی بوده است.

به غیر از خیابان سلمان در دیگر خیابان‌های شهر یزد  فروشگاه‌های غذای عربی به چشم می‌خورد و تعداد این مغازه‌ها روز به روز در حال افزایش است.

همچنین در لیست غذای بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌های شهر یزد، غذا‌ها و دسر‌های عربی مانند حمص، سمبوسه و مهلبیه دیده می‌شود. این امر نشان از افزایش تمایل مردم به مصرف غذا‌های عربی دارد.

صاحب یکی از بزرگترین فروشگاه‌های غذا‌های عربی در یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، درباره افزایش تمایل مردم به مصرف چنین غذا‌هایی می‌گوید: این غذا‌ها امروزه علاوه بر مردم عرب زبان در بین یزدی ها نیز علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده و ۹۰ درصد از مشتریان رستوران‌های عربی، ایرانی‌ها هستند.

وقتی غذا‌های عربی رقیب فست فود‌های غربی می‌شود

او می‌افزاید: دلیل افزایش تمایل مردم به غذا‌های عربی، سالم‌تر بودن این غذا‌ها و همچنین مقرون به صرفه‌تر بودن آن‌ها نسبت به فست فود‌های غربی است.

گاهی هم افراد ابتدا از روی هوس و صرفا برای امتحان کردن، این غذا‌ها را خریداری می‌کنند، اما بعد به مصرف این نوع غذا‌ها علاقمند می‌شوند.

چه عواملی می‌تواند در افزایش تمایل مردم به مصرف خوراک‌های عربی موثر باشد؟

صاحب یک فروشگاه عرضه غذا‌های عربی در یزد معتقد است: کیفیت غذا، نحوه سرو غذا، فضای رستوران، تمیز بودن محیط و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌شود، در افزایش تمایل مردم به مصرف غذایی خاص موثر است.

وقتی غذا‌های عربی رقیب فست فود‌های غربی می‌شود

او می‌افزاید: امروزه بیشتر مردم تمایل به مصرف غذا به صورت سلف سرویس دارند لذا فروشگاه‌های عرضه غذا‌های عربی باید بتوانند این امکان را برای مشتریان فراهم کنند. همچنین محیط و فضای رستوران‌های عربی باید بتواند با محیط رستوران‌ها و کافی شاپ‌های عرضه غذا‌های غربی رقابت کند. ضمن اینکه اطلاع رسانی و تبلیغات رستوران‌ها نیز در افزایش فروش آن‌ها موثر است.

گزارش از:  ناهید عنصری

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار