یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید دستگاه اکسیژن ساز کاملا ایرانی برای بیماران کرونایی شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، می توان گفت شیوع ناگهانی ویروس کرونا به مثابه زمین لرزه‌ای بود که با ریشتری بالا تمام دنیا را لرزاند. زلزله‌ای که با تکان‌های شدیدش پایه‌های اقتصاد و توسعه جهانی را متزلزل کرده و حتی شکست. شدت این تکان‌ها به حدی بود که غول‌های اقتصاد جهان یعنی چین و آمریکا را فلج کرد. میلیون‌ها نفر در جهان به دلیل شیوع کرونا شغل خود را از دست دادند و به نوعی خانه نشینی‌شان تداوم یافت.


بیشتر بخوانید: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در مسیر صادرات کیت‌ استخراج 


کشور ما نیز تحت تاثیر این پاندمی از اواخر سال گذشته با برخی مشکلات مواجه شد اما به مدد الهی و با همت جوانان بسیجی و نهادها و به طور کلی تمام آحاد کشوری و مردمی این بحران تا اندازه‌ای کنترل شد و پس از چند ماه تعطیلی، به تدریج و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کسب و کارها فعالیت‌های خود را از سر گرفتند.

در این میان شرکت‌های دانش بنیان همپای بیمارستان‌ها از فعالان این عرصه بودند و با همت شبانه روزی تلاش کردند تا تجهیزات و اقلام بهداشتی مورد نیاز بیماران مبتلا به ویروس کرونا از قبیل ماسک، دستگاه تنفسی، محلول ضدعفونی کننده و غیره را در حد توان فراهم کنند.

اکسیژن ساز

یکی از این موارد، شرکت زیست تجهیز دانش پویاست که دستگاه اکسیژن ساز و بای پپ تولید می‌کند. دستگاه اکسیژن ساز برای بهبود حال بیماران دچار تنگی نفس مورد استفاده قرار می‌گیرد که تقریبا جایگزین کپسول‌های اکسیژن شده است. برتری این دستگاه نسبت به کپسول‌های اکسیژن ساز عمر طولانی آن است و با وجود این دستگاه‌ها بیمار دیگر دغدغه تمام شدن اکسیژن و یا نیافتن کپسول را ندارد. بیشترین زمان استفاده از کپسول‌ها دو الی سه ساعت است و این در حالی است که دستگاه اکسیژن ساز با برق مستقیم کار کرده و قابلیت استفاده 24 ساعته را دارد، بدون آنکه خاموش شود. بای پپ هم دقیقا عمل دم و بازدم را برای بیماران انجام می دهد.

یکی از قطعات اصلی دستگاه اکسیژن ساز ستون غربالگر است که دارای ورودی و خروجی است و کار تسویه هوا را انجام می‌دهد. ورودی دستگاه وارد کمپرسور شده و هوا به صورت فشرده وارد ستون غربالگر می‌شود؛ داخل این ستون مواد اولیه‌ای به نام زئولیت وجود دارد که کار تسویه هوا یا همان جداسازی اکسیژن از هوا را انجام می‌دهد. این دستگاه شامل یک ورودی و دو خروجی است، خروجی اول برای اکسیژن است که از دستگاه خارج شده و مورد استفاده بیمار قرار می‌گیرد و خروجی دیگر برای نیتروژن و هواست که کار اصلی تسویه هوا در این قسمت انجام می‌شود. طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که می‌توان فشار دستگاه را متناسب با نیاز بیمار تنظیم کرد و اکسیژن بر اساس فشار تنظیم شده وارد ریه بیمار می‌شود.

دستگاه بای پپ یکی دیگر از محصولات این شرکت است که مخصوص بیماران کرونایی است؛ عملکرد این دستگاه به گونه‌ای است که با ایجاد فشار مثبت در ریه‌ها، از چسبندگی آن‌ها جلوگیری کرده و به این طریق تنفس را برای بیمار تسهیل می‌کند. بدون این دستگاه بیماران کرونایی و تمام بیمارانی که دچار عارضه ریوی هستند، با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

بای پپ

این محصولات نیاز مبرم بیمارانی است که در شرایط وخیم به سر می‌برند اما با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و همچنین نبود دستگاه‌های کافی ممکن است افراد بسیاری جان خود را ازدست دهند؛ از این رو شرکت فوق بر آن شد تا با افزایش ظرفیت لازم، نیاز بیماران و بازار را تامین کند که این امر با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در تامین نقدینگی محقق شده است و حالا شرکت زیست تجهیز دانش پویا با افزایش سه برابری ظرفیت تولید و جذب نیروی انسانی بیشتر به دنبال تامین تقاضای کل بازار است.

طبق اظهارات مدیرعامل این شرکت به دنبال شیوع کرونا و افزایش تقاضا، شرکت مزبور با افزایش شیفت‌های کاری و تعداد کارگران، ضمن کارآفرینی و رفع نیاز کشور در راستای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها با بازار خارجی هم رقابت دارد؛ برتری محصولات این شرکت با نمونه‌های خارجی در قیمت و کیفیت و مهمتر از همه خدمات پس از فروش آن‌هاست.


بیشتر بخوانید: فرآورده‌ای استراتژیک در حوزه زیست فناوری میکروبی، بومی شد


گفتنی است دستگاه اکسیژن ساز کاملا ایرانی شده است و تمام تجهیزات آن مختص شرکت زیست تجهیز است که سالهاست روی آن تحقیق می‌کند. تمام قطعات کاملا بومی و ساخت داخل است و این به معنای آن است که مشتری می‌تواند از نظر خدمات پس ازفروش و ضمانت محصول اطمینان خاطر داشته باشد. روند بومی سازی دستگاه بای پپ هم ماه گذشته یعنی اردیبهشت به پایان رسیده و به زودی بای پپ کاملا ایرانی وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۲۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
بیکاری در مملکت ما ربطی به کرونا نداره // سیاست غلط خصوصی سازی // وروش غلط تر ان واگذاری به اقوام و افراد نا لایق که با اخراج کارگران و ندادن حق انان میخواهن کارخانه را بسود اوری برسونن
آخرین اخبار