مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان گفت: بازارچه صنایع دستی روستای کلپورگان این شهرستان با ۱۰ غرفه بزودی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حمزه ندرت زهی مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان اظهارداشت: هم‌اینک محوطه سازی و نورپردازی بازارچه و کارگاه روستای کلپورگان در حال انجام است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

او  گفت: در گذشته تنها یک کوره داخل کارگاه سفال فعالیت می‌کرد که کوره دوم نیز فعال شد و بهزیستی نیز کوره سوم را در این منطقه فعال کرده است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان افزود: همچنین به منظور رفاه صنعتگران چهار کوره خانگی نیز بزودی در روستای کلپورگان راه‌اندازی می‌شود.

او بیان کرد: حدود ۱۰۰ صنعتگر در این روستا مشغول فعالیت هستند که هم‌اینک ۲۷ نفر از آن‌ها بیمه تامین اجتماعی هستند و در تلاشیم بقیه این صنعتگران بزودی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

ندرت زهی ادامه داد: ۲ اقامتگاه بومگردی توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ۲ اقامتگاه نیز توسط افراد بومی در روستای کلپورگان راه‌اندازی شده است.

او  گفت: هم‌اینک ۲۲ شرکت فعال صنایع دستی در تولید سفال نیز در این روستا به ثبت رسیده است.

سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه‌های تاریخی است.

کلپورگان با سفالینه‌های تاریخی و منحصر به فرد و شهرت جهانی شاهکار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمین ایران است، زنان بومی منطقه یگانه خالقان سفال کلپورگان هستند و این هنر ارزشمند را نسل به نسل و سینه به سینه از مادران به دختران منتقل کرده اند و گذشت زمان و حوادث تاریخ نیز نه تنها از اصالت آن کم نکرده بلکه بیش از پیش بر ارزش‌های هنری آن افزوده است.

آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده استفاده نکردن از چرخ سفالگری در تهیه سفال است به گونه‌ای که تمام سفالینه‌ها با روش‌های سنتی ابتدایی، بدیع و به کمک دست انجام می‌شود.

طرح‌ها و نقش‌های سفال کلپورگان نیز کاملا هندسی است و تداعی نقش‌های باستانی است تــزیینــات روی سفالینه‌ها با نماد‌های تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده است و حکایت از راز و رمــز و خواهش‌های روحی و درونی هنرمند از محیط اطراف و اعتقادات و باور‌های او دارد و اغلب نماد‌ها شبیه به نقوش سفال‌های ما قبل تاریخ و آغاز دوره تاریخی است.

استان سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صد‌ها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان‌های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازار‌های متعدد با کالا‌های داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز میزبان مسافران و گردشگران در تمامی فصول سال است.

وجود مرز‌های طولانی زمینی و دریایی و سد‌ها و رودخانه‌های متعدد، باغ‌های میوه‌های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی‌ها و جاذبه‌های پهناورترین استان کشور است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار