معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از أخذ ۲۰۰ هزار هکتار سند مالکیت اراضی ملی و دولتی در شمال این استان طی سال ۹۸ خبر داد و گفت: ۷۹ هزار هکتار نیز آماده اخذ سند مالکیت است.

أخذ ۲۰۰ هزار هکتار سند مالکیت اراضی ملی در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علیرضا ابوالحسنی، معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: فعالیت های معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در سه اداره حفاظت و حمایت، استعدادیابی و بهره برداری منابع طبیعی و ممیزی حد نگاری اراضی متمرکز است.

 

او افزود: اداره استعدادیابی‌ و بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ضمن مکان یابی، شناسایی، استعدادیابی اراضی ملی و دولتی، اقدام به تخصیص اراضی مذکور به مدیریت اراضی استان به منظور اجرای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی (تولیدی) در سطحی معادل ۸۰۶ هکتار و به تعداد ۱۷۰ فقره پرونده در سال  ۹۸ تاکنون کرده است.

 

ابوالحسنی تصریح کرد: همچنین تعیین تکلیف پرونده های موضوع ماده ۳۴ اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری که به مرحله تنظیم مبایعه نامه در سال  ۸۵ رسیده اند در دستور کار اداره مذکور است.

او بیان داشت: فعالیت دیگر اداره استعدادیابی، تحویل و تحول اراضی ملی داخل طرح های هادی روستا به استناد ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در سطح ۳۰۶هکتار و در محدوده ۱۲روستای استان بوده است.

 

 معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: در راستای اجرایی کردن ماده ۶ قانون صدرالذکر و ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۲۰آئین نامه اجرایی قانون زمین شهری، میزان ۲۵هکتار از اراضی ملی و دولتی واقع در حریم شهرهای شمال استان تحویل اداره راه و شهرسازی استان شده است.

ابوالحسنی افزود: با توجه به تفاهم نامه فی ما بین  ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر تعیین تکلیف اراضی تحت اختیار کلیه نیروهای مسلح در استان، میزان ۴۵ هکتار از اراضی مذکور در سال ۹۸ تعیین و تکلیف شده است.

 

او اداره ممیزی و حدنگاری اراضی را محوری ترین اداره معاونت در امور زمین معرفی و تصریح کرد: این اداره، وظیفه حاکمیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری را در تثبیت حاکمیت دولت بر اراضی ملی انجام می دهد.

 ابوالحسنی، تشخیص منابع ملی از مستثنیات، پیگیری تثبیت مالکیت دولت با اخذ سند، بررسی آراء علیه صادره از شعب ویژه و هیئت های تعیین تکلیف اراضی اختلافی، پاسخگویی به استعلامات واصله از مراجع مربوطه در خصوص وضعیت اراضی مورد ادعای افراد را برخی از وظایف این اداره برشمرد و بیان داشت: در این راستا از ابتدای سال ۹۸ تا پایان این سال، مساحتی بالغ بر ۴۵ هزا رو ۶۰۰ هکتار مورد تشخیص قرار گرفته و برای اطلاع عموم آگهی شده است.

 

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: ۲۰۰ هزار هکتار سند مالکیت اراضی ملی و دولتی  اخذ شده و مساحتی بالغ بر ۷۹ هزار هکتار نیز آماده اخذ سند مالکیت است که در صورت همکاری واحدهای ادارات ثبت اسناد و املاک برای  محل های وقوع املاک، سند مالکیت اخذ خواهد شد.

ابوالحسنی به اقدامات اداره حفاظت و حمایت نیز اشاره کرد و افزود: با استناد به بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، کلیه دستگاه های اجرایی قبل از هرگونه اقدام در عرصه های منابع طبیعی، خسارات وارده  به جنگل ها و عرصه و اعیانی منابع طبیعی را در محاسبات اقتصادی طرح ها برآورد و پس از درج در بودجه سنواتی، برای حفظ، احیاء و بازسازی عرصه ها در اختیار منابع طبیعی قرار می دهند.

 

او تصریح کرد: در سال گذشته میزان ۲۶ میلیارد و ۱۰۱میلیون و ۳۸۲ هزار ریال درآمد حاصل از پروژه های عمرانی و عمومی کسب و به خزانه واریز شده است.

ابوالحسنی همچنین پاسخگویی به استعلامات و نظارت بر فعالیت معادن در عرصه های منابع طبیعی با استناد به ماده ۲۴ قانون معادن را از دیگر اقدامات اداره حفاظت و حمایت نام برد  و بیان داشت: درسال گذشته تا پایان سال۵۵۰ استعلام سازمان صمت در خصوص معادن ارسال و ۲۸۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال حقوق دولتی اخذ شد.

 

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی در سطح عرضه های منابع طبیعی به ویژه جنگل های استان از دیگر فعالیت های شاخص اداره حفاظت است که درسال ۱۳۹۸عملیات پیراپزشکی در ۹ شهرستان شمال استان و در سطحی معادل ۱۲ هزار و ۴۳۴ هکتار با اشتغالزایی ۷۰ هزار و ۹۲نفر در روز و با آفات تشی، سوسک چوبخوار و لورانتوس مبارزه شده است.

ابوالحسنی افزود: طرح جایگزینی سوخت های مناسب به منظور جلوگیری از تخریب عرضه های جنگلی و به منظور کمک به جنگل نشینان استان صورت می پذیرد  که شامل در اختیار قرار دادن تنور گازی، اجاق گاز، سیلندرگاز، آبگرمکن خورشیدی و احداث نانوایی روستایی است.

 

او تصریح کرد: در سال ۹۸ تا پایان این سال، ۱۹۳خانوار از امکانات مذکور بهره مند شدند و بدین ترتیب ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در معرض تخریبِ روستاییان  حفاظت شده است.

ابوالحسنی بیان داشت: در باب حفاظت مشارکتی به منظور  مشارکت بهره برداران عرضه های منابع طبیعی، تفاهم نامه های مشترکی در سطحی معادل ۲۹۴ هزار و ۸۵۰ هکتار با بهره برداران منعقد و حفاظت از عرصه  ها همزمان با بهره برداری محقق شده است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.