بحران جمعیتی و تأخیر در ازدواج جوانان باید به عنوان یک تهدید جدی مورد توجه قرار گیرد و دلایل آن بررسی و حل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ازدواج، یکی از سنت‌های دیرینه‌ای که دین مبین اسلام بار‌ها به اهمیت آن اشاره کرده است، امّا این روزها شاهد وجود آداب و رسوم دست و پاگیری بر سرِ راه این سنت پیغمبر هستیم که باعث شده جوانان به دلایل مختلفی از انجام آن سر باز بزنند.

یکی از موضوعاتی که مانع ازدواج جوانان شده است، تفاوت سنی دختر و پسر به ویژه بزرگ‌تر بودن دختر است؛ معیاری که برای اغلب خانواده‌ها, اصل تشکیل زندگی شده و اهمیت آن به حدی است که حتی با وجود هم کفو بودن یا تفاهم داشتن دو طرف، مخالفت جدّی برخی از خانواده‌ها را به همراه دارد و علامت سوال‌های زیادی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

اگرچه اغلب کارشناسان حوزه‌های روانشناسی، جامعه شناسی و مذهبی در خصوص تفاوت سنی دختران و پسران دیدگاه‌های مختلفی دارند، امّا آن چه که در نهایت موجب اجماع نظر نهایی آن‌ها شده اهمیت ازدواج و توجه به معیار‌های مهم‌تر است تا حاشیه‌ها باعث دور شدن از متن نشوند.

در این میان جوانانی هستند که برای ساختن یک سقف مشترک انتظار می‌کِشند و از مخالفت خانواده‌های خود صرفا به دلیل بزرگ‌تر بودن دختر از پسر گلایه می‌کنند؛ به طوری که احسان ۳۰ ساله به عنوان یکی از هزاران جوانان دم بخت، عمده دلیل ازدواج نکردن خود تا این سن را فارغ از مشکلات اقتصادی، مخالفت خانواده‌اش عنوان کرد.

او می‌گوید: "به دختر خانمی علاقه‌مند شدم و بعد از آشناییِ نسبی، متوجه تفاوت سنی مون که از من حدودِ ۵ – ۶ سال بزرگتره شدم. برای من، این موضوع اهمیت نداشت، چون واقعا از همه لحاظ تفاهم داشتیم و با دختر خانوم هم به توافق رسیدیم، امّا مشکل از جایی شروع شد که خونواده من و ایشون توی مراسم خواستگاری از این موضوع مطلع شدن و پاشونو تو یه کفش کردن که به درد هم نمی‌خوریم و حالا جوونیم و، متوجه این تفاوت سنی نیستیم و چند سال دیگه به اشتباهمون پی می‌بریم. "
 
این پسر جوان ادامه داد: " حالا من بلاتکلیفم و همچنان دارم تلاش می‌کنم که شاید بتونیم خونواده هامونو راضی کنیم و الانم ۶ ماهه از این موضوع می‌گذره وُ نه من از موضعم دست کشیدم و نه خونواده‌ها راضی شدن. به نظر من وقتی دو طرف به هم علاقه مندن و تفاهم اعتقادی وُ اخلاقی دارن، این مخالفتا چیه؟! "

مهرداد ثابت، روانشناس در گفت وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایران در سال ۱۴۳۰, ۲۴ میلیون جمعیت سالمند خواهد داشت که کاهش رغبت به ازدواج و بچه دار شدن، یکی از تهدید‌های جدی است و این موضوع نشان از وضعیت نگران کننده هرم جمعیتی می‌دهد تا جایی که ممکن است پنجره جمعیتی بسته شود.

وی با اشاره به موانع ازدواج جوانان بیان کرد: بحران‌های اقتصادی، اشتغال و... دست و پای جوانان را بسته و آن‌ها جسارت تشکیل خانواده را از دست داده اند و در نتیجه فرزندآوری هم کم شده است، البته ناگفته نماند که بی بچگی یا داشتن تعداد کم فرزند برای برخی از خانواده‌ها حتی با وجود داشتن وضعیت خوب اقتصادی به یک ارزش اجتماعی تبدیل شده است، چراکه داشتن خانواده کوچک را از الزامات زندگی مدرن می‌دانند.

این روانشناس تصریح کرد: در این دوره زمانی، بحران جمعیتی ممکن است بسیاری از مناسبات اجتماعی و فرهنگی کشور را به هم بریزد و باید توجه کرد که اگر دختر و پسر رشد فکری مناسبی برای تشکیل زندگی مشترک دارند نباید ازدواج خود را صرفا به بهانه تفاوت سنی به تأخیر بیندازند، هر چند که ازدواج با فاصله سنی کم ممکن است به دلیل انطباق با هنجار‌های اجتماعی، رضایت بیشتری را به دنبال داشته باشد.

ثابت گفت: طبق سرشماری سال ۹۵, ۲۵.۱ درصد از زنان که جمعیتی ۱۰ میلیون نفره را تشکیل می‌دهند مجرد و براساس این آمار، ۴۲۶ هزار نفر از آن‌ها بالای ۴۰ سال هستند و طبق تعریف‌های جمعیت شناختی، جزء مجرد‌های قطعی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: یک سوال که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که چرا میزان دختران مجرد دهه شصتی تا این حد بالاست؟! که این موضوع یک دلیل ساده دارد و آن هم این است که پسران معمولا با دختران کم سن و سال‌تر از خودشان ازدواج می‌کنند. یعنی به همان نسبت که دختران دهه شصتی با تجرد و افزایش سن ازدواج بیشتری روبرو هستند، دختران دهه هفتادی امکان ازدواج بیشتری دارند.

این روانشناس افزود: معمولا پسران یک دهه با دختران دهه قبلی خود ازدواج می‌کنند. به طور مثال؛ به دلیل اینکه پسران دهه ۵۰ کم بوده اند، تقاضا برای ازدواج با دختران دهه شصتی هم کم بوده است که به این امر مضیقه ازدواج می‌گویند و در بالا بردن آمار تجرد قطعی دختران در دو دهه ۸۰ و ۹۰ بسیار تأثیرگذار بوده است.

ثابت خاطرنشان کرد: با این تفاسیر، اگر پسران برای ازدواج با دخترانی با فاصله سنی ۵ یا ۶ سال کوچک‌تر از خود اصرار داشته باشند، بسیاری از دختران فرصت ازدواج را از دست خواهند داد، اما اگر پسران مجرد با دخترانی با فاصله سنی ۲ تا ۴ سال کوچک‌تر از خود ازدواج کنند، قریب به اتفاق دختران و پسران از نعمت ازدواج بهره‌مند خواهند شد.

وی بیان کرد: بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، میانگین سن زنان در نخستین ازدواج در نقاط شهری و روستایی به ترتیب ۲۳.۴ و ۲۲ سال و میانگین سن در نخستین ازدواج مردان در کل نقاط شهری ۲۷.۸ و در نقاط روستایی ۲۶.۵ سال محاسبه شده است.

این روانشناس تاکید کرد: این شاخص در نقاط شهری همواره از نقاط روستایی بیشتر و همچنین میانگین سن مردان برای نخستین ازدواج خود همواره از میانگین سن زنان در نخستین ازدواج در بخش‌های شهری و روستایی بالاتر بوده است. از این رو، به نظر می‌رسد جامعه ایرانی ۴ سال تفاوت سنی را به عنوان یک عرف پذیرفته باشد.

ثابت تصریح کرد: آمار طلاق در کشور نیز بیانگر این است که ازدواج همسالان با افرادی با فاصله سنی اندک، ازدواج‌های موفقی بوده است، به طوری که این آمار‌ها نشان می‌دهند بیشترین نسبت ازدواج به طلاق, بین زوجین هم سن و سال اتفاق افتاده است. یعنی بیشترین ازدواج و کمترین میزان طلاق مختص زوجینی بوده که هم سن و سال و همچنین در میان زوجینی بوده که پسر یک یا دو سال از دختر بزرگ‌تر بوده است.

وی در رابطه با بزرگ‌تر بودن دختر از پسر در موضوع ازدواج گفت: به نظر می‌رسد اختلاف سنی بیش از آن که واقعیت داشته باشد، مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که واقعیت‌های آماری نقش عوامل دیگری را در موفقیت ازدواج دخیل می‌دانند.

این روانشناس افزود: بحران جمعیتی باید به عنوان یک تهدید جدی مورد توجه قرار گیرد و به یک مساله ملی تبدیل و اهمیت آن تبیین شود و دولت نیز نقش موثرتری در این موضوع مهم ایفا کند، البته جوانان هم با مشورت از تجارب دیگران در زندگی، مشاوره قبل از ازدواج و بررسی تمامی جوانب شخصیتی به این مهم توجه کنند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمّدعلی شمس، کارشناس مذهبی و مسائل خانواده در گفت‌وگو یا خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با مساله بزرگتر بودن دختر از پسر برای ازدواج از دیدگاه شرعی و دینی اظهار کرد: اسلام در این خصوص هیچ نوع حکمی نداده است، چرا که به طور کلی مبنای دین ما برای ازدواج، کفویت است،  بدین معنا که زن و شوهر باید با یکدیگر هم کفو باشند.

وی تصریح کرد: از دیدگاه دین مبین اسلام، منظور از کفو همان ایمان است. یعنی دختر و پسر جوانی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید از لحاظ ایمانی با یکدیگر هم کفو باشند، چراکه ایمان، ملاک مهمی برای ازدواج است.

این کارشناس مذهبی، از تفاوت‌های سنی و مساله بزرگتر بودن دختر از پسر به عنوان یک مساله اجتماعی یاد کرد و گفت: اسلام در امر ازدواج، هیچ گونه محدودیت‌ها و موانعی را برای جوانان قرار نداده است و حکمی مبنی بر اینکه چون دختری از پسری بزرگ‌تر است پس نباید با یکدیگر ازدواج کنند ارائه نداده است، چرا که این موضوع باعث محدود کردن آزادی اشخاص در امر مهم ازدواج می‌شود.

وی ادامه داد: در حقیقت، موضوع تفاوت سنی و بزرگ‌تر بودن دختر از پسر، یکی از موارد اجتماعی است که هر فردی با سلیقه و معیار خود با آن روبرو شده و در نهایت انتخاب می‌کند و این موضوع از لحاظ اسلام هرگز مذمت نشده است و افراد برای ازدواج خود باید بر اساس هم کفو بودن، دارا بودن صلاحیت‌های لازم، تفاهم‌ها و ملاک‌های مهمی که در دین مورد اهمیت قرار گرفته است، تصمیم لازم را بگیرند.

شمس افزود: ممکن است انتخاب پسر جوانی، دختری باشد که اگرچه این دختر از او بزرگ‌تر است، اما تمامی ملاک‌های یک همسر شایسته و باایمان از نظر او را داشته باشد که در این شرایط نمی‌توان صرفا به دلیل اینکه دختر جوان از او بزرگ‌تر است، از ازدواج آن‌ها ممانعت و این نوع ازدواج را رد کرد.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد که این نوع ازدواج‌ها از لحاظ شرعی جایز هستند و موضوع اجتماعی این قضیه است که شاید باعث شود برخی از افراد برایشان مهم و اولویت باشد که دختر حتما باید از پسر کوچک‌تر باشد، اما در نهایت، مهم‌ترین مسئله، معیار‌های مهمی چون هم کفو بودن و ایمان، اخلاق و شایستگی دختر و پسر در امر ازدواج است که می‌تواند زندگی شیرین و آینده روشن و موفقی را برای هر دوی آن‌ها رقم بزند.


بیشتر بخوانید: شناخت قبل از ازدواج مهر تأییدی بر ازدواج موفق است؟!

بیشتر بخوانید: تداوم عشق در زندگی زناشویی با رعایت ۷ عادت مهرورزی

بیشتر بخوانید: احترام متقابل زوجین؛ گامی محکم برای خوشبختی در زندگی


گزارش از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
پسرداییم ۴ سال ازم بزرگتره به نظرتون قبول کنم
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۲۳:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
من یه سوال داشتم اینکه الان دختر عموی من ۱۲ سالشه و دلش میخواد با یک فردی که دوسش دارع ازدواج کنه ولی الان اون فرد ۲۶ سالشه به نظرتون آخر ازدواج چی میشه ولی واقعا دختر عموم از اخلاق اون پسر از شخصیت اون پسر خوشش میاد و شبا با عکس اون میخوابه بنظتون آخر این ماجرا چی میشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۳:۱۰ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
دختر ۱۲ ساله کلاس اول راهنمایی رسیده؟
میخاد شوهر کنه!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
بچه است کم‌کم از سرش می‌پره
Iran (Islamic Republic of)
m
۲۰:۰۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
من یه سوال دارم، اگه پسری با دختری ازدواج کنه که دختره ۱۴ سالش و پسره ۳۲ سالشه و تحصیلاتش لیسانس ودختره تحصیلات راهنمایی، نظرتون چیه در مورد این مدل ازدواج؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۰۵:۵۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
من ذختر عموم دوست که نه فقط بهش علاقه دارم . و 10 سال ازش بزرگتر هستم آبان ماه قضیه رو با خانوادشون میگم مطرح کنن اگه قبول کردن که با آشنایی بیشتر به درجه دوست داشتن میرسه اگه هم نه - وقت برای کسی که برام ارزش قائل نیست هدر نمی دهم . وسراغ کسی می روم که اون هم به من علاقه داشته باشه .( دوستان لطف کنن نظر بدهند)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
با همسنت ازدواج کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
انشالله خدا کمک کنه و به کمکم امام زمان مشکلات ما حل شه و مثل این کشور های پیر غربی نشیم.که رشد منفی دارند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۲۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
الگویتان را در تمامی امورات زندگی حضرت رسول الله ص و آل طیبین و طاهرین س ع ایشان قرار دهید و به سنت ازدواج حسنه حضرت خدیجه س با حضرت رسول الله ص در اسلام ناب محمدی ص رجوع و توجه کنید کنید مشکلات ازدواجتان حل و فصل می شود انشاءالله ، فقط دختران و پسران باید به سنین ازدواج قانونی شرعی و عرفی دینی رسیده باشند و فقط باید هم دین و هم کف هم باشید اختلاف سنی مهم نیست و باید رضایت والدین پدر و مادر و یا غیمین را بیگیرند که بسیار حق گردنتان دارند و باید حرمتشان و احترامشان را نگهدارید . والسلام و صلوات التماس دعا و التتماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
آقا من دهه هشتادیم اصلا موقع ازدواج ما که فکر نکنم خبری از عروسی باشه همش میشه دوستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
اختلاف تا 5سال ایراد نداره.بیشتر بشه من مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خدایا بحق فاطمه ازدواج همه جوونارو درست کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
چطوره من 26 سالمه زن دارم خونه تو مرکز استان دارم دو تام ماشین دارم با دسته خالیه خالی
نه پدر پول داری داشتم نه پدر زن پول دار فقط کار کردیم باهم.
یادمه اوایل افتضاح بود ولی الان یه صد میل تو حسابمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
ماشین هم دو تا پراید دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
شما تو کدوم مرکز استانی من نمی دونم ولی الان خونه خود ما در تهران که در اون زندگی می کنیم کرایش پول پیش سیصد و پنجاه و ماهی سه و نیم میلیونه. صد میل شما کفاف زندگی ما رو نمی ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
خدا میدونه شاید چندتا حقو ناحق کردی!!
زیاد به خودت مغرور نشو، فکر هم نکن زرنگی
Iran (Islamic Republic of)
راهکار بدم
۱۷:۵۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
یه راه بیشتر نداره همتون میدونید✌✌
Netherlands
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
والا من که پسرم 32 سالمه حرف دخترای هم سن خودم رو هم نمیفهمم چه برسه به چند سال کوچکتر

من بخوام ازدواج کنم اتفاقا با حداقل سه چهار سال بزرگتر از خودم ازدواج میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
داداش یه نصیحت خواهرانه حتما خانم باید کوچکتر باشه چون خانما از نظر بلوغ فکری چند سال جلوتر از آقایون هستن وقتی خانم بزرگ تر باشه ایشون میشن مامان خونه شما میشی پسر که هرچی بگی باید گوش کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
من با نظر ناشناس ۲۳:۱۷ مخالفم. من خودم با چشم خودم دیدم که ازدواج با دختر بزرگتر اگه تنها مشکلش فقط همین اختلاف سن باشه هیچ مشکلی به وجود نمیاره. البته اگه تنها مشکلش اختلاف سن باشه. مثلا اگه شما بری خواستگاری دختری که از همه نظر مناسب باشه ولی مثلا فقیر باشه شما باهاش ازدواج نمی کنی؟ البته این قضیه خیلی به دید شما بستگی داره. ولی معمولا مواردی مشکل پیش میاد که بیشتر از یک مشکل وجود داشته باشه اون موقع بررسی و حل کردنش سخت می شه. فکر کن دختری که هم ازت بزرگتر باشه هم اختلاف عقیدتی داشته باشین هم اخلاف فرهنگی داشته یاشین هم سطح اجتماعیتون فرق کنه..‌.در ضمن من خودم دخترم. این هم ازنصیحت خواهرانه من
Netherlands
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سلامتی خودم
که تا اخر عمر مجرد میمونم
و درامدم خرج خودمو میده محتاج کسی نیستم
لعنتش واسه مادر اون همکلاسیم که ده سال پیش توی دانشکده بهش پیشنهاد ازدواج دادم و مادرش ندیده و نشناخته گفت نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خودتو ناراحت نکن مرد . لیاقتت رو نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
چرا لعنت این حق اون ها بوده که بگن نه. حالا شما اگه خیلی علاقه داشتی اصرار می کردی اگه نمی دادن بهت می رفتی دنبال یه دختر دیگه. در ایران تا الان این مرسوم بوده که پسرها درخواست ازدواج کنن و خوب جواب هر درخواستی هم لزوما بله نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
برای چیز چکار میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
مگه در آسمون باز شده و فقط اونی که تو ازش خوشت اومده افتاده؟
Iran (Islamic Republic of)
کیانی منش
۱۷:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
اقتصاد خراب
مسکن گرووووون
خودرو گروووووون
کار نیست
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
شما وضعیت اقتصادی رو درست کن من با هم سن مادربزرگم ازدواج میکنم فعلا الان تو این شرایط بحزان اقتصادی اولویت اول هزینه هاست و سن و این چیزا بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
ولمون کن بابا تو هم کی تو این شرایط ازدواج می کنه ، آها آره بچه های مسئولین مفت خور ازدواج می کنن . هر وقتی دلار شد هزار تومن اون موقع یه فکری میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
ولمون کن بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
من دختر داییمو دوست دارم و اون هم فکر میکنم به من علاقه منده حدود 9 سال ازش بزرگترم
اما جرات گفتنش رو نه به خانوادم و نه به کس دیگه ایی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
حتما تا دیر نشده به یه بزرگتر بگو ان شالله اگه خیر هست به هم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
فکر کنم سایتو اشتباهی اومدی :|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
اگه واقعا علاقه داری جراتش رو پیدا کن. واگر نه باید تا آخر عمرت حسرت یه عشق رو تو دلت نگه داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
اگر زن زندگیه از دستش نده برو بگیرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
از خداشونم باشه
Iran (Islamic Republic of)
تاجر
۰۵:۵۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
منم ذختر عموم دوست که نه فقط بهش علاقه دارم . و 10 سال ازش بزرگتر هستم آبان ماه قضیه رو با خانوادشون میگم مطرح کنن اگه قبول کردن که با آشنایی بیشتر به درجه دوست داشتن میرسه اگه هم نه - وقت برای کسی که برام ارزش قائل نیست هدر نمی دهم . وسراغ کسی می روم که اون هم به من علاقه داشته باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
دختر قابل اعتماد نیست وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
*
۲۲:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
حاجی تو دختر قابل اعتمادپیدا نمیکنی دلیل نمیشه نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
چی میگی دادا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
پسر قابل اعتماد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
فضولی زندگی مردم بهشماربطی نداره شماحق کارگربدبخت راهاپ لی کردین نون شب ندارن ازدواج وبچه داری کنن نسل انسان راتاراج میکنین بعددنبال عدم رشدجمعیتین خدانسلتنابرچینه الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
من و همسرم متولد آخر دهه ۶۰ و اول دهه ۷۰ هستیم یعنی مثل اکثر شما ها جوون هستیم ، این پیام رو براتون به عنوان یه تجربه از طرف یه دوست میذارم ، شاید خیلی هاتون دری وری بارم کنید که اصلا مهم نیست فقط مهم اینه من میخوام تجربه شخصیم رو به جوون ها بگم حتی اگه یه نفر هم نتیجه خوبی ازش بگیره برای من کافیه، ازدواج اصلا کار سختی نیست ما خودمون با توقعات زیادمون سختش میکنیم ما بعد ۶ سال ازدواج دو فرزند داریم که با تولد هرکدومشون برکت بود که به زندگی ما سرازیر شد ضمنا همسر من نه کارمند دولته نه باباش ثروتمنده محصله ولی شکرخدا تو این چند سال هیچوقت زندگیمون لنگ نمونده ، حتما بوده وقتایی که تو سختی افتادیم ولی جا نزدیم و پشت هم وایسادیم تنها چیزی که میتونه به یه زن و شوهر کمک کنه زندگی شون بچرخه اعتماد به خداست و اینکه خودش روزی تون رو میرسونه بعضی روزها خیلی زیاد بعضی روزها هم شاید کم اما حتما اگر بهش اعتماد کنید نمیذاره هیچ وقت کم بیارید ، فقط درست انتخاب کنید و به خدا اعتماد داشته باشید والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
شما شش سال پیش رو با الان مقایسه می کنی؟ من تا همین چند ماه پیش زیر خط فقر نبودم تازه به مدد این اقتصاد داغون به این افتخار نایل شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
دری وری نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اونایی که از اقتصاد مینالین خواهشا ببینید نتیجه رای دادن بدون فکر وتامل میشه دولت تدبیر و امید! اون وقتی که قالیباف بدبخت داشت خودشو خفه میکرد میگفت ۴ درصدی ها هیچ کس بهش گوش نداد و حالا داریم بعد ۴ سال نتیجه اش رو میبینیم ! مارو هم به پای آزادی خواهی خودتون سوزوندید! امیدوارم من بعد با دقت و تحقیق رای بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
هرچند با نظرت در مورد انتخاب لشتباه موافقم، ولی اینو باید در نظر گرفت چرا قانون طوری نیست الان اون هایی که با وعده های مشخص انتخاب شدن، و به وعده هاشون عمل نکردن نمیشه ازشون شکایت کرد؟ از کجا معلوم فردی ک اسم بردید هم به فرض محال بزنه زیر حرفش و به وعده هاش عمل نکنه اونوقت کی میتونه ازش شکایت کنه؟ باید روندها و قوانین اصلاح شوند اونوقت اشخاص مهم نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مِن بَعد مَن بَد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
فقط رییسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
همشون یکی هستن قبل از روحانی مگه احمدی نژاد نبود؟
Singapore
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۸:۰۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
باهات موافقم ولی برخی بازم تقصیر خودشون را میندازن گردن بقیه، جهت اطلاع دوستی که به قانون نداشته گیر میدی، نماینده مجلس را من و شما انتخاب میکنیم، از 12 حقوق دان شورای نگهبان، 6 تاش توسط مجلس انتخاب میشه!!! بعضی ها هنوز نمیدونن موقع احمدی نژاد، اوج حماقت دلار شد 3 تومن، الان دلار چنده؟! تازه اون موقع انقدر کارخونه تعطیل نداشتیم، هرچند الان دیگه احمدی نژاد اون آدم سابق نیست. در کل حداقل بین بد و بدتر باید بد را انتخاب کرد نه افتضاح ترین که فقط توهم و شعار 100 روزه میده و الانم بازم میخوان مذاکره کنن!!! مرغ پخته از منطق اینا و طرفداراشون خندش میگیره!!!
Iran (Islamic Republic of)
لیلی
۲۳:۰۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
توقع خیلـــی زیاد شده..وخیلی هم همه چیزگرونه...
بیچاره پسرها بااین وضع اشتغال و اقتصاد کی میتونن زن بگیرن...اختلاف سنی شون پیشکش..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
زن رو ولش کن دعا کن خدا اون دنیا بهمون حوری بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
ما هم چیزی نداشتیم وقتی ازدواج کردیم به مرور شرایطمون خوب شد جوونای الان میخوان از روز اول خونه و ماشبن و همه چی داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
به نظر بنده با این وضعیت پیش بریم تا سال 1430 حدود 60 میلیون سالمند خواهیم داشت با این استرس های فراوان مشکلات اقتصادی و سوء تغذیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خودت تنهایی فکر کردی به این نظر رسیدی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
1430 یعنی کرونا ما رو نمیکشه ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
برخی جوری نوشتن دختر خانه دار نیست یا به دخترای این دوره نمیشه اعتماد کرد که انگار دارن نوکر استخدام میکنن تا از خونه و زندگیشون مراقبت کنه یا خودشون خیلی قابل اعتمادن.
تا وقتی همچین افکاری هست بهتره آینده تون رو تباه نکنید و از زندگی خودتون لذت ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خواهشا حرف مفت نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
هست اینا عرضه نداران پیدا کنن
Iran (Islamic Republic of)
پسر ۳۵ ساله
۲۲:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
چقدر بد و تاسف برانگیز جوان های دهه شصتی مثل من بخاطر بالا رفتن سن و سال باید برای همیشه مجرد و عذب بمونند و آرزو به دل ازدواج باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
نترس تنها نیستی منم دهه هفتادی مجرد و بیکارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
دست بجنبون دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
شعار هر ابن الوقت...دایم نشد موقت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
تجربه ثابت کرده پسر ۲ تا ۵ سال بزرگتر باشه بهتره و اینکه دختر بهتره به بلوغ فکری و عاطفی رسیده باشه
قرار هم نیست زندگی بی مشکل هم باشه چ مجرد باشی چ متاهل مشکل سرجاش هست پس بهتره یکی شریک زندگیت باشه که تو این مشکلات کنارت باشه .
باید پذیرفت مشکل جزء ای از زندگی هست
دخترم خواستی بگیری بهتره هم رده خوت باشه چون اگه بالاتر بود به مشکل میخوری از قدیم گفتن کبوتر با کبوتر ...
Iran (Islamic Republic of)
یامهدی
۲۲:۳۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
نمی دونم چی بگم والا مشکل رهن خونه بیداد میکنه

چرا یکی جلوی افزایش رهن خونه ها رو نمیگیره یه جوون که الان بخواد بره سرخونه زندگیش تو یه خونه ۴۰ متری تو پایین ترین نقطه شهر تهران چرا باید ۱۵۰میلیون رهن بزاره کنار... بعدش هم که پول رهن اگه جور شد باید دوباره کارکنه تا پول عروسیش جور بشه.. باز که پول رهن جور شد دوباره تمدید قرارداد میرسه و اونم داستان خودش... شما مشکل مسکن رو حل کنید
جوونا ببینید چجوری بچه میارن
بعد هم میگن امید داشته باشین خداوکیلی یه جوون نهایت زرنگ وکاری تو شروع زندگیش مونده

خواهشا یه فکری بحال مردم بشه ما بهترین مردم دنیا رو داریم کاش یکی هم به فکر مردم بود ای کاش ای کاش ای کاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
با این وضع نمیشه به ازدواج حتی فکر کرد
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
مسائل جمعیتی مرتبط با ازدواج، فرزندآوری و... که به اقدام نیاز دارد با عمل و زمینه سازی و آسان سازی درست میشوند نه با دستور یا مقاله و سخنوری!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
به خدا خیلی رودارین به جوانها میگید ازدواج کنن کرایه خونه سر به فلک زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
ول کنین بابا کدوم ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۱:۴۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
الگویتان را در تمامی امورات زندگی حضرت رسول الله ص و آل طیبین و طاهرین س ع ایشان قرار دهید و به سنت ازدواج حسنه حضرت خدیجه س با حضرت رسول الله ص در اسلام ناب محمدی ص رجوع و توجه کنید کنید مشکلات ازدواجتان حل و فصل می شود انشاءالله فقط باید هم دین و هم کف هم باشید اختلاف سنی مهم نیست مابقیش توکلت علی الله با یاری مسئولان دولتی وام های ازدواج و مسکنهای به شرط تملیک و خودروهای از دم فسط اران قیمت با کیفیت لیزینگی و شغل پایدار با درآمد خوب و کمک رسانی خانواده ها جفت و جور می شود .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۲۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
الگویتان را در تمامی امورات زندگی حضرت رسول الله ص و آل طیبین و طاهرین س ع ایشان قرار دهید و به سنت ازدواج حسنه حضرت خدیجه س با حضرت رسول الله ص در اسلام ناب محمدی ص رجوع و توجه کنید کنید مشکلات ازدواجتان حل و فصل می شود انشاءالله ، فقط دختران و پسران باید به سنین ازدواج قانونی شرعی و عرفی دینی رسیده باشند و فقط باید هم دین و هم کف هم باشید اختلاف سنی مهم نیست و باید رضایت والدین پدر و مادر و یا غیمین را بیگیرند که بسیار حق گردنتان دارند و باید حرمتشان و احترامشان را نگهدارید . والسلام و صلوات التماس دعا و التتماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
از شبکه خبر میخام یه سر به بیمارستان تامین اجتماعی بزنه بپرسه هزینه زایمان های طبیعی ویا سزارین چقدره ، بعد در مورد افزایش جمعیت صحبت کنید آخه دو میلیون و پانصد هزار تومان برای هزینه زایمان طبیعی انصافه واقعا فکر کنم با این طرح ها فقط باید ثروتمند ها بچه دار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
با این وضع حتی حق نداری به ازدواج فکر کنی !
Singapore
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مفتیه که چرا ازت پول گرفتن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
دوست عزیز خواهر بنده بیمارستان تامین اجتماعی(میلاد) زایمان سزارین کرده و هیچ پولی ازش نگرفتن شما حتما پیگیری کنید برای چی پول مازاد دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
وقتی میان خواستگاری اول خونه برسی میشه اگه دکوری خوب با مبلمان و تابلو قیمتی نباشه بدون اینکه دختر ببین، پامیشن میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
دیگه حرف الکی نزن
Singapore
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
بهتر که همون اول برن.اینطور ادمهایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خواهشن حرف مفت نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دلتون خوشه بخدا .... ازدواج کجا بود اخه
با کدوم پول با کدوم شغل با کدوم مسکن
هرچقدم زحمت میکشی برعکس جواب میده تو کشور ما
حداقل یکی دیگه رو بدبخت نمیکنیم بزار به زندگیش برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اکثرا پسرا نظر دادن ازدواج نمیکنیم دخترا مخالفت کردن گفتن مشکل از خودته :))
باشگاه جون ، ازینا زیاد بزار نظر بدن بخندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
به مشکلات مردم نخند سر خودت میاد:)
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۲۰:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام من مادرم گفته اگه زن بگیری دیگه باهات حرف نمیزنم.
داداش هام که زن گرفتن دیگه باهاشون راحت نیست.
سلامتی همه مادران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
پس اینقدر بشین ور دل ننت تا بمیره بعد تو بمونی و تنهایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دولت خدمتگزار کاذیکرده نون شبم نداریم چه برسه به فکر آینده و زن و بچه باشیم همون مجرد بمونیم بمیریم بهتره تا یکی دیگه هم مثل خودمون بدبخت کنیم
مرسی روحانی که همه حرفات درست بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
احمد تولکی
۱۹:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
من 33 ساله ، بیکار هستم کلی بدهی دارم .
تو شهر ما همدان اوضاع کار بی نهایت بی نهایت
به خدا حتی کارگری هم به زور پیدا میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
به فکر پول باشید نه ازدواج . ازدواج مال فقیر فقراس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
ایجاد بستر ازدواج، زادآوری و افزایش جمعیت تنها با حرف و شعار امکانپذیر نیست و نیازمند اقدامات حمایتی و اطمینان آور برای تشکیل خانواده دارد. متاسفانه علیرغم اینکه بسیاری از افراد علاقمند به ازدواج و تشکیل خانواده هستند، بستر کافی و لازم برای این مهم در بویژه دو دهه اخیر فراهم نشده است. دولتها و مجالس قطعاً زنگ خطر کاهش رشد جمعیت، .... شنیده اند و هر چقدر در این خصوص بی برنامه گی و سیاست زدگی وجود داشته باشد بهمان نسبت کشور هزینه های بیشتری را در آینده پرداخت خواهد نمود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
الان مساله و معضل ازدواج پرداختن به تفاوت سنی است؟؟؟؟؟ واقعا چه فکر می کنید ؟؟؟ چرا جوانان بی همسر دارند به تجرد قطعی می رسند خیانت کار کیست ؟؟؟ دشمن افزایش جمعیت کشور چه کسانی هستند؟؟؟ گناه جوانان بی همسر به گردن کیست؟؟؟ مراجع و علما احساس ناراحتی و تکلیف شرعی نمی کنند از وضعیت جوانان بی همسر امروز؟؟ گناهی که یک جوان بی همسر مرتکب می شود و از لحاظ روانی و روحی به شرایط جنون می رسد آیا تکلیفی بر گردن آنها نمی گذارد چرا بر سر مسئولین فریاد نمی کشند ؟؟؟ چرا علنا و آشکارا و قاطعانه با این معضل ویژه برخورد نمی شود؟؟؟ جوان به عنوان حق الناس آنها را حلال خواهند کرد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
من یک جوان بیکار بی پول مجرد تنها افسرده و غمگین و نا امید هستم که اگر بخاطر ترس از جهنم نبود تا حالا هزاران بار خودمو میکشتم و از این زندگی جهنمی خلاص میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
میتونم سوگند بخورم همه جوونا از ازدواج استقبال میکنند چرا که ازدواج جدای از موردی که اول به ذهن میاید نیاز اصلی روحی وروانی افراد است .نیاز به استقلال اینکه پسر جوان خودش سرپرست یک خانواده باشد تا اینکه تحت سرپرستی پدر باشد ارزوی هر جوانی هست .نیاز به همدلی وداشتن زوجی که در مورد خیلی مسایل زندگی دوستانه وبدون ریا با هم حرف بزنند مشورت کنند وباهم تصمیم بگیرند و.... همه اینها اعتماد بنفسی به جوان متاهل میدهد که بهیچ وجه قابل مقایسه با دوران مجردی نیست .اما متاسفانه به دلایلی این شیرینی های تاهل درمقابل رسومات تجملی وخودخواهی های تقویت شده جوان امروزی به چشم نمی اید .
مگر نه اینکه دختر یا پسر مجرد اکنون در خانه پدرش زندگی میکند خرجش را میدهند وگذران زندگی دارد واز ان طرف شرایط زندگی مشترک برای خیلی از جوانها فراهم نیست ایا نمی شود با همکاری خانوادها ازدواج صورت گیرد جوانها تحت حمایت خانواده باهم باشند تا شرایط کار ومسکن و...برای انها بهتر شود؟حداقل ازبسیاری ناهنجاری های روحی وروانی وفساد و...جلوگیری خواهد شد.
Luxembourg
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
متاسفانه آمار انواع رابطه و ازدواج با رنگها و اسم های مختلف زیاد شده. نمی دونم مگه ثبت ازدواج انقدر سخته که خیلی ها نمی خوان اسم فرد دیگه ای بیاد تو شناسنامشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اگه به سادگی این بود که فکر میکردی ، الان مجردی توی مملکت پیدانمیشد...
Netherlands
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
باسلام من 39سالمه مجردبیکارعلاف .نه خونه دارم نه ماشین ونه شغل ونه پول.وتازه 38تومن بدهکارم.آیاکسی زن من میشه؟بخدانه.تازه میگن برو بمیر. ازجنوب استان کرمان هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
انشالله مشکلاتت حل بشه و متاهل شوی .
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۲۰:۲۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
این مدت چیکار میکردی پس؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
متاسفانه این وضعیت خیلی از جوان های ماست حتی اونایی که تحصیل کرده هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
تا حالا چکار می کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
لیلی
۲۲:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
نیمه ی اول عمرت وجونیت بی هیچ رفت حالا زن میخوای چیکار؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
شایدبراش مکل پیش اومده درآمدنداشته قضاوت نکنیم ان شاء الله که حل بشه به امیدخدا همت همیشه چاره سازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
برو بمیر دیگه آخه تو آدمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
واقعا کارگری هم نمیتونستی بکنی؟؟؟ تو این مملکت درسته همه چی گل و بلبل نیست ولی برای کسی که بخواد پول دربیاره کار هست... حالا حتما که نباید پشت میز نشینی باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تو به چه امید زنده موندی تا حالا ؟!
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۸:۳۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
یکی بیاد منو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام اگه خونوادت پولدارن .و تک دختری تا بیام ..و به شرط اینکه خرج و مخارجمو هم متقبل بشی
Netherlands
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
کارگری وکشاورزی ومغازه داری وخریدوفروش محصولات کشاورزی.دست به هرکاری زدم نشد.که نشد.خب سواددانشگاهی که ندارم کارفنی هم که بلدنیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
توی این شرایط اقتصادی اگر فقط کرونا جرات کنه بیاد بگیرتت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
بزار این مشکلات ولم کنه تا بیام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
من بیام بگیرمت ؟! فقط بیکار و بی پول هستما مهریه یه سکه هم ندارم بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
کی وکجاوعده دیدارما؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
حالا تو مواظب باش کرونا نگیری !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
بهترین حالت اختلاف سنی ۴ تا ۷ سال که مرد بزرگتر باشه
Luxembourg
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
فقط هم سن . حالا یه سال مرد یا زن کوچک تر یا بزرگتر باشن فرقی نمی کنه. ولی من واقعا اصلا کوچک تر از خودم رو نمی تونم درک کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
تا وقتی توی مملکت یه جوون نمیتونه یه گوشی هوشمند اقتصادی بخره
ازدواج میخواد چیکار کنه
باماهی 2میلیون هم خودشو اسیر میکنه هم دختر مردمه و هم پسفردا یه بچه رو
به مسئولان بگین قیمت دلار و سکه و طلا چنده
برن به جیب خودشون برسن
علی برکت الله
خرروز میشنویم فلان چیز ساخت داخل شده اما با قیمت دلار حساب میشه و به دستمون میرسه
این شد زندگی
مگه داریم مگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اگه حداکثر تا ۵ سال دیگه دولت برای یه جهش فوق العاده اقتصادی نداشته باشه دیگه قطعا بحران جمعیتی پیش میاد
اصلا کی دلش به حال ما میسوزه؟
چرا ازدواج کنیم؟؟ ماخودمون کل زندگیمون رو با بدبختی گذروندیم اون وقت ازدواج کنیم و بچه دار بشیم و اون بچه های بدبخت رو هم به بدبختی بکشونیم؟؟
اصلا چرا بچه های مسوولین نامحترم خارج از کشور زندگی می کنن؟
اصلا یکی به من تعریف مسوولین رو بگه
رییس جمهور میگه مسوولین پیگیری کنن
رییس مجلس میگه مسوولین پیگیری کنن
رییس قوه قضاییه میگه مسوولین..
استانداران همینجور
Netherlands
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم.من 38سالمه 6سال پیش ازنوه عمه ام خواستگاری کردم.اونم به مادرش گفت.مادرش هم که دخترعمه ام بودچون ازنظرمالی وضعشون ازمابهتربود.بدجورتحقیرم کردن الان 6ساله من قهرن .حالاهی بگین برین ازدواج کنید.خدااااااااااا ازفاریاب کرمان هستم.
Singapore
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
ولش کن برو سراغ یه دختر نجیب دیگه.همون بهتر که نشد چون تا اخر عمر باید تحقیر میشدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام -لیاقت شما را نداشته بهتر برای بروید دنبال کسی که لیاقت شمارا داشته باشد لیاقت شما بیشتر از اینهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
نصف بیشتر نظرات تفکرات منافقین و سوله نشین هست.
نیروی کار مفت! ابلهانه ست. انگار اینا تو ایران زندگی نمی کنن بدشون میاد شرایط کشور درست شه. کارشناس و عاقل و بوق هم هستن خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
جناب اقا یا خانم به اصطلاح فریخته و متفکر، الان شما لطف کن معایب جمعیت کم رو بگو ما هم بدونیم؟؟،اتفاقا غرب به دنبال افزایش جمعیت توی کشورهای مثل چین و هند هست، ایا براشون داره دلسوزی میکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
بابا پول هزینه های خودمونو نداریم ازدواج کجا بود دلتون خوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۷:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
کمپین نه به ازدواج و بله مجردی و تنهایی خودم دهه شصتی هستم مگه عقلم یاتاقان زده که برم دنبال ازدواج و سرو کله زدن با پدر دختر خانم راحت و بدون کمترین استرس و نگرانی داریم با بی کاری تو این مملکت زندگی میکنیم شاغلین زحمت بکشن جور ما را هم بکشن و دو یا سه بار تجدیدفراش کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
به یک دختر نجیب خوب با خدا مومن دارای ماشین خونه بابای پولدار شاغل در پست ریاست جهت ازدواج نیازمندیم خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
*
۱۲:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
من شرایطشو تا مومن دارم بقیشم با عاقامونه خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خخخخخخخخ برات گذاشتن
Germany
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
من هم موافقم که یه پسر با دختر بزرگتر از خودش ازدواج کنه.
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
به نظر من جوان ها سخت ميگين فقط كافيه زن و شوهر هر دو شاغل باشند عروسي نميخواد حلقه بدل هم ميشه خونه هم نميخواد هر كدوم همون خونه پدر مادر هاشون باشن هفته اي يك بار تو پارك هم رو ببينن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خدارو شکر نمردیم و معنی ازدواج رو هم فهمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
حرف مفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
ابنا برای خوردن خودشون میگن ازدواج کنین جمعیت کم نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
نهایت ازدواج کم میشه ايرانم در آینده میشه مثل کشورهای مهاجر پذیر جووناي کشوراي دیگه مثل افغانستان میان کار میکنن.زیاد چیز خاصی نمیشه.ازدواج نکنیم خیلی بهتره تا اینکه ی عده مثل خودمونو بدبخت کنیم بياريم تو این دنیا . و ی پسر یا ی دختر مثل خودمونو بدبخت کنیم با ازدواج و جنگ اعصابي ک با ازدواج ب وجود میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
متاسفانه حرف درسته ظاهرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
ازدواج کنیم که بچه متولد بشه ومثل خودمون از گرانی وبیکاری زجربکشه
Netherlands
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اول این که آقایون اکثرا بیکار هستن بنده خداها
دوم این ک دختر خانوم ها بسیار سخت گیر شدن

این دو ازدواج رو سخت و غیر ممکن کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
فرزند کمتر=جمعیت کمتر=زندگی بهتر=رفاه بیشتر

احسنت همه جوانها آگاه شدن
Singapore
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
این معلوم از تو خانه سالمندان زده شده.خخخ
Iran (Islamic Republic of)
تفکر
۱۵:۴۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
کمپین نه به ازدواج= سن دختر خانم ها
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۵:۳۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
پول میخواد فقط پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
شما کار گر میخواید برا آقازاده عاتون کار کنن

اگه به فکر مردم بودید مسکن و کار میساختید
به فکر معیشت و بدبختی مردم بودید که چهارتا فرش رو باید ۲۰میلیون تومن بخریم برا جهیزیه یخچال و ....هم که خداتومنه

طلارو از ۱۳۰ نمیاوردید به ۷۳۰که که فقیرو فقیر تر وغنی رو غنی تر کنید


مسکنو نمیبردید بالا و......بچه فقط برا شماها خوبه که هنوز به دنیا نیومده کارش آماده ست



باشگاه خبرنگاران مدیونید پیامامونو که حرف دل مردمه نزارید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دولت روحانی فقط فقیر وفقیرتر کرد وپولدارو پولدارتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
احسنت آفرین این حرفتو باید با الماس رو شمش طلا نوشت حرف دل خیلیارو گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دقیقا این مقالات الان شما منو یاد مقالات و حرف های ده 60 میندازه،
Iran (Islamic Republic of)
*
۱۵:۲۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
کاکو یکی بخونه واسه منم توضیح بده خدایی خیلی زیاده خخخ ... اگه بحث ازدواجه بایدبگم که دوتا عکس واسه عروسی شده 10 میلیون دیگه خودتون تصمیم بگیرین خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
حالا مگه عکس واجب !؟من هم مثل همه معتقدم که گرانی داره بیداد میکنه و هزینه ها خیلی بالا رفته ولی خیلی کارا هم بیخودی و اسراف هستن و با انجام ندادن خیلی کارا میشه یه عروسی ساده گرفت این حرفا همش بهانه هست . خودم ۱۱ سال پیش این کارا رو کردم که میگم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
با گوشی خودت چندتا سلفی بگیرین راحت ده تومنم نمیخاد بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
من خودم معتقد تشریفات نیستم
ولی داری یازده سال پیش رو با الان مقایسه می کنی؟ قیمت ها رو باید لحظه ای مقایسه کنی . الان یا الان؟!
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۲۳:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
11 سال پیش پراید 16 میلیون بود گمونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
عکسو با گوشی خودت لگیر
Iran (Islamic Republic of)
محمدم
۱۲:۱۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
امپراطور پراید 7 یا 8 تومان بود بنظرم
Iran (Islamic Republic of)
*
۱۳:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
حالو تا کلیمو بفروشم باهاش گوشی بخرم البته اگه قبلش کرونا نگیرم و اگه ی مرد واقعی پیدا کنم خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
خوشبختانه جوانان ما از کارشناسان و مسولین فهمیده تر هستن و دارن با قربانی کردن حق ازدواج خودشون، جمعیت رو کاهش میدن تا نسل های بعد مثل ما بدبخت نشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
کم اعصاب مردمو خورد کنید و درباره جمعیت حرف بزنید شما مشکلات اقتصادی و معیشتی و مسکن مارپ نمیبینید بی کاری مارو نمیبینید جمعیت رو میبینید؟؟؟؟؟؟


چرا سال های پیش میگفتید جمعیت کمتر زندگی بهتر حالا چی شده رنگ عوض کردید؟؟؟؟
شما هربار یه نظر میدید پس لطفا کم تو زندگی خصوصی مردم دخالت کنید بجا این حرفا

به فکر مسکن کار قیمت طلا و لوازم خونه /و......بشید نه بچه دار شدن
Iran (Islamic Republic of)
حامدم
۱۵:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
شما مرد نشون بدید، من خودم زنش میشم، دلتون خوشه هااااااا
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۵:۲۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
شما زن نشون بدید منم شوهرش میشم خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
*
۱۵:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
شما ی بچه نشون بدید منم میرم بچش میشم خخخ
Iran (Islamic Republic of)
حامدم
۱۵:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
با نمک خانم!!!
Iran (Islamic Republic of)
الیرزا
۱۷:۵۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اصلا انسانی وجودنداره باکی ازدواج کنیم خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
زن کم خرج سراغ داری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اونی که تو زمان صلح حقوق و مزایا و خونه سازمانی و.. رو میگیره میره تو زمان جنگ هم از کشور دفاع میکنه، پس الکی موضوع جمعیت رو امنیتی جلوه ندید
جمعیت ایده ال کشور، 40 ملیون نفره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
حرفت رو باید طلا گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
لیاقت تو و امثال تو اینه که یه حرومی مثل داعش بیاد گوشتو ببره و بذاره کف دستت تا قدر نیروهای نظامی رو بدونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
حرف طلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
هم پسر سالم چشم پاک هست، هم دختر سالم و با حیا
ولی متاسفانه حداقلهای برای شروع زندگی رو مثل خونه و شغل و.. رو ندارن پس ازدواج نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
لایک
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اینی تو میگی حداقلهای زندگی حتی دکتر مهندساشم توش گیرن یکم تخفیف بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
چرت نگو نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
پول نی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
داداش شما دلت واسه بحران جمعیت نسوخته دلت واسه بحران کمبود کارگر مفت و ارزون میسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دقیقا همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
واقعا همینه

وگرنه کارو که بچه های خودشونم چند سال دیگه بزرگ میشن به عهده میگیرن بازم سر مردم عادی بی کلاه میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اینا انقد که تو مسایل شخصی مردم درباره جمعیت فضولی میکنن اگه تو اقتصاد و مسکن و کار ماهم اینجوری سرک میکشیدند همه چی گلو بلبل بود

بدبختی ما اینه اینا اهم و مهم نمیدونن یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
خخخ دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
شما نگران جمعیت سالمند نیستید، شما نگران این هستید در اینده نیروی کارگر جوان و مفت و مجانی ندارید، دیگه اونوقت مجبورید التماس جون ها رو بکنید تا یه شغل سطح پاین انتخاب کنن، مثل کشور های اروپایی که الان فاصله حقوق طبقات مختلف اجتماعی خیلی کم شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
گل گفتی، لایک حاجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
لایک
Iran (Islamic Republic of)
Hamed
۱۵:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اره دقیقا الان توی ایتالیا دارن التماس ملت رو میکنن، خونه میدن حقوق میدن که جوناشون ازدواج کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
بله موافقم کیفیت مهمه نه کمیت، بهتره به جای صد میلیون جمعیت بدبخت و افسرده، 30 ملیون جمعیت با سواد و توانمند و شاد و سالم داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
Yjc عزیز، شما پول یا شغلی برای من ردیف کن من قل میدم هرچی دختر مجرد بالای 50سال هست بگیرم
Luxembourg
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
تورو خدا این کارو نکن . راضی به زحمت نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
فک کنم می خای احتکار کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سلطان ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
وای - چقدر فداکار!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
بابا ازدواج کنیم بعد مسکن کو تو کوه و بیابون زندگی کنیم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
موافق بیا هم بریم غارنشین بشیم
Iran (Islamic Republic of)
رحمت
۱۴:۲۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
وقتی به خدا توکل داشته باشی همه ی مشکلات حل میشه مشکل ما اینجاست که دیگه خدا تو زندگی هامون کم رنگ شده من موقع عروسی پول قرض گرفتم عروسی آنچنانی هم نداشتیم یه مهمونی بود اما الان با لطف خدا هم خونه دارم هم ماشین وهمشا مدیون خدا وشفاعت امام رضام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
انشائالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
با خوندن این پاراگراف واقعا به فکر فرو رفتم.
اگر پسران برای ازدواج با دخترانی با فاصله سنی ۵ یا ۶ سال کوچک‌تر از خود اصرار داشته باشند، بسیاری از دختران فرصت ازدواج را از دست خواهند داد، اما اگر پسران مجرد با دخترانی با فاصله سنی ۲ تا ۴ سال کوچک‌تر از خود ازدواج کنند، قریب به اتفاق دختران و پسران از نعمت ازدواج بهره‌مند خواهند شد.
واقعا چقدر یک خرافه فرهنگی (هرچی داماد بزرگتر باشه به عروس سر تره) می تونه زندگی یک جامعه رو تحت تاثیر قرار بده. این پاراگراف نمی گه برین دختر بزرگتر از خودتون بگیرین بلکه می گه درواقع نرید بایکی همسن دخترتون ازدواج کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تو حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
یه نصیحت بهتون بگم پسر نرین خواستگاری تو این اوضاع چون تهیه یه جهزیه برای دختر خانم حدود 500میلیون آب میخوره گناه دارن دخترا جواب منفی بدین چون پسرها بیکارم پول ندارن خونه ندارن ماشین ندارن ایشالله خداوند عاقبت هممون بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
پول نیست پول نداریم
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
ازدواج کم =فرزندکم=شغل زیاد=رفاه زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
تا دخترها سرکار هستن ما پسرها بیکار می موندیم دخترها دیگه دستشون تو جیب خودشونه شوهر می‌خوان چکار ماشاالله خودشون مرد هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دخترها خودشون میدونندمردها بهشون پول نمیدن ازمردها نا امیدن تازه اگه خودشون برن سرکارازدواج بکنند دیگه نمیتونند حقوقشونو صاحبش باشندومردها برای حقوقشون تصمیم میگیرند!!! ب معنای ده ازمردها نا امیدن کلا مردخوب گیرنمیاد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اینکه پسرها شغل ندارن ربطی به سرکار بودن دخترها نداره. والا همه موقعیت های شغلی خوب که به آقایون می رسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
هرجا رفتم برای کار یه دختر زودتر استخدام شده بود . این چه مسخره بازیه سر مردم درمیارن؟ مگه خرج زندگی با خانماس؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
متاسفانه دولت ، جوری عملکرده که یا سن ازدواج بالابره یا اصلا ازدواجی صورت نگیره ، یا فرزندآوری کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
برای ازدواج دهه 60 ها در استخدام ها برای پسران دهه شصتی 30 درصد سهمیه بدین تا زودتر استخدام بشن و ازدواجشان فراهم بشه چون علت اصلی ازدواج نکردنشون. بیکاری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
یه سریا میگن دختر خوب و بساز نیست و اینکه نمیشه به دخترا اعتماد کرد.انگار که حالا همه پسرا خوبن! توقع دارن دخترا با همه چیز پسرا بسازن .پسرا چه میفهمن که دخترا چه سختیایی تو زندگی مشترک میکشن. درسته الان گرونیه و پسرا پول کافی ندارن ولی نباید توقع داشته باشن دخترا با هر بدبختی که ازشون خواستگاری میکنه ازدواج کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
چرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
دختر خانم - مشخص هنوز هدف از انتخاب همسر رو نمی دونید - و فقط می خواهید نداشته های دوران تجرد را سر شوهر بدبخت خالی کنی - خواهش میکنم خودتون اصلاح کنین
Mexico
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
هشتاددرصد جوانها دوست دارن ازدواج کنن ولی شرایط اقتصادی اجازه اینکارو نمیده قشر کمی از جوانهای مرفه هستن که ازدواج نمیکنن. مسعولین بجای کارکردن رو مساعل فرهنگی که البته مهم هم هست ولی بیشتر باید روی مساعل اقتصادی کار کنن جوانهای ایرانی درگیر مشکلات اقتصادی هستن نه فرهنگی. اتفاقی که مثل روز روشنه و هی کارشناس میارید و در مورد علل افزایش سن ازدواج صحبت میکنید . مهمترین علتش نبود شغل و ثبات شغلی و افزایش تورم و گرونیه که باعث میشه جوانها ازدواج نکنن. مسعولین به فکر معیشت جوونها باشید به فکر تولید و رشد اقتصاد باشید
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۳:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
تفاوت سنی وقتی خوبه ک پسر واقعا رشد یافته و مستقل باشه از هر نظر شخصیتی و اقتصادی یعنی پسرای هستن ک از نوجوانی استقلال مالی دارند حتی موقع تحصیل درس هم مشغول بکار بودند اینا واقعا میتونن متکی ب خود باشن

ولی پسرای ک چشم شون دنبال ارث بابای هس اینا مورد اعتماد برای دخترای کمی سن بالا نیستن با یک حرف بابا و مامانی افت و خیر هیجانی خواهند داشت منطق سابق شون کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تو حرف نزن حالا کی اومده تو رو گرفته خانوم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۰۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
هدف از ازدواج رسیدن به کمال و زندگی همراه با آرامش و سالم هست و امکان دارد اختلاف سن زیاد زوجین مانع این کار شود .
البته من خودم با کودک همسری و ازدواج در سنین پایین بیشتر مخالف هستم .
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۲:۵۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
برای ازدواج باید به بلوغ فکری و بلوغ اقتصادی رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
به دختران امروزی اعتمادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دختران حالا کاملا غیر قابل اعتماد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
پسره مگه دیونه باشه بره زن بگیره اونم با این دخترای حالا ! خدا نصیب نکنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
از دخترای دهه شصت بگیر قابل اعتمادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
خدا نصیب نکنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
آدم باید ساده باشه الان تو این اوضاع افتضاح اقتصادی بره زن بگیره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
وقتی دخترها خواستگار توی رده سنی خودشونوحالا دوسه سال ازخودشونحالا ی کم بزرگتر ردمیکنند وباهاشون حالا ب هردلیلی ازدواج نمیکنند مشخصه ک کم کم سنشون هی میره بالا وهم دوره اییهای خودشون میرن با یاخیلی کوچکترازخودشون یاخیلی بزرگترازخودشون وتعادل بهم میخوره البته اینم یکی ازدلایلش اقتصادی میتونه باشه ولله من سی ویک سالمه با یکی ازدواج کردم که هشت سال ازخودم بزرگتره همه بهم میگن چرا اینقدرشوهرت پیره توجوونی خوب مردها جوون میخوان این دوره زمونه ما خیلی کم گیرمیاد که یه پسری برا یکی اپبزرگترازخودش بره خواستگاری مگراینکه یاخودش اشکال داره یا زنی که میخوادبگیره مزایا داره چون با چشای خودم دیدم پسرها تروتازه میخوان بیشتردنبال پونزده شونزده سالها میگردن حتی اگه خودشون سن بالا باشن متاسفانه خوشکل پسندم هستند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
واقعیته عزیز من . وقتی پسر میره توی این دوره ی داغون مملکت ازدواج میکنه و کلی خرج از بدو ورود به زندگی روی دستش هست حق داره
Iran (Islamic Republic of)
نوا
۰۱:۳۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
اتفاقا ازدواج با پسرای پخته تر و با سن بالاتر خیلی بهتر و آرامش بخش تره. خوشبخت باشین. تو زندگیت به حرف مردم به اندازه ی یک سر سوزن هم اهمیت نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اگه پول و دختر خوب وجود داشت که خودم 4 تا می گرفتم !
Luxembourg
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
فقط پول و اگرنه که دختر خوب زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
شما دختر خوب و با حجاب و خانه دار پیدا کن چشم قول میدم 4 تا بگیرم !
Luxembourg
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
شما مخارج یکی رو تامین کن لازم نکرده چهار تا بگیری
Iran (Islamic Republic of)
چالاکه
۲۰:۲۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
یه نگاه ورخودت بنداز..کی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
طرف باید دیوانه یا ناقص العقل باشه که الان تو این وضعیت زن بگیره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
آخه کدوم دیوونه ای الان زن میگیره ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دختران و زنان امروزی همگی تمایل به اشتغال و فعالیت در خارج از خانه و بیرون دارند پس دیگر نیازی به ازدواج و همسر ندارند و جز دغدغه هایشان ازدواج و داشتن همسر و فرزند نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
مشکل فقط پووول
وگرنه هم دختر خوب زیاده هم پسر خوب که بشه ازدواج کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
پسران دیپلمه را هم بگویید که دختر دیپلمه برایشان نیست تا به خواستگاری بروند
۱۲
آخرین اخبار