معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: برای سال جهش تولید، جلوگیری از خام فروشی و راه اندازی ۲۵ واحد فرآوری مواد معدنی هدفگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، داریوش اسماعیلی  در بازدید از مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد و یکی از معادن سنگ آهک تأمین مواد اولیه کارخانه،  توانمندی‌های این واحد بررسی و طی جلسه‌ای مشکلات مطرح و راهکار‌های عملیاتی اتخاذ شد. همچنین در خصوص معرفی بهره بردار برای واردات ماشین آلات معدنی برای معادن سنگ آهک و نمک کربنات سدیم قول مساعد دادند.

او، در خصوص تحقق جهش تولید در اقتصاد کشور، معتقد است: بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه‌های مهم و دارای ظرفیت برای جهش در سال ۹۹ است و در همین راستا هدف گذاری افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی استخراج و بهره برداری و همچنین توسعه صنایع معدنی در سال جهش تولید مد نظر قرار گرفته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: برای سال جهش تولید، جلوگیری از خام فروشی و راه اندازی ۲۵ واحد فرآوری مواد معدنی هدفگذاری شده است.

اسماعیلی همچنین بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخش معدن می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی بشود کاملا کارشناسی و فنی و راهگشا بوده است و تلاش می‌کنیم تا بخشی از نقدینگی موجود در جامعه جذب بخش معدن و صنایع معدنی بشود تا شاهد رشد این حوزه باشیم.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه تولید در صورتی دوام خواهد آورد که مبنای آن صادرات باشد، ادامه داد: برای صادرات رقبایی داریم و باید واحد‌های تحقیق و توسعه را کنار واحد‌های تولیدی داشته باشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: با وجود نیرو‌های متخصص داخلی وپتانسیل موجود زمینه رشد کشور فراهم است.

او اظهار داشت: با توجه به این مهم که منابع معدنی تجدیدناپذیر هستند و باید برای آینده کشور حفظ شوند،   ضرورت دارد تا نحوه برداشت و استفاده از آن مدیریت شود  و برنامه‌ریزی در این زمینه بر این مبناست که فرآیند استخراج، اکتشاف و...، اصلاح و همچنین نظام‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های جدید در بخش‌های مختلف معدن تدوین شود.

اسماعیلی با تاکید براستراتژی و اولویت وزارت صمت در جلوگیری از خام فروشی یاد آور شد: فراوری مواد معدنی سبب جلوگیری از خام فروشی، موجب ارزش افزوده، تولید و اشتعال بیشتر، رفع بیکاری و رشد و توسعه‌ی صنایع پایین دستی، توسعه منطقه‌ای و نیز جهش تولید میشود.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: شرکت کربنات سدیم کاوه واقع در شهرستان فیروزآباد از پروژه‌های قابل افتتاح در سال ۹۹ است که این شرکت با اعتباری بالغ بر ۱۳۶۰ میلیارد تومان در زمینی به وسعت ۲۸۰ هکتار  برای هزار و ۱۰۰  نفر شغل ایجاد می‌کند.

حمید رضا ایزدی  در خصوص مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد گفت: این مجتمع داری تعداد ۶ معدن سنگ آهک و نمک بوده و به عنوان بزرگترین کارخانه کربنات سدیم ایران ظرفیت تولید یک میلیون تن کربنات را دارد که در صورت تکمیل، نیاز مصرفی کربنات سدیم کشور تامین و زمینه صادرات فراهم نیز می‌شود؛  بعبارتی  این مجتمع ۶۰ درصد کربنات سدیم کشور را تامین می‌کند.

او با تاکید بر رونق تولید و اشتغال در مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد اظهار داشت: با بهره برداری کامل این کارخانه، با رفع مشکل و تامین آب مورد نیاز در راستای آب گیری سد هایقر، علاوه بر افزایش تولید، افزون بر سه هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

ایزدی عنوان کرد: بیشترین مصرف کربنات سدیم در صنایع شیشه‌سازی، بلور، صنایع بهداشتی و شوینده، آرایشی، بهداشتی و صنایع نساجی و دباغی، صنایع غذایی، صنایع کاغذ و صنایع شیمیایی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این بازدید راهکار‌های تحقق جهش تولید دراستان فارس را برشمرد: حمایت از تولیدات صادرات محور، برنامه ریزی و تشویق واحد‌های صنعتی به تولید محصولات متنوع همچنین برنامه ریزی و ایجاد شرایط برای افزایش ظرفیت و توسعه واحد‌هایی که محصولاتی با قابلیت رقابت پذیری داخلی و همچنین بازار‌های صادراتی دارند و در حال حاضر بصورت نیمه فعال هستند از  مجموعه برنامه‌های سازمان صمت استان است.

داریوش اسماعیلی همچنین در بازدید  از معدن سرب و روی کوه سرمه فراشبند و کارخانه فرآوری، گفت: در این معدن، سرب و روی با ترکیب سولفور به دست می‌آید.

او ادامه داد: در این معدن فاز ۳ فرآوری سرب و روی (کنسانتره) سرمایه گذاری شده و به بهره برداری می‌رسد.

اسماعیلی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با رفع مشکلات و حمایت از صنایع معدنی و گسترش فعالیت در این بخش زمینه اشتغال بیشتری فراهم شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس دراین بازدید و در جلسه بررسی مشکل این واحد گفت: معدن مس و روی سرمه فراشبند با استفاده از جدیدترین روش‌ها و تجهیزات مدرن و به روز دنیا، سالانه ۲۵ هزار تن کنستانتره سرب و روی تولید می‌شود.

در این کارگاه ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. مهندس حمید رضا ایزدی افزود: این معدن نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان و کشور دارد.

واحد فراوری این مجتمع هم اکنون با ظرفیت هزار و ۵۰۰ تن خوراک معدنی در روز با روش فلوتاسیون در حال فعالیت است.

او اضافه کرد: محصول این معدن پس از فرآوری علاوه بر استفاده داخل به کشور‌های خارجی از جمله چین صادر می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.