مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از تالاب ودریاچه کافتر و رودخانه شادکام در مسیر حوضه آبریز این دریاچه بازدید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در بازدید میدانی از تالاب کافتر و رودخانه شادکام، با مردم محلی به گفتگو نشست، آنان دلایل متعددی را علت خشک شدن دریاچه مطرح کردند.

او ضمن ابراز خرسندی از دیدار با جوامع محلی و آشنایی با مشکلات آبگیری دریاچه، گفت: بهترین کار این است که به حریم رودخانه‌ها احترام بگذاریم و هیچ نوع ساخت و سازی در محدوده آن‌ها انجام نشود. باید اجازه دهیم رودخانه‌ها و محیط زیست به کارکرد‌ها و خدمات ریست بومی خود ادامه دهند، فراموش نکنیم که پایداری کشاورزی در منطقه و خصوصا جوامعی که در حاشیه رودخانه شادکام و دریاچه کافتر مستقر هستند به احیای دریاچه کافتر و رودخانه شادکام بستگی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: بر این اساس اداره کل محیط زیست استان برای آبگیری این تالاب که یکی از پدیده‌های شگرف طبیعی و خدادادی است برنامه‌های گسترده‌ای را در نظر دارد که اولین گام آن تهیه یک برنامه مدیریت زیست بومی با مشارکت همه ذینفعان در سطح حوضه آبخیز است که در دست پیگیری است.

او افزود: رودخانه شادکام بزرگترین منبع تامین آب دریاچه کافتر بوده است و خشکسالی‌های چند سال پیش و در کنار آن ایجاد موانع مختلف از جملع ایجاد موانع فیزیکی متعدد شامل کانال و سیل بند‌های متعدد، جاده‌های متعدد عرضی و حفاری‌های غیر مجاز چاه سبب شد تا روان آب‌ها برای مدتی به سطح این دریاچه نرسد.

ظهرابی ادامه داد: همچنین در این برهه زمانی برخی نیز به بستر رودخانه دست اندازی و حریم و بستر رودخانه را اشغال کرده اند، بدین صورت تجاوزاتی به رودخانه شادکام شده است و بخشی از ورودی آب که از این طریق صورت می‌گرفته تحت تاثیر این ساخت و ساز‌ها بوده و آبگیری این دریاچه را با مشکل مواجه کرده است که امیدواریم با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی اقدامات خوبی صورت پذیرد.

او، به برداشت فراتر از ظرفیت منابع آب زیر زمینی برای کشاورزی در حوضه اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان‌های متولی از جمله آب منطقه‌ای و کشاورزی بایستی به میدان آمده و وظایف خود را اجرایی کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: با توجه به رخداد بارشی در ۲ سال گذشته، که امیدواریم در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد با رفع مشکلات موجود در بستر رودخانه شادکام و ساماندهی چشمه‌های زیادی که از کوه‌های ضلع جنوبی دریاچه کافتر سرچشمه می‌گیرند، و مقابله با برداشت‌های غیر مجاز از آب‌های زیر زمینی و سطحی تالاب کافتر را دوباره به سال‌هایی برگردانیم که جایگاهی برای جذب پرندگان و ماهیان باشد و جوامع محلی بتوانند در کنار کشاورزی مدرن که لازمه توسعه پایدار است مشاغلی را از قِبل تالاب کافتر برای فرزندان این مرز و بوم طراحی و اجرا کنند.

ظهرابی همچنین گفت: خشکیدن تالاب کافتر مصایب فراوانی به همراه خواهد داشت که شور شدن اراضی کشاورزی و تبدیل شدن به کانون گرد و غبار از آن جمله اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار