به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان تخلفات رانندگی از جمله موضوعاتی است که همیشه مورد توجه رانندگان وسایل نقلیه بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.
بسیاری از افراد درباره چگونگی استعلام خلافی وسیله نقلیه خود سوالاتی دارند که در این گزارش به آنها پاسخ خواهیم داد.
استعلام خلافی خودرو به دو شکل حضوری و غیرحضوری انجام میشود؛ در روش حضوری شهروندان میتوانند با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ و با ارائه کارت شناسایی وسیله نقلیه، نسبت به دریافت صورت وضعیت جرایم رانندگی خود اقدام کنند.
گفتنی است؛ تنها مدرک لازم برای استعلام خلافی خودرو کارت شناسایی وسیله نقلیه است.
در روش غیر حضوری، شهروندان میتوانند با ارسال کد VIN میزان تخلفات رانندگی خود را دریافت کنند.
با ارسال VIN (وی آی ان) وسیله نقلیه از طریق پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و در صورت افزودن * ستاره به انتهای آن شناسه قبض و پرداخت نیز اعلام میشود که میتوان نسبت به پرداخت تخلفات رانندگی مربوطه اقدام کرد.
همچنین شهروندان میتوانند با ارسال پیامک * ۸ رقم کنار بارکد مندرج در پشت کارت وسیله نقلیه # به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ استعلام بگیرند.
روش دیگر دریافت خلافی خودرو تماس با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ است، البته شهروندان میتوانند با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰ هم در بخش مربوطه این سایت میزان تخلفات رانندگی خود را دریافت کنند.
گفتنی است؛ VIN شماره ۱۷ رقمی است که بر روی کارت خودرو به صورت عمودی و بر روی سند مالکیت خودرو به صورت افقی درج شده است.
همچنین بسیاری از افراد درباره فرآیند پرداخت و اعتراض به تخلفات رانندگی مربوط به خودروهای دارای جرائم بالای ۱۰ میلیون ریال سوالاتی دارند که بهتر است بدانند: مطابق تبصره ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹، در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به ۱۰ میلیون ریال برسد، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است مراتب را به مالک خودرو اعلام کند و چنانچه ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده ۵ این قانون اقدام نکرد، پلیس راهور مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه است.
گفتنی است؛ در صورت اعتراض، واحد مذبور موظف است درباره این موارد ظرف یک هفته وضعیت اعتراض فرد را تعیین تکلیف کند.
انتهای پیام/