رئیس بیمارستان «گلستان» کرمانشاه گفت : از ابتدای اردیبهشت‌ماه تاکنون موارد مثبت سرپایی و بستری ویروس کرونا در استان، ۵.۵ برابر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛سیاوش وزیری رئیس بیمارستان «گلستان» کرمانشاه گفت : در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه شایعه شد با گرم‌تر شدن هوا مخاطره ویروس هم کمتر می‌شود و مردم کمی هشدار‌ها را جدی نگرفتند.

او با بیان اینکه در استان طی هر ۲۴ ساعت برای حدود ۵۰۰ نفر آزمایش تست تشخیص کرونا صورت می‌گیرد، گفت : تلاش دانشگاه این است روزانه به یک‌هزار نفر برسد.

وزیری شاخص شیوع بیماری کرونا را حدود ۱.۶ درصد اعلام کرد و افزود: اگر سطح مشارکت مردم به حد متعادل برسد و بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود زنجیره انتقال کاهش می‌یابد.

این فوق تخصص بیماری عفونی و تب‌دار ادامه داد: اگر کسی به فرم خفیف این بیماری مبتلا شود یعنی علائم خاصی نداشته باشد که بیشتر از بیماران سرپایی هستند بعد از ۱۴ روز قرنطینه خانگی بهبود یافته، محسوب می‌شود و اگر کسی هم به فرم شدیدی از آن مبتلا شود به طوریکه در بیمارستان بستری شود معمولا ۲۱ روز باید موارد قرنطینه را رعایت کنند.

او افزود: براساس اسناد علمی منتشر شده تا به امروز ابتلای مجدد وجود نداشته است، اما، چون ویروس جدید است باید چند ماهی از بهبودی بگذارد تا در این خصوص اظهارنظر کرد، چون هنوز زمان ماندگاری و محافظت آنتی‌بادی در جریان خون دقیقا مشخص نیست.

استفاده از کولر گازی در رابطه با چرخش ویروس در محیط

وزیری با توجه به آغاز فصل گرما در خصوص خطر استفاده از کولر گازی در رابطه با چرخش ویروس در محیط، گفت: سیستم کولر گازی چه در منازل چه در ماشین به نوعی است که باید در یک بخش بسته‌ای چرخش مجدد هوا ایجاد کند.

او ادانه داد: به خاطر کاهش هزینه، فیلتر اختصاصی گرد و خاک یا فیلتر‌های ویروس که از چرخش میکروارگانیسم‌ها جلوگیری و آلودگی‌زدایی می‌کند، در کولر گازی نصب نمی‌کنند.

وزیری گفت: کولر گازی‌هایی که در حال حاضر ما مصرف می‌کنیم، کولر گازی با فیلتر مدرن ضدچرخش ویروس نیست، بنابراین ویروس خیلی خوب در محیط بسته گردش پیدا می‌کند و رطوبتی که در محیط به وجود می‌آید چرخش خطرناک آن را شروع می‌کند.

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه گفت: در تمامی موارد سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده درب و پنجره برای تهویه با محیط پیرامون، باز باشد، وقتی محیط بسته باشد و صرفا چرخش هوای خنک در محیط مرطوب رخ دهد این خود یک عامل خطرساز برای انتقال ویروس محسوب می‌شود.

او ادامه داد: اگر فیلتر‌های مخصوص نصب شده باشد که فعلا این مورد در کولر‌های گازی خانگی نیست و تنها در محیط‌های بسیار پیشرفته بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از آن خطری ندارد.

او اشاره‌ای نیز به بیماری کاوازاکی کودکان داشت و گفت: بیماری کاوازاکی یک سندرم و بیماری با علت ناشناخته است که بیشتر در کودکان زیر پنج سال به علت واکنش‌های التهابی به دلیل تحریک سلول‌های «تی» یا یک‌سری آنتی‌ژن‌ها (سوپر آنتی‌ژن)، دهان، لب، کف دست و پا را درگیر می‌کند که عارضه خیلی از عفونت‌ها می‌تواند باشد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.