به طور کلی روابط عمومی را می توان عامل ارتباط و تعامل سازمان با مخاطبان از منظر برون سازمانی و کارکنان و مجموعه عوامل داخلی از منظر درون سازمانی تعریف نمود که معمولا با انجام و هماهنگی فعالیت های مشخصی از جمله فرهنگی، تبلیغی، آموزشی، اطلاع رسانی و رسانه ای و همچنین در فرآیند رصد و دریافت نتیجه عملکرد مجموعه و تحلیل و انتقال آنها و از طرفی پاسخگویی به نظرات و انتقادات و پیشنهادات کارکنان و همچنین مخاطبان و ارائه نتیجه و بازخورد آن به مجموعه مدیرتی یک سازمان ، ایفای نقش می نماید. این ساز وکار با تاکید بر بهبود روابط درون سازمانی می تواند در تحقق مطلوب اهداف سازمانی مهم و موثر باشد.
روابط عمومی باید با پرهیز از روزمرگی و انفعال و توجه به مناسبات انسانی و اسلامی ، در نقش رابطی تاثیر گذار و تعاملی دوسویه نسبت به پذیرش و پاسخگویی و اقناع مجموعه نیروی انسانی در جهت ایجاد تحرک و اصلاح امور سازمانی و از طرفی با بهره مندی از نظرات مخاطبان برون سازمانی ، با ایفای نقش خلاقانه، به افزایش بهره وری و کارآمدی مجموعه و ارتقای اعتبار و جایگاه دستگاه یا سازمان خود در سطح جامعه ، کمک نماید.
در حوزه درون سازمانی، تهیه، تنظیم و اهتمام به نهادینه سازی منشور اخلاقی سازمانی ، ایجاد برنامه نظام مند جهت بهبود هر چه بیشتر روابط درون سازمانی در چارچوب اجرای برنامه های متنوع و مختلف ، کمک به اصلاح و ارتقا فرهنگ سازمانی مطلوب و تقویت ارزشها و ویژگی های شایسته سازمانی، توجه و تلاش در جهت رفع نیازهای انسانی و همدردی با کارکنان و خانواده های آنان و ارائه مشاوره های فرهنگی ، اجتماعی و روانشناختی ، برگزاری مستمر جلسات بین کارکنان و مجموعه مدیریتی و انعکاس نظرات آنان " بدون ممیزی نمودن "، توجه به حسن رابطه بین آنها و اطلاع رسانی شفاف و به موقع به همکاران و همچنین دفاع و ارتقای جایگاه روابط عمومی و حذف دخالت های غیر مرتبط و نابجای سایر واحدها از وظایف عمده و مهم روابط عمومی می باشد.
همچنین از منظر برون سازمانی، تعامل موثر و مستمر با مجموعه رسانه ای و حضور فعال در رسانه های مختلف و بهره مندی از شیوهها و بسترهای ارتباطی با برنامههای مناسب برای معرفی و انعکاس اهداف و مواضع سازمان به مخاطبان ، از جمله تهیه و ارائه محتوای لازم همچون فیلم، بروشور و ویژه نامه ، اهتمام به معرفی شاخصه ها و شناخت ویژگی های برجسته سازمانی همچون استعدادهای درخشان سازمانی ، رصد و توجه به افکار عمومی و ارائه صادقانه تحلیل و نتایج آن به مدیران سازمان و پاسخگویی و دفاع از نقش و جایگاه سازمان و رفع شبهات ، بر عهده روابط عمومی است.
نکته مهم و قابل بیان این که انجام تخصصی فعالیت ها و تاکید بر حذف کارهای موازی ، نداشتن روحیه انفعالی ، وجود توان و تخصص لازم در حوزه فرهنگ و ارتباطات و آشنایی کافی با علوم رفتار سازمانی و از سوی دیگر پرهیز از نگاه جناحی، گروهی و سیاسی خاص، و دوری از جوسازی و ایجاد حاشیه در مجموعه ، داشتن انگیزه و تعلق خاطر به مجموعه، از مشخصات مدیران و کارکنان موفق و پویای روابط عمومی می باشد.
۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی را گرامی می دارم و این روز را به مدیران و کارکنان و فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی واصحاب رسانه و خصوصا همکارانم در رسانه ملی بعنوان روابط عمومی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبریک و تهنیت عرض مینمایم.
محسن نصرپور مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی
انتهای پیام//ز.ق