امسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن جو در سطح استان کردستان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در سومین جلسه کمیته فنی بذر استان بر لزوم نظارت بر مراکز خصوصی بوجاری که طی ۲ سال گذشته معضلاتی برای بذر استان فراهم آوردند، تاکید کرد و گفت: برخی مراکز بوجاری باوجود نظارت‌های صورت گرفته وارد تجارت بذر شدند و واقعا مشکلات بزرگی برای برنامه بذر استان ایجاد کردند.

محمدصالح احمدی با اشاره به تشریح وضعیت برنامه بذر استان افزود: میزان خرید بذر استان کردستان در سال زراعی ۹۸ - ۹۷ حدود ۲۴ هزار و ۶۰۲ تن بود که از این میزان ۱۸ هزار و ۵۱۲ تن را فرآوری و ۱۹ هزار و ۷۲۹ تن را توزیع کردیم.

او بیان کرد: میزان تحقق برنامه خرید بذر سال زراعی ۹۷ - ۹۸ در کشت آبی ۸۳ درصد و در کشت دیم ۹۳ درصد بود.

احمدی با اشاره به وضعیت نهایی کشت بذر گندم در مزارع استان یادآور شد: در سال زراعی ۹۷-۹۸ برنامه کشت بذر گندم در استان در مجموع ۱۵ هزار و ۷۵۷ هکتار بود که ۱۵ هزار و ۶۹۹ هکتار آن محقق شد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به سهمیه تولید بذر شرکت‌های بذری استان گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۸ در مجموع سهمیه تولید بذر توسط شرکت‌های بذری استان ۲۴ هزار و ۳۷۳ تن بود.

احمدی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۲۵ هزار و ۲۵۲ تن بذر گندم توسط شرکت‌های تولید و فرآوری بذر استان تولید شود که از این میزان هفت هزار و ۲۶۶ تن برای کشت آبی و ۱۷ هزار ۹۸۷ تن برای کشت دیم است.

او تاکید کرد: طبق برآورد‌های انجام شده امسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن تولید جو خواهیم داشت که این تولید بذر جو تا کنون در سطح استان بی سابقه است.

احمدی اظهار داشت: در زمینه بذر جو هم وضعیت مناسبی داریم بطوریکه در جو آبی پیش‌بینی می‌کنیم یک هزار و ۹۴۲ تن تولید داشته باشیم، اما نیاز استان ما یک هزار و ۱۱۴ تن استان است و اضافه آن را به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم، اما در جو دیم پیش‌بینی ۶۵۶ تن تولید داریم که همه آن مورد نیاز استان است و در استان مصرف می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.