غزوه بدر، نبردی که معادلات کفار را بهم ریخت

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: جنگ بدر نماد دلاوری امام علی (ع) و جنگی است معادلات مشرکین را بهم ریخته و آنان را نا امید‌تر از هر زمانی کرد.

محمد رضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه ۱۷ رمضان سالروز وقوع جنگ بدر است، گفت: جنگ بدر به عنوان نخستین جنگ پیامبر اکرم (ص) دارای اهمیتی ویژه در تاریخ اسلام است، چراکه این از و با پیروزی دلاورانه لشگر اسلام به رغم کم بودن تعداد آنان و میزان اثرگذاری آن در سایر وقایع تاریخ است.

او با بیان اینکه در سال دوم هجری قمری در ابتدایی‌ترین سال‌های هجرت پیامبر و یارانش به مدینه منوره ده نگ‌های کوچک و درگیری‌های کوتاهی بین کافران قریش و مسلمانان در مناطق مختلفی رخ داده بود، افزود: این درگیری‌ها با کشته شدن تعدادی از فرماندهان لشکر قریش همراه بود در عین حال میزان ظلم و جنایتی که قریشیان در مدت حضور پیامبر صلوات الله علیه و مسلمانان در مکه داشتند هیچ گاه از یاد و خاطره مهاجرین پاک نشده و هنوز داغ آن در دل شان احساس می‌کردند.

سلمانی عبیات برخی از حرکات نظامیه ابوسفیان و ساغر قریشیان در مکه به گوش پیامبر رسیده بود و این رخ داد باعث شد که مسلمانان با خروج از مدینه منوره تا ۱۵۰ کیلومتر به نزدیکی مکه برسند، اظهار داشت: تعداد مسلمانان حاضر در نبرد ۳۱۳ و تعداد لشکر بیش از یکهزار نفر می‌رسید که این تعداد نشان‌دهنده این است که لشگر کافران تا چه میزان از نظر توانایی جنگی و تعداد نفرات دسته بالاتری را نسبت به مسلمانان داشتند.

این پژوهشگر تاریخی با اشاره به اینکه لشکر مسلمانان در منطقه بعد در خیمه گاه زده و متوسط فعالیت‌های کافه‌ها شده بود گفت پیام در دستور داد با سنگ‌هایی چاه‌های آب در آن منطقه را پر کرده و رفت و آمد کافران را به آن‌ها مورد بررسی قرار دهند، بیان کرد: جنگ بدر یکی از کوتاه‌ترین غزوات پیامبر است که در این جنگ بیش از نیم روز طول نکشیده و تعداد اندکی از مسلمانان به شهادت رسیدند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: در این جنگ ابوجهل ولید پسرش و شی به برادر ابوذر به عنوان ۳ فرمانده بزرگ ه را به غرش خواهان نبردی تن‌به‌تن شده و پا در میدان گذاشتند و در مقابل آن‌ها ۳ انصاری حضور یافتند، ولی آن‌ها شخصیت‌های مهم اسلامی را دعوت به مبارزه کردند در این میان حمزه سیدالشهدا علی بن ابیطالب و عبیده بن حارث در رویارویی با آنان حاضر شده و هر سه آن مشرکان را به درک واصل کردند.

سلمانی عبیات تصریح کرد: با کشته شدن این سه شخصیت مهم لشکر مشرکان از هم پاشیده و بخش گسترده‌ای از آن پا به فرار گذاشتند و به اینگونه بود که لشکر مسلمانان در نبردی کوتاه با باقیمانده لشکر کفار توانست آن‌ها را به هلاکت رسانده و به پیروزی مطلق در جنگ برسند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.