معراج پیامبر (ص)، نشانه‌های قدرت و اعجاز خداوند و اثبات نبوت

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: معراج پیامبر اکرم (ص) دلالت واضحی بر قدرت خداوند تبارک و تعالی و اثبات نبوت ایشان و نشانه‌های واضحی در اعجاز و معجزه دارد.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه ۱۷ رمضان سالروز معراج بزرگ پیامبر (ص) است، گفت: موضوع معراج از نظر‌های مختلفی مهم جلوه می‌کند چراکه این موضوع دلالت واضحی بر قدرت خداوند تبارک و تعالی و اثبات نبوت حضرت پیامبر صلوات الله علیه و نشانه‌های واضحی در اعجاز و معجزه دارد.

او افزود: گرچه که در بین علمای اسلام در جزئیات این موضوع اختلافات نظری وجود دارد، اما همه در خصوص آن اتفاق نظر دارند. البته آیات متعددی از قرآن در موضوع معراج اشاره دارد این آیات در سوره‌های نجم و اسرا به خوبی نحوه معراج پیامبر(ص) در برخی از جزئیات آن و بر اهمیت آن تاکید دارد.

سلمانی عبیات اظهار داشت: معراج پیامبر براساس ادله مختلف معراج جسمی بوده و نه تنها روحی که این موضوع را بسیاری از علمای اعلام تاکید کردند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به روایت همسر پیامبر (ص) مبنی بر اینکه او جسم پیامبر را در آن هنگام دیده بود، تصریح کرد: این روایت صحیح نیست برای آنکه تفسیر آیه صفاسیر ثعالبی ۳ صفحه ۴۴۹ تاکید گردیده است که در آن زمان هنوز به همسری پیامبر در نیامده بود، بلکه او در آن سن بوده است که بتواند ازدواج کند.

این مولف کتب تاریخی ادامه داد: معراج پیامبر اکرم (ص) معراجی در نوع خود بی‌نظیر است و برای هیچ کدام از انبیا و پیامبران پیشین رخ نداده و آن را تجربه نکرده بودند. در این رخداد ایشان با پیامبران پیشین همچون ابراهیم خلیل الله و موسی کلیم الله دیدار و گفتگو کرده و با نحوه برخورد با مومنان و گناهکاران از نزدیک روبرو شد.

به گفته محمدرضا سلمانی عبیات، پیامبر اکرم (ص) بهشت برین را از نزدیک مشاهده کرد و در کنار هم که در قرآن نیز در سوریه به آن اشاره شده است، این رخداد به خودی خود معاویه پیام‌ها و درس‌هایی برای جامعه به ویژه این موضوع نقش اثرگذاری در ارتقای جایگاه عرفانی پیامبر (ص) داشت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.