شب بیست و سوم افضل دو شب دیگر است و در روایات آمده دراین شب جمیع امور و سرنوشت انسان‌ها مطابق با حکمت الهی مقدر و امضاء می‌شود.

  صادق گل زاده  استاد حوزه و دانشگاه و رئیس پاسخگویی دینی کشوری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: شب قدر، شب با ارزشی است  زیرا نزولِ اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاصّ معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت ها، تدبیر و برنامه ریزی‏ های جدید و نزول جبرئیل و فرشته ها ست.

در روایات آمده است امام باقر(ع) فرمودند: «هر کس شب بیست و سوم ماه رمضان را زنده بدارد و در آن صد رکعت نماز بخواند، خداوند در زندگى او گشایش مى‌دهد و کار دشمنان او را خود بر عهده مى‌گیرد، او را از غرق شدن، زیر آوار ماندن، سرقت و از شرّ دنیا مصون مى‌دارد، وحشت نکیر و منکر را از او بر مى‌دارد ، او در حالى از گور خویش بیرون مى‌آید که نورش بر اهل رستاخیز مى‌تابد، نامه عملش را به دست راستش مى‌دهند و رهایى از آتش و عبور بر صراط و ایمنى از عذاب را براى او مى‌نویسند و بدون حساب وارد بهشت مى‌شود و در بهشت، از همنشینان پیامبران و صدّیقان و شهیدان و صالحان قرار داده مى‌شود و آنان چه نیکو همنشینانى هستند.

او افزود: عبادت در آن شب، بالغ بر هشتاد سال ارزش دارد و قابل قیاس با سایر شب ها نیست. در چنین شبی خداوند بال رحمت می ‏گشاید و بندگان خود را در رواق آن می‏ نشاند و مؤمنان و عبادت گران را مشمول رحمت خاص خود می ‏سازد.در شب قدر، آسمان، زمینی می‌شود و فرشتگان به زمین می‌آیند که گویی تمام توجه آسمان به زمین است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: این که شب قدر در کدامیک از این سه شب است اقوال متفاوت دارد ، ولی فریقین شیعه و سنی شب ۲۳ را قدر متیقن می‌دانند یعنی در شب قدر بودن بیست و سوم ماه مبارک رمضان تردیدی نیست.

گل زاده بیان کرد: : شب ۱۹ در حقیقت اذن ورود است آماده سازی و تقدیر یک سال آینده چیده می‌شود. شب بیست و یکم شب بررسی و ارزیابی اعمال یکسال گذشته و تقدیر یکسال آینده است؛ و شب بیست و سوم شب امضاء است اراده‌ی خداوند با واسطه فیض در شب بیست و سوم شکل می‌گیرد.

از شب بیست و سوم رمضان غافل نشویم / امشب مقدرات امضاء می شود

او تصریح کرد: :همه‌ی خوبی‌ها بر مدار محبت خدا می‌چرخد و پیامبر اکرم (ص) محور روی زمین هستند.اما اهمیت شب قدر در چیست ؟

اهمیت شب قدر در چیست؟

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اهمیت شب قدر در این است که همه چیز در شب قدر رقم می خورد : من کل امر" است همه چیز در این شب تقدیر می شود حال، وقتی همه  امورات در این شب چیده می شود آیا نباید همت کرد و ظرف وجودی را از آلودگی ها پاک کرد؟

برای رزق یک سال خود، ظرف کثیف وجودی خود را مصفا کنید تا بهترین ها در آن نوشته شودسه ماه رجبو شعبان و رمضان گذشت برای اینکه به این شب برسیم این شب را قدر بدانید .


بیشتر بخوانید: انسان در ماه مبارک رمضان با قرآن انس می گیرد


گل زاده بیان کرد: شب قدر شب اسرار و رموز است در سوره قدر آمده است " انا انزلناه فی لیله القدر" حتی قرآن با آه همه عظمت در شب قدر نازل شد " و ما ادراک ما لیله القدر " یعنی اسراری در این شب نهفته است که شما انسان ها قدرت درک آن را ندارید.

او تصریح کرد: " خیر من الف شهر" از هزار ماه بهتر است یعنی یک شبه ره صد ساله رفتن " تنزل الملئکه و الروح فیها" به قدر ی با فضیلت است ملائکه و تمام فرشتگان مقرب از جمله روح به زمین می آید .

" سلام هی حتی مطلع الفجر " لیله القدر از ابتدای شب شروع می شود و ادامه دارد مفسران در معنای " دحتی مطلع الفجر " سه قول دارند: امتداد شب قدر تا فجر دوم طلوع آفتاب و یا اذان صبح، امتداد شب قدر تا فجر ظهور حضرت صاحب الزمان( عج) و  طلوع فجر قیامت 

هر سه تفسیر ظریف است و به یک نکته مشترک اشاره دارند که هدایت مستمر است و ادامه دارد.

انتهای پیام//ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشالله بهترین ها واسه هممون رقم بخوره