رئیس کل دادگستری استان یزد بر اجرای بخشنامه حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد در نشست با قضات جوان دادگستری بر لزوم اهتمام قضات به اجرای بخشنامه حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی تأکید کرد و گفت: باید دقت کرد تا مبادا در فرایند دادرسی، حقوق شهروندی افراد لطمه ببیند و یا کرامت انسانی مراجعین مورد آسیب واقع شود.

او با بیان اینکه هر چه مرتبه و منزلت انسان بالاتر می‌رود امکان سقوط بیشتر می‌شود، تصریح کرد: وثیقه قضات برای عدالت به حق، سوگند به شرافت انسانی است.

دهشیری با اشاره به اینکه هرچه شیئ گرانقدر و ارزشمندتر باشد به همان اندازه به صیانت و حفاظت بیشتری نیاز دارد گفت: قضات سرمایه‌های ارزشمند و مهم دستگاه قضا و نظام اسلامی هستند که باید از آنان صیانت کرد.

این مقام قضایی، افزود: ارزش بالا و حساسیت‌های زیاد کار قضاوت، باعث می‌شود تا ازطُرق مختلف و توسط مراجع متعدد تحت رصد، نظارت و صیانت باشند به صورت مستمر از حیث سلامت رفتاری، عملکردی و علمی مورد ارزیابی قرار گیرند.

دهشیری تصریح کرد: اعطای اعتبار نامه قضاوت با یک واسطه از مقام عظمای ولایت نشان از شأن بالا و جایگاه ویژه قضات در نظام اسلامی دارد که به عنوان شئون ولایت و قاضی مأذون وارد کارزار قضاوت می‌شوند و باید احقاق حق و فصل خصومت نمایند.

او  با بیان اینکه قضاوت شغل نیست بلکه رسالتی حساس و اثر گذار در جامعه است، افزود: آغاز رسمی این رسالت حساس و شروع خدمت آنان با سوگند و تحلیف است که ناشی از اهمیت آن است.

دهشیری بر لزوم اهتمام قضات به اجرای قانون و احترام به آزادی‌های مشروع و دستورالعمل حفظ حقوق شهروندی و حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه تأکید کرد و گفت: قضاوت رسالتی است که به انسان قدرت می‌دهد که مبادا این قدرت غرور آفرین شود و باعث شود در مراحلی از طی فرایند دادرسی، حقوق شهروندی افراد لطمه ببیند و یا کرامت انسانی مراجعین آسیب ببیند.

رئیس کل دادگستری استان یزد اظهار داشت: قضات در هر سمت و پست قضایی و یا مدیریتی که هستند باید حافظ حقوق شهروندی و کرامت انسانی آحاد جامعه و عامل به حق باشند و بدانند قانون مجازات هر جرم را تعیین کرده است و هر فرد تنها به مجازات جرم خود محکوم می‌شود و رعایت شأن و احترام حتی مجرمین نیز بر قاضی واجب است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.