داروی مدروکسی پروژسترون + فواید و عوارض

داروی مدروکسی پروژسترون به عنوان جایگزین هورمون پروژسترون در بدن زنان به‌منظور تنظیم تخمک‌گذاری و دوره‌های قاعدگی کمک می‌کند.

داروی مدروکسی پروژسترون + فواید و عوارضبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدروکسی پروژسترون نوعی هورمون زنانه است که به‌صورت طبیعی در بدن زنان وجود دارد و به‌عنوان دارو نقش جایگزین هورمون پروژسترون را در بدن ایفا می‌کند که به تنظیم تخمک‌گذاری و دوره‌های قاعدگی کمک می‌کند.

این دارو برای درمان وضعیت‌هایی همچون قطع یا نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی و خونریزی‌های غیرطبیعی رحم تجویز می‌شود.

در صورت ضرورت مصرف مدروکسی پروژسترون توجه به یک‌سری از نکات حائز اهمیت است:

در صورت بارداری نباید از مدروکسی پروژسترون استفاده شود.

افراد دارای سابقه ابتلا به سرطان‌هایی همچون سینه، رحم، سابقه سکته مغزی، لخته شدن خون یا خونریزی غیرطبیعی واژن نباید از این دارو استفاده کنند.

افراد دارای زمینه بیماری قلبی، سکته مغزی یا زوال عقل نباید از مدروکسی پروژسترون استفاده کنند، زیرا این دارو خطر ابتلا به این وضعیت‌ها را افزایش می‌دهد. استفاده طولانی مدت از مدوکسی پروژسترون ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه، حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته خون را افزایش دهد.

مدروکسی پروژسترون چگونه باید مصرف شود؟

این دارو معمولاً در هر ماه چند روز پشت سر هم تجویز می‌شود البته بسته به‌دلیل مصرف ممکن است شروع به مصرف در روز مشخصی از چرخه قاعدگی باشد.

با توجه به این‌که مصرف این دارو عوارض غیرمعمولی دارد حتماً در زمان انجام هر آزمایش باید پزشک معالج نسبت به مصرف مدروکسی پروژسترون مطلع شود.

عوارض جانبی مدروکسی پروژسترون چیست؟

لکه‌بینی، تغییر در دوره‌های قاعدگی، حساسیت سینه و ترشحات، افزایش ترشحات واژن، افسردگی و یا عصبی شدن، بی خوابی، ریزش موی سر، ناراحتی معده، نفخ، حالت تهوع و ... بخشی از عوارض جانبی این دارو است که در صورت مشاهده پزشک معالج باید نسبت به آن مطلع شود.

هشدار‌های مصرف مدروکسی پروژسترون

در صورت مشکوک بودن بارداری مصرف دارو باید قطع شود.

در زنانی که از این دارو برای جلوگیری از بارداری استفاده کرده‌اند به‌طور متوسط تا ۱۰ ماه پس از قطع مصرف، امکان باروری وجود ندارد.

زنان زیر ۳۵ سال که از مدروکسی پروژسترون برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند در ۴ سال اول مصرف با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه هستند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۳ تير ۱۴۰۱
سلام خوبین ببخشید من یک سره لکه بینی داشتم دو روزه که زیاد شده رفتم دکتر گفت از این دارو استفاده کن شبی دو تا کم شد ولی یک دفعه شب درد کمر وزیر ناف شدم مریض هم شدم پای راستم درد میکنه اینا به هم ربط داره چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۴ تير ۱۴۰۰
همه عوارض در یه نفر هست یا یکی ممکن است در حین استفاده اتفاق بیفتد من تازه دو روزه شروع کردم ولی خیلی عوارض داره میترسم
Iran (Islamic Republic of)
مریم زاهد
۱۵:۱۵ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
مو هام خیلی ریزش دارد کم خوابی شدید خواب آلودگی خستگی شدید چکار کنم