رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول و مسئول ثبت ملی میراث‌های ملموس و ناملموس استان کرمانشاه گفت : آش عباسعلی کرمانشاه به واسطه لعابی که دارد، آشی کشدار و خوشمزه است که تقریبا همه ذائقه‌ها آن را دوست دارند .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛اکرم طهماسبی رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول و مسئول ثبت ملی میراث‌های ملموس و ناملموس استان کرمانشاه در خصوص پیشینه این آش قدیمی و نحوه پخت آن گفت : حدود دو قرن پیش آشپزی متدین و ماهر از اهالی شهر کرمانشاه به نام عباسعلی نذر می‌کند که آشی بپزد و زمان افطار دم مسجد محله آن را بین روزه داران پخش کند.

او گفت : آشی که عباسعلی درست کرد مواد اولیه آن ترکیبی از گوشت، حبوبات و گیاهان بود، برای همین می‌توان گفت که این آش هم یک غذای گوشتی و هم یک غذای گیاهی بوده که در آن گوشت، نخود، برنج، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر و... بود.

او درخصوص نحوه پخت این آش اصیل کرمانشاهی افزود: آشپز‌های ماهر و قدیمی کرمانشاه برای تهیه آش عباسعلی ابتدا حبوبات آن را از دو روز قبل در آب می‌خیسانند و چند بار هم آب آن را عوض می‌کنند و بعد صبح زود همه حبوبات را در یک قازان (قابلمه خیلی بزرگ) می‌ریزند تا بپزد. روی اجاقی دیگر از قبل گوشت و گندم پوست کنده را نیز جدا می‌پزند و برنج را هم در اواسط پخت به آن اضافه می‌کنند. وقتی گوشت و برنج و گندم پوست کنده خوب پخته شدند گوشت‌ها را جدا می‌کنند و در داخل ظرفی با تخماق (گوشت کوب بزرگ) آن را می‌کوبند تا خوب ریش ریش شود و بعد این مواد را به حبوبات در حال پخت اضافه می‌کنند.

او ادامه داد: این آش از صبح زود تا عصر درحال پخت است تا همه مواد آن خوب بپزد و له شود و در این مدت آشپز مدام با آش گردان (ملاقه بزرگ) آن را به هم می‌زند تا ته نگیرد و نسوزد.

طهماسبی بابیان اینکه این آش با تفاوت‌های کوچک دیگری هم اکنون هم در کرمانشاه پخت می‌شود، افزود: آش عباسعلی کرمانشاه به واسطه لعابی که دارد، آشی کشدار و خوشمزه است که تقریبا همه ذائقه‌ها آن را دوست دارند.

او ادامه داد: پخت این آش که مورد علاقه بسیاری از کرمانشاهیان است کاری سخت و زمانبر بوده و معمولا آشپز‌های قدیمی شهر با حوصله فراوان آن را پخت می‌کنند.

مسئول ثبت ملی میراث‌های ملموس و ناملموس استان کرمانشاه گفت: باتوجه به قدمت و اصالت این آش، طی سال‌های قبل آن را به ثبت ملی رساندیم تا این میراث کهن را برای سال‌های بعدی حفظ کرده باشیم .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.