عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۷ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است.

عظیم‌حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش‌قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است.

به گفته وی، قیمت کنونی مرغ زنده نسبت به ابتدای هفته ۴۰۰ تومان و مرغ گرم ۶۰۰ تومان رشد داشته است.

حجت کاهش میزان عرضه را عامل اصلی گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با استمرار روند فعلی پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ به سمت منطقی شدن پیش رود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به خرید مازاد مرغ از سطح بازار، میزان عرضه با مصرف متناسب شده که این امر تا حدودی منجر به تعدیل قیمت در بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه احتمال کاهش مصرف مرغ در اواسط ماه وجود دارد، بیان کرد: این در حالی است که برخی شهر‌ها از نظر گسترش ویروس کرونا سفید اعلام شدند که با این وجود فعالیت‌های عمومی به حالت عادی باز می‌گردد که این امر در سیستم بازار مشروط بر کنترل جوجه ریزی تاثیر مثبتی دارد.

قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد همچنان بالاست

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نهاده از طریق دولت کماکان عرضه می‌شود، بیان کرد: میزان عرضه نهاده دامی با نرخ مصوب فاصله زیادی با تقاضا دارد و همین امر موجب شده قیمت نهاده در بازار آزاد بالا باشد.

وی قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بنادر یک هزار و ۵۰۰ و انبار‌های استانی یک هزار و ۷۵۰ تومان و کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۳۵۰ تومان و انبار‌های استانی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

حجت متوسط قیمت فعلی هر قطعه جوجه یکروزه را یک هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نرخ مصوب جوجه، تولیدکنندگان همچنان در حال زیان هستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران در فروش مرغ متضرر هستند، بیان کرد: در حال حاضر پشتیبانی امور دام هر کیلو مرغ مازاد مرغداران را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کند که با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد.

وی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: بنابر اعلام دولت مبنی بر بازگشایی رستوران ها بعد از ماه مبارک رمضان و ازدیاد تقاضا برای خرید پیش بینی می شود که نرخ مرغ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان برسد.

حجت ادامه داد: با آغاز برنامه شرکت پشتیبانی امور دام و خرید مرغ تا وزن ۱۶۰۰ گرم با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و برنامه ریزی میان مدت برای صادرات می توان بازار را کنترل کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده مرغداران ترکیبی از نهاده دولتی و نهاده آزاد است، افزود: در حال حاضر قیمت واقعی هر کیلو مرغ با احتساب ترکیب نهاده‌های دولتی و آزاد ۱۵ هزار تومان و نهاده آزاد ۱۷ هزار تومان است.

به گفته وی، طی ماه‌های اخیر مرغداران در فروش مرغ متحمل زیان هستند، اما با بهبود نسبی قیمت مرغ انگیزه مرغداران برای جوجه ریزی افزایش یافت که امیدواریم تا پایان هفته با بهبود قیمت مرغ، تولیدکنندگان دچار چالش نشود.

حجت با اشاره به اینکه نرخ منطقی مرغ در بازار متفاوت است، بیان کرد: با توجه به قیمت گوناگون نهاده‌های دامی، قیمت واقعی مرغ متفاوت است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه توزیع نهاده از سوی پشتیبانی امور دام صد درصد مصرف را شامل نمی‌شود، گفت: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده با نرخ مصوب پشتیبانی امور دام تامین و مابقی از بازار آزاد خریداری می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از کاهش میزان جوجه ریزی خبر داد و گفت: بنابر آمار در ماه گذشته ۹۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد مرغداری صورت گرفت که این میزان جوجه ریزی نسبت به ماه‌های قبل افت کرده است.

وی ادامه داد: طی ۲ تا ۳ ماه اخیر با شیوع ویروس کرونا بازار مصرف چندانی برای مرغ وجود نداشت که با بازگشایی رستوران و تالار‌های پذیرایی و ازدیاد تقاضا برای خرید، قیمت مرغ به سطح تعادلی متوسط ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که ۲ نوع خرید تضمینی دارد به گونه‌ای که بخشی از مرغ‌های تولیدی با نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌شود که تقاضایی در بازار وجود ندارد و مرغ‌های تا سایز ۱۶۰۰ گرم با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان درباره آینده بازار مرغ تصریح کرد: با توجه به بازار پرتلاطم مرغ و شرایط حاکم ویروس کرونا در برخی استان ها، امکان پیش بینی قیمت مرغ در بازار وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
معنی منطقی شدن رو هم فهمیدیم
از نظر ایشون گرون شدن = منطقی شدن
خدایا چرا شفا نمیدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
توخیابان ما قیمت 9800 است
آخرین اخبار