۶۵ نوع محصول کشاورزی در مازندران زیر پوشش بیمه قرار دارد و فقط پرداخت ۳۰ درصد حق بیمه با کشاورزان است.

حمید رضوی نیا مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: هر ساله بر اساس تقویم بیمه پذیری محصولات کشاورزی همکاران ما در مراکز خدمات کشاورزی، شعب بانک کشاورزی و دفاتر خدمات بیمه‌ای آمادگی پذیرش کشاورزان برای بیمه پذیری انواع محصولات کشاورزی را دارند.

 با بیان اینکه ۶۵ محصول کشاورزی در بخش‌های زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان گرمابی و سردابی، کرم ابریشم و زنبور عسل زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران هستند، افزود: سهم بیمه کشاورزان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل حق بیمه بوده و بقیه پرداختی‌ها با دولت است.

رضوی نیا با بیان اینکه کشاورزان امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته از بیمه استقبال خوبی کردند، گفت: با توجه به اینکه پارسال خسارت سیل را در مازندران داشتیم، به همین دلیل امسال استقبال بیشتری شده است.

افزایش تعرفه‌های بیمه در بخش‌های دام، زراعی و باغ

رضوی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران، گفت: بر اساس تعرفه‌هایی که امسال به استان‌های ابلاغ شد در زیر بخش دام بیش از ۲۵۰ درصد تعرفه‌ها افزایش یافت و در زیر بخش زراعی و باغ نیز تعرفه‌ها بیش از ۲۰۰ درصد افزایش کرده است.

او گفت: اگر در محصول برنج در هر هکتار حدود ۳۰۰ تا یک میلیون تومان از کشاورز حق بیمه دریافت کنیم، تعهد برای پرداخت غرامت ناشی از حادث شدن حوادث قهری از ۵ میلیون تا ۲۲ میلیون تومان است.

رضوی نیا افزود: در باغ‌های مرکبات هم با پرداخت حق بیمه سهم کشاورز در هر هکتار از ۲۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، غرامتی معادل ۶ میلیون تومان تا ۱۶ میلیون تومان در هکتار بر اثر حادث شدن حوادث قهری و طبیعی قابل پرداخت است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران با بیان اینکه سامانه الکترونیکی بیمه از پارسال اجرایی شده است، گفت: کشاورزان ۷ روز مهلت دارند در محصولات زارعی و باغی قبل از محو آثار خسارت، اعلام خسارت کنند.

او افزود: به علت هوشمند بودن سامانه بررسی خسارت‌ها از سوی اکیپ‌های کارشناسی انجام می‌شود و پس از اعتبار بیمه نامه در اولین فرصت ارسال شده و قابل پرداخت است.

رضوی نیا گفت: خسارت بیمه کشاورزان امسال از طریق سامانه در محصولات زراعی کمتر از یک ماه و در محصولات باغی کمتر از ۴۵ روز پرداخت شد و این سرعت در پرداختی‌ها منوط به یکی بودن اطلاعات اولیه و اطلاعات ثبت شده در سامانه است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران افزود: مهلت بیمه محصولات مرکبات و شالیزار‌های استان تا پایان اردیبهشت ماه است و کشاورزان تنها در این دوره زمانی می‌توانند برای بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

مازندران با تولید ۷۶ نوع محصول کشاورزی که در ۱۵ نوع از جمله برنج با بیش از یک میلیون تن، مرکبات با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، کیوی، گل و گیاه، دام و طیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
 

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.