مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مشهد گفت: از مهم ترين آفات گندم و جو است که اين آفت با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد "خسارت كمی" و از بين بردن خاصيت نانوايی "خسارت كيفی" می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فهیمه طاهری مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مشهد گفت: مسئول ح سن غلات از مهم ترين آفات گندم و جو است که اين آفت با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد "خسارت كمی" و از بين بردن خاصيت نانوايی "خسارت كيفی" می شود.
 
او افزود: حشرات سن به دانه های گندم در حال رشد حمله می کنند و به همراه بزاق خودآنزیم های پروتئولتیکی را به داخل دانه تلقیح می کنند، فعالیت پروتئولتیکی آنزیم های موجود در آرد گندم سن زده در خواص فیزیکی خمیر و پخت آن آشکار می شود، در اثر فعالیت آنزیم پروتئاز ساختمان گلوتن را می شکند و در اثر آن خمیر نرم می شود که یک اثر تضعیفی برگلوتن را نشان می دهد، خمیر تهیه شده از چنین آردی کیفیت لازم را ندارد.
 
مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه سن گندم یکی از عوامل خسارت زا بوده و موجب کاهش عملکرد می گردد و اینکه سن غلات در دو مرحله سن مادر و پوره خسارت ایجاد می کند لذا کارشناسان شبکه مراقبت با رصد و کنترل مستمر مزارع و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان و در نتیجه مبارزه در زمان مناسب سهم به سزایی در تولید و تحویل گندم پاک و عاری از سن زدگی دارد .
 
طاهری بیان کرد: در سال قبل ۵۰هزار و ۷۷۰ تن گندم پاک با ۰٫۲۷ درصد سن زدگی تحویل سیلو شده که این بیانگر تلاش و همت مسئولان وکارشناسان شبکه مراقبت می باشد و این دستاورد گامی موثر در حرکت اقتصادی کشور به سمت خودکفایی در گندم مورد نیاز تولید نان و امنیت غذایی آحاد جامعه می باشد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.