شهردار امیریه گفت: سیزدهمین دوره از جشنواره ملی و مذهبی گل‌غلتان نوزاد امیریه در شهرستان دامغان به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمد عوض آبادیان شهردار امیریه گفت: آیین معنوی صدساله گل غلتان در شهر امیریه هر سال در اردیبهشت، ماه رویش گل‌های محمدی، برگزار می‌شد.

او افزود: برگزاری این آیین معنوی امسال، به دلیل شیوع کرونا لغو شده است، امیدواریم در سال آینده بتوانیم با شور و نشاط بیشتری این جشنواره را برگزار کنیم.

عوض آبادیان ادامه داد: در این جشنواره نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی خود، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند و در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد زیر یکسال در میان برگ‌های گل محمدی، سبب حفظ طراوت، شادابی و دورماندن از بیماری‌های مختلف به ویژه حساسیت‌های فصلی می‌شود.

شهردار امیریه تصریح کرد: آیین گل‌چینان، روایی‌خوانی، پرپرکردن گل‌های محمدی، گل‌غلتان نمادین نوزاد، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، برگزاری تور‌های گردشگری، بازدید از کویر و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح، از جمله برنامه‌های جنبی این آیین بود.

در بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می‌شود که برای مصارف شخصی و انجام آیین گل‌غلتان بین مردم و علاقه‌مندان توزیع می‌شود.

جشنواره گل غلتان در سال ۱۳۸۹ با شماره ثبت ۱۷۷ به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز ثبت شده است.

شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری دامغان قرار دارد.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.