پس از مصاحبه باشگاه خبرنگاران جوان با مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات، مشترکان، گلایه‌های خودشان را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هر وقت خیابان‌ها را حفاری کردند، یا برای فاضلاب شهری بوده یا برای کابل‌کشی تلفن، اما همچنان نه زیرساخت‌های فاضلاب شهری به جایی رسیده و نه مردم از برقراری اتصلات مخابرات راضی هستند. چرایی آن هم جوابی ساده دارد، سال‌هاست اعتبارات شهری و دولت صرف کاری می‌شود که فقط تا درِ خانه مردم اجرا شده و هنوز مهمان خانه‌ها نشده است. مثل کابل‌های فیبر نوری یا به تعبیر ساده‌تر، کابل‌کشی‌های جدید برای سرویس‌دهی بهتر مخابرات، که چندین سال است مردم برخی از مناطق با مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند. موضوعی که محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، آن را رَد کرد و گفت:

«درحال حاضر بر روی همه شبکه مسی ایران در تمامی نقاط کشور اینترنت ارائه می‌شود، اما با توجه به شرایط هر منطقه ممکن است اختلالی در بعضی از مقاطع زمانی وجود داشته باشد؛ همچنین امکان استفاده از اینترنت در همه مناطق شهر‌ها وجود دارد.»

در این مصاحبه بیدخام با اشاره به استفاده مشترکین تلفن ثابت از فیبرنوری، بیان کرده بود که بیش از نود هزار مشترکین اینترنت ثابت، از فیبر نوری استفاده می‌کنند و هیچ اختلالی در اینترنت مخابرات وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: ۹۰ هزار مشترک اینترنت ثابت از فیبر نوری استفاده می‌کنند/ افزایش دوبرابری استفاده از اینترنت ثابت در روز‌های قرنطینه


یکی از شاخص‌ترین شبکه‌های اینترنتی در جهان، اینترنت ثابت خانگی است؛ شبکه‌ای که فراهم آوردن تجهیزاتش و به روز کردن آن در کشورمان، با کمترین اعتبارات پیش خواهد رفت و تقریبا کمترین هزینه را برای مشترکین به همراه دارد، اما این سوال مطرح است که چرا مدیران حوزه ارتباطات و فناوری ما بیشترین تمرکزشان به روی اپراتور‌های سیار مانند اپراتور‌های تلفن همراه است؟!

برای پاسخ این سوال، موضوع را در بین مردم پیگیری کردیم؛ خانواده‌هایی در نقاط مختلف تهران که به دلیل وجود سیم‌کشی‌های کهنه و قدیمی قادر به اتصال شبکه اینترنت ثابت مخابرات نیستند و ماهانه مجبورند هزینه گزافی را برای تأمین اینترنت خانه پرداخت کنند.

رضایی یکی از اهالی قدیمی محله پونک در غرب استان تهران است، که اعضای خانواده او از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند، یعنی خانواده‌ای سه نفره که هر کدامشان در ماه یا هفتگی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای اینترنت پرداخت می‌کنند.

او دراین باره به خبرنگار ما گفت: حدود چهار سال پیش بود که برای اینترنت مخابرات درخواست دادیم، اما گفتند، چون سیم‌کشی تلفن خانه‌تان قدیمی است، نمی‌شود و باید برای این کار کابل‌های تلفن خانه را عوض کنید.

رضایی ادامه داد: با اینکه تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه روز به روز افزایش پیدا می‌کند، هزینه تعویض سیم‌کشی داخل خانه و دوندگی‌های اداری آن را به خرید بسته‌های اینترنتی ترجیح دادیم و هیچ اقدامی برای کابل کشی نکردیم.

گلایه‌های مردم از سرویس دهی شرکت مخابرات؛ خانه‌های قدیمی ساز بیشتر از همه تعرفه اینترنتی پرداخت می‌کنند

در گوشه‌ای دیگر در جنوب شرقی تهران، حوالی خیابان شکوفه هم وضع برهمین منوال است، متقی یکی از اهالی محله شکوفه درخصوص مشکلات برقراری اینترنت خانگی گفت: حدود پنج سال پیش بود که برای اینترنت تلفن ثابت به مخابرات درخواست دادیم، به ما گفتند که، چون خانه و محله قدیمی است، برای خانه‌های شما نمی‌شود اینترنت وصل کرد، ما هم بعد از یک سال مودم ایرانسل خریدیم و ماهانه بسته اینترنت می‌خریم که آن هم روز به روز درحال افزایش است.

او با اشاره به اینکه قریب به دو سال است، کابل فیبر نوری را به محله کشیده‌اند، گفت: بعد از درخواست ما و همسایه‌ها برای اینترنت مخابرات، کابل فیبر نوری را به صورت رایگان برایمان کشیدند، اما مشکل اصلی ما عوض کردن سیم‌های کهنه و قدیمی است که آن هم هزینه‌ها و دردسر‌های خاص خودش را دارد.

متقی تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکل ما تعرفه‌های بالای بسته‌های اینترنت است. در این روز‌های کرونایی که همه اعضای خانواده، کارهایشان را در خانه انجام می‌دهند، هم سرعت اینترنت به شدت پایین آمده و هم بسته‌های اینترنت خیلی زودتر از موعد انقضایشان تمام می‌شوند.


بیشتر بخوانید: ظرفیت سازی تبدیل ۲۴۸ هزار پورت اینترنت پرسرعت و واگذاری به ۶۲ هزار مشترک در تهران


اینترنت خانگی در تمام دنیا از اهمیت بالاتری نسبت به اپراتورهای همراه برخوردار است

داوود زارعیان معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برطرف کردن مشکلات مشترکین تلفن ثابت در حوزه اینترنت اظهار کرد: تغییر کابل‌ها از مسی به فیبر نوری در محلات هزینه‌ای برای مردم ندارد و به صورت رایگان انجام می‌شود، اما تعویض سیم‌کشی‌های تلفن در خانه هزینه‌ای درپی دارد که آن هم مبلغ هنگفتی نیست، چراکه پلان سیم‌کشی تلفن، برخلاف پلان برق در منازل تجهیزات کمتری دارد و هر خانه می‌تواند برای تغییر سیم‌کشی‌ها با واحد مخابراتی منطقه خود تماس بگیرد و مأموران مخابرات آن را برایشان انجام دهند.

گلایه‌های مردم از سرویس دهی شرکت مخابرات؛ خانه‌های قدیمی ساز بیشتر از همه تعرفه اینترنتی پرداخت می‌کنند

وی با بیان اینکه در این ایام حق را به مردم می‌دهیم، گفت: در همه دنیا، اپراتور‌ها و شرکت‌هایی مانند برق، آب، گاز و ...، به دلیل مسائل ایمنی و حفظ حریم، اجازه وارد شدن به حریم مردم را ندارند. البته در برخی از مواقع اپراتور‌ها مانند مخابرات می‌توانند ورود کنند که آن هم باز بستگی به درخواست مردم دارد.

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، درباره تاکید مدیران وزارت ارتباطات بر استفاده از اینترنت اپراتور‌های سیار در کشور، بیان کرد: یکی از دلایل مهم مدیران در استفاده از اینترنت اپراتورها، در دسترس بودن و قابلیت‌های حداکثری آن است، چرا که هر مشترک تلفن همراه می‌تواند قابلیت‌های متفاوتی را روی یک سیم‌کارت تجربه کند، البته باید توجه داشت که اینترنت تمام دنیا به سمت ثابت و خانگی پیش رفته و بستر اینترنت خانگی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

زارعیان در ادامه افزود: تا ۶ ماه گذشته، حدود ۵۰ تا ۴۰ درصد مشترکین از اینترنت برای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها استفاده می‌کردند و تا حدی که امروز آموزش از راه دور و کار از راه دور مطرح شده، اینترنت بستری جدی برای مردم نبود. شاید به همین دلیل هم باشد که توجه بیشتر مسئولان به روی اینترنت همراه است تا اینترنت ثابت.

او با بیان اینکه فیبر نوری در کشور ما فرآیندی تازه است، گفت: فیبر نوری فرآیند توسعه یافته‌ای است که آرام آرام دارد جای خودش را در کشور باز می‌کند و حدود دو سال است که وارد ایران شده و برای همین است که وجود آن را در خانه‌های نوساز بیشتر از بافت قدیمی و خانه‌های قدیمی ساخت مشاهده می‌کنیم.

زارعیان ادامه داد: ما با توسعه ADSL، مشکل نداریم، حتی با روند VDSL هم مشکل نخواهیم نداشت، چراکه ما امروز این امکان را داریم تا در بستر اینترنت اینترنت ثابت خانگی سرعتی بالاتر را به مشترکین منتقل کنیم. توسعه اینترنت در ایران نمودار روی به رشدی دارد که ان‌شاالله از این به بعد هم روز به روز بهتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: علت اتمام سریع اینترنت همراه در تماس تصویری پیام‌رسان‌های داخلی


گفتنی است؛ تانوما طرحی در شبکه مخابراتی ایران است که به واسطه آن اینترنت پرسرعت و بدون قطعی و نویز با سرعتی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به مشترکان ارائه می‌شود.

با وجود امکان استفاده مشترکان از این سرویس مخابرات، هنوز بخش بزرگی از مشترکان اینترنت ثابت، خدمات اینترنتی خود را بر بستر کابل‌های مسی دریافت می‌کنند و همچون گذشته مشکلات زیادی با این موضوع دارند و نسبت به آن‌ها معترض هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی
۲۱:۳۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
درود
ببخشید ببخشید ها چی شد؟!!!!!
داره مقاله از مخابرات تعریف می کنه؟!
حدود 10 ها یا 100 ها هزار نفر شاید هر چند وقت دارن لعنت به مخابرات و مسئولش میفرستن
در ضمن اینترنت اپراتور درسته که گرونه... اما خب خدایی برای من حدود 40 تا 50 برابر اینترنت اپراتور سرعت نسبت به مخابرات دارم
در صورتی که 5 برابرش پول میدم حالا خود دانید...
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۱:۰۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خسته شدیم از کیفیت مزخرف و کیفیت پاسخگویی پایین مخابرات. به دهها شرگت اینترنتی زنگ زدم تا شماره رو چک میکردن میگفتن مربوط میشه به مخابرات فرداسدی و امکانش نیست. اخر دیگه شاکی شدم رفتم پیش مدیر یکی از شرکتها که چرا بچه من نباید بتونه از یه اینترنت مناسب استفاده کنه. بهم گفت مرکز فرداسدی تبدیل شده به یه جزیره خودمختار. به هیچ شرکتی هیچ سرویسی نمیده و شما از هیچ شرکتی نمیتونی اینترنت بگیری تا مجبورت کنن از خودشون همون محصول بی کیفیت رو بگیری....زوره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی جالبه از زمانیکه صحبت از vdslشد اینترنت خانگی دچار مشکل شد قبل از آن هیچ مشکلی نبود از زمانیکه این سرویس جدید از طرف مخابرات ارائه شد سرعت adsl دچار مشکل شد قطعی مداوم صورت میگیرد و مخابرات گناه را بر سر سیم مسی میاندازد چطور قبل از ارائه این سرویس جدید سیم های مسی مشکل نداشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
همیشه همینطوری وقتی میخوان یه چیز گرونتر عرضه کنند اون قبلی رو اونقدر بی کیفیت میکنند تا همه راضی به گرونه بشوند البته فقط مخابرات نیست این سیاست اکثر جاهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ازیک شرکت خصوصی adsl گرفتم
قطعی اینترنت داشتم با شرکت تماس گرفتم گفتن که خط شما نویز داره .رفتم مخابرات گفتم خط تلفن رو چک کنید که مشکل چیه یکی از مسئولین مرکز مخابراتی خیلی ساده مشکل رو حل کرد درجواب گفت شما برو اینترنت شرکتی رو پس بده بیا از ما بگیر خیلی راحت صورت مسئله رو پاک کرد.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفانه مخابرات با انحصار فیبر نوری و اطمینان از نبود رقیب جدی خیلی به دنبال بالا بردن کیفیت نبوده و نیست. هرازگاهی با تبلیغات طرحی جدید ارائه میکند که سرانجامش مشخص نیست. پشتیبانی بسیار ضعیف، معمولا اپراتور این جواب را میدهد، اینترنت اختلال دارد یا عدم کشش خط و اکثرا فقط توجیه میکنند تا رفع مشکل. و یکی دیگر از مشکلات، ارائه ندادن دقیق ریز مصرف اینترنت مشترک است که معمولا زودتر از موعد تمام میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
فیبر نوری بگیری فقط می تونی از مخابرات اینترنت بخری .یعنی کاملا انحصاری
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۲۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام. خونه ما سیمکشیش قدیمی بود، اینترنت ثابت خیلی سرعتش پایین بود و نویز داشت.
با هزینه بسیار کم(150 تومن) کابل کشی مجدد کردیم. الان هم سرعتمون بالاست و هم اینترنت VDSL داریم.
اصلا هم کار اداری و نامه نگاری و ... نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما vdsl رو اشتباه گرفتید. اون چیز دیگست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینترنت adsl مخابرات دارم افتضاح شده سرعت 8mb/s گرفتم اما یک دقیقه طول میکشه تا صفحه yjc.ir را باز کنه بارها به پشتیبانی زنگ زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دررابطه باسرعت چنان مثل روزروشن دروغ میگوید چون من حدود 5ساله که ازمخابرات اشتراک دارم هیچ زمانی به کندی الان نبوده .مثل شیرآب میمونه اگریک گوشی موبایل ..وای فایش راروشن کنی میبایست اون یکی راخاموش کنی تاصفحه برایت بازشود والا هردوگوشی کارنمیکند.!!!!!!
آخرین اخبار