بسته اخبار دادگستری؛

از افزایش صلح و سازش تا برنامه برای کاهش آسیب طلاق

بابسته خبر‌های دادگستری امروز ۱۱اردیبهشت ۹۹همراه سایت باشگاه خبرنگاران جوان کرمان باشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در بسته خبر‌های دادگستری امروز ۱۱اردیبهشت خبر‌های زیر را می‌خوانیم:

ضرورت اقدامات پیشگیرانه؛ برای کاهش آثار منفی کرونا

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان گفت: در راستای ارتقاء آگاهی‌های عمومی، فرهنگ سازی و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، نیازمند همکاری و ارتباط بیشتر شهرداری‌ها و شورا‌های شهر با دستگاه قضائی هستیم.

سید مهدی قویدل در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر شهرستان زرند از همراهی‌های این مجموعه با دستگاه قضائی تشکر کرد و افزود: شهرداری و شورای شهر این شهرستان با دادگستری و معاونت پیشگیری از وقوع جرم هم قدم بوده است.

او بیان کرد: زرند دارای ظرفیت‌های خاص در ابعاد مختلفی از جمله بخش کشاورزی، صنعتی، معدنی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و در آینده نزدیک شاهد تحولی بزرگ در این شهرستان خواهیم بود.

در ادامه محمدرضا مهدلو شهردار زرند با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت:تردیدی نیست که آثار منفی و بار روانی منفی این موضوع در آینده خود را نشان خواهد داد و امیدواریم برای مدیریت دوران پساکرونا نیز همچون گذشته برنامه ریزی و اقدام شود.

در این نشست اعضای شورای شهر و شهردار زرند انتصاب قویدل به عنوان معاون رئیس کل دادگستری استان به بیان نظرات خود در رابطه با برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم پرداختند ودر پایان از اقدامات ۵ ساله‌ی دادستان سابق زرند تقدیر کردند.

برای کاهش آسیب طلاق و اعتیاد برنامه‌های ویژه‌ای داریم

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان گفت: با استفاده از تیم‌های حقوقی متخصص و مددکاری و با برنامه ریزی و اقدامات میدانی برای شناسایی و کاهش آسیب‌ها اجتماعی و در راس آن‌ها آسیب طلاق و اعتیاد اقدام خواهیم کرد.

سید مهدی قویدل در نشست هم اندیشی با معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان گفت: این معاونت در صدد است با همکاری بهزیستی، مناطق محروم، آسیب دیده و در معرض آسیب در سطح استان را شناسایی کند.

او تصریح کرد:با انجام کارجهادی و احصاء و اعلام وظایف سایر دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و متولی پیشگیری این آسیب‌ها در استان و با برنامه زمانبندی شده مشخص، موضوع پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی را رصد، پیگیری و مدیریت خواهیم کرد.

قویدل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شناسایی و بکارگیری سمن‌های سطح استان و حمایت ویژه از این مراکز مردم نهاد در دستور کار این معاونت قرار دارد، بیان کرد: همکاری‌ها به منظور بررسی و ساماندهی فعالیت‌ها و اقدامات در رابطه با کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و نیز ساماندهی فعالیت مراکز مشاوره خانواده، خواهد بود.

او افزود: این معاونت در سال‌های گذشته با همکاری بهزیستی استان اقدامات بسیار جدی و موفقی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده است.

قویدل راه اندازی سامانه تصمیم را یک قدم هدفمند و جدی برای برنامه ریزی و رسیدگی بهتر و دقیق‌تر به پرونده‌های طلاق دانست و افزود: ساماندهی و نظارت بر فعالیت مراکز مشاوره از مهمترین موضوعات و برنامه‌های مشترک فی مابین دادگستری و اداره کل بهزیستی در سال جاری خواهد بود.

رسیدگی به مشکلات حقوقی وقضایی ۹۲ مددجوی راوری

رییس دادگستری شهرستان راور گفت: به مشکلات قضایی و حقوقی ۹۲ نفر از زندانیان رسیدگی و دستورات مساعد قانونی صادر شد و زمینه آزادی ۲ مددجو فراهم شد.

محمدرضا سنجری اظهار داشت:مقرر شده است آن دسته از محکومینی که صرفا" به خاطر رد مال در زندان هستند هر چه سریعتر از طریق شورای حل اختلاف ویژه زندان مساعی لازم برای جلب رضایت و مصالحه با شکات آن‌ها شود.

او بیان کرد: در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان و استفاده از سایر تسهیلات به خصوص آزادی مشروط و تعلیق باقیمانده حبس نیز دستورات لازم صادر و مقرر گردید در این خصوص تسریع شود.

سنجری در خصوص آن دسته از محکومین که صرفا"به خاطر رد مال در زندان هستند و توانایی پرداخت محکوم به را ندارند، گفت: مقرر شد که باطرح دادخواست اعسار و پیگیری آن در دادگاه مساعدت لازم جهت تسهیل در امور صورت گیرد.

او اظهار کرد: پیگیری لازم برای آزادی ۲ نفر از زندانیانی که باقیمانده حبس آن‌ها کمتر از ۶ ماه بود، اقدامات قانونی صورت پذیرفت و برای اعطای مرخصی منتهی به آزادی پایان حبس اقدام شد.

سنجری تصریح کرد: ضرورت دارد دستورالعمل‌های قوه قضائیه به ویژه دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری، ساماندهی زندانیان به صورت ویژه مورد توجه قضات قرار گیرد.

او تاکید کرد:قضات بایستی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ساماندهی امور زندانیان از ارفاقات قانونی در مرحله تعقیب، تحقیق، دادرسی و اجرای حکم از جمله تعویق صدور حکم، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، مرخصی‌های پایان حبس، اعمال ماده ۴۴۲، عفوو استفاده از مجازات‌های جایگزین بهره کنند.

افزایس ۳۹ درصد صلح وسازش در پرونده‌های کیفری رفسنجان

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان گفت: طی پارسال هزار و ۶۶۸ فقره پرونده با میانجیگری شورا‌های حل اختلاف در رفسنجان منجر به صلح و سازش شده است.

مهدی تقی زاده اظهار داشت: شاهد رشد ۳۹ درصدی صلح وسازش در پرونده‌های کیفری در شهرستان رفسنجان هستیم.

او گفت: شورای حل اختلاف ویژه زندان در این شهرستان با پیگیری موثر و با هدف کاهش جمعیت کیفری موفق به آزادی ۱۵۳ زندانی شده اند.

این مقام قضایی افزود: طی پارسال ۴۷۷ فقره پرونده برای صلح و سازش به شورای زندان ارجاع شده که خوشبختانه ۴۵۸ فقره پرونده باصلح و سازش مختومه شده است.

تقی زاده مجموع پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف شهرستان رفسنجان در سال گذشته را ۹ هزار و ۵۹۱ فقره اعلام کرد.

او افزود: از مجموع پرونده‌های وارد شده به شورا‌های حل اختلاف شهرستان رفسنجان در سال گذشته، ده هزار و ۵۲ فقره پرونده مختومه شده است.

تعداد ۸۱ نفر به صورت افتخاری در ۱۰ شعبه شهری و ۶ شعبه روستایی شهرستان رفسنجان در حال خدمت به شهروندان است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: دادگستری ، صلح و سازش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار