مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: پارسال ۱۲۴ اثر و بنای تاریخی در این استان مرمت شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: برای مرمت این تعداد بنا‌ها مبلغ ۸۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال هزینه شده است.

او افزود: برج و باروی توس، تاسیسات آرامگاه فردوسی، آسباد‌های نشتیفان خواف، رباط شرف و مدرسه غیاثیه خرگرد از مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی پارسال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: احیای برج و باروی توس پارسال با پی‌کاوی آغاز شده و به طول ۳۵۰ متر باروی توس از محل دروازه کشف و هم اکنون در حال اجراست.

مکرمی فر  با اشاره به پروژه نوسازی تاسیسات آرامگاه فردوسی بیان کرد: طرح نوسازی تأسیسات سرمایشی و گرمایشی آرامگاه فردوسی مشهد در عرصه‌ای ۵.۵ هکتاری پارسال بهره‌برداری شده است.

او تصریح کرد: از آنجا که پرونده آسباد‌های ایران با محوریت آسباد‌های خراسان رضوی در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته است و بیشترین آسباد‌ها در شهر نشتیفان خواف قرار دارد اقدامات مهمی از جمله آواربرداری، تثبیت و استحکام‌ بخشی سازه برخی از آسبادها، ساماندهی محوطه و مسیر‌های دسترسی، بازپیرایی بافت نشتیفان و ساماندهی و تجهیز ساختمان پایگاه و آزادسازی حریم برای آسباد‌های نشتیفان انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: اثر تاریخی رباط شرف یکی از آثار تاریخی با ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی است که همواره مورد توجه میراث فرهنگی بوده و سال گذشته هم اقداماتی از جمله ادامه آواربرداری و پاک‌سازی محیطی در پیرامون بنا، خواناسازی بخشی از فضای معماری مقابل رباط و تکمیل سیستم برق‌رسانی و ساماندهی و تجهیز ساختمان شماره ۲ پایگاه رباط شرف و پیگیری و تخصیص اعتبار سفر ریاست جمهوری برای خرید آزادسازی حریم آن انجام شده است.

مکرمی فر با اشاره به اینکه مدرسه غیاثیه خرگرد در خواف از آثار تاریخی مرمت شده است اظهار کرد: عملیات مرمتی در چند بخش از جمله ورودی، بخشی از نما و پشت‌بام این اثر تاریخی انجام‌شده است همچنین ساخت و نصب پنجره چوبی، اصلاح کف غلام‌گردش بادگیر "کلاه‌فرنگی" از دیگر اقدامات مرمتی این اثر تاریخی است.

انتهای پیام//ف .ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.